مدیرعامل سازمان سیما و منظر شهرداری قم خبر داد:

احداث تصفیه‌خانه پساب استان قم در گام‌های نهایی

مدیرعامل سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم گفت: تمرکز مدیریت شهری در سال‌های گذشته کاهش وابستگی به آب شرب بوده و امیدواریم با راه‌اندازی تصفیه‌خانه ثانویه پساب، این روند ادامه‌دار باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» پیام جوادیان با بیان اینکه بحث این روزهای بسیاری از مدیران کشور موضوع آب است، اظهار کرد: بیش از پنج سال است در حال کارکردن بر این مسئله بوده و پیش‌بینی‌های لازم برای تأمین آب را انجام داده‌ایم.

 وی با تأکید بر اینکه پروژه عظیم و کلان تصفیه ثانویه پساب و انتقال پساب را پیشرو داریم، توضیح داد: تا روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ بحث خط انتقال را از تصفیه‌خانه جامع شهر قم تا بوستان رضوان داشتیم که آنجا تأسیسات تکمیلی تصفیه ثانویه ما وجود دارد.

 مدیرعامل سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم اضافه کرد: در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۳ دنبال آنیم تا بتوانیم ۲۵۰ لیتر در ثانیه و در شبانه‌روز پساب تصفیه‌شده که هم از نظر زیست‌محیطی و هم شرعی وضعیت مناسبی دارد در کمربند سبز و عرصه‌های جنگلی استفاده تا طبق یک افق ۴ یا ۵ساله بتوانیم فضای سبز شهر قم را بیمه کنیم.

 وی خاطرنشان کرد: یک زمانی در شهر قم ۱۰۰ درصد آب مصرفی فضای سبز آب شرب بود؛ اما در حاضر و طبق برنامه‌هایی که انجام دادیم، این عدد تا ۸۰ درصد کاهش داشته است و این آب شرب برای آبیاری فضای سبز با جاگذاری منابع جدید هرسال کمتر می‌شود.

 به نقل از روابط‌عمومی سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم، جوادیان با بیان اینکه تمام عرصه‌های جنگلی و عرصه‌های کمربند سبز قم با آب خام و آب چاه یا آب پساب است، ادامه داد: هرچند برخی از بوستان‌های قم که در مرکز شهر هستند به دلیل اینکه هنوز شرایط انتقال آب غیرشرب فراهم نشده است با آب شرب آبیاری می‌شوند که عمدتاً در تابستان است، اما در زمستان میزان آبیاری بسیار کم می‌شود و معمولاً هم مصرف پایین می‌آید؛ در این شرایط اگر وزارت نیرو چاه در اختیار بگذارد این رقم در مرکز شهر هم صفر می‌شود؛ اما این سخن که عمده آبیاری شهر قم از آب شرب صورت می‌گیرد، کاملاً غلط است.




انتهای پیام/


منبع:ایسنا
http://qomefarda.ir/48368
اخبار مرتبط

نظرات شما