مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم

کود موردنیاز کشاورزان استان ۱۰۰ درصد تدارک و تأمین شد

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم با اشاره به اینکه ایران از بزرگ‌ترین شرکت‌های صادرکننده کود اوره در دنیاست، گفت: از ابتدای سال جاری تا دی‌ماه کود موردنیاز کشاورزان استان ۱۰۰ درصد تدارک و تأمین گردید.

حسین زند در گفتگو با خبرنگار «قم فردا» با اشاره به سهمیه کودهای کشاورزی استان، اظهار داشت: برنامه ابلاغی کودهای یارانه‌ای سال ۱۴۰۲ استان قم مقدار ۱۷ هزار و ۷۰۲ تُن، شامل ۱۱ هزار و ۴۱۸ تُن کودهای ازته، چهارهزار و ۲۸۴ تُن کودهای فسفاته و ۲ هزار تُن کودهای پتاسه بوده است که از ابتدای سال جاری تا دی‌ماه به طور کامل و ۱۰۰ درصد تدارک و تأمین گردید و جهت مصرف کشاورزان عزیز و زحمت‌کش استان توزیع و مصرف شد.

وی ادامه داد: بر اساس تکلیف وزارت جهاد کشاورزی برای سال جاری و برای کل کشور، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تُن کود برای بخش کشاورزی باید تأمین کرد و از این میزان ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تُن ازته، ۵۵۰ هزار تُن فسفاته و ۲۵۰ هزار تُن پتاسه است که تا به امروز دو میلیون و ۵۵۰ هزار تُن آن یعنی ۸۸ درصد محقق شده است؛ در روزهای باقیمانده از سال جاری نیز ۱۲ درصد باقیمانده کود موردنیاز کشاورزان تأمین خواهد شد.

 مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم با اشاره به کم‌مصرفی کود در بخش کشاورزی بیان کرد: بااین‌وجود مصرف کود در بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۱ رکورد زد به‌طوری‌که بیش از ۲۲ هزار تُن انواع کودهای یارانه‌ای در بخش کشاورزی استان قم مورداستفاده قرار گرفت.

وی ابراز داشت: ۸۵ درصد کود یارانه‌ای مصرفی در بخش کشاورزی در داخل کشور تولید می‌شود و از سه سال قبل پروژه‌هایی برای خودکفایی در کودهای فسفات و پتاس در دست داریم به‌طوری‌که در حال حاضر ۲۰ پروژه به بهره‌برداری رسیده است.

زند با بیان این‌که کودهای پتاس و فسفات در سطح کشور به طور معمول کم‌مصرف می‌شود که در حال جبران‌شدن است، گفت: باتوجه‌به سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده در سال‌های اخیر، خوشبختانه اکنون مصرف این دو کود به طور متعادل و متناسب است و استان قم دراین‌رابطه جایگاه خوب و قابل‌قبولی قرار دارد و در سطح کشور رتبه برتر را کسب نموده است.

وی در خصوص صادرات کود عنوان کرد: ایران از بزرگ‌ترین شرکت‌های صادرکننده کود اوره در دنیاست به‌طوری‌که از هشت میلیون تُن تولید این محصول در کشور ۲٫۱ تا ۲٫۴ میلیون تُن در داخل مصرف و مابقی صادر می‌شود.

 مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم ابراز داشت: کشاورزان به طور متوسط تنها ۳۰ درصد قیمت تمام شده کودهای یارانه‌ای را پرداخت می‌کنند و مابقی آن از محل یارانه‌های دولتی پرداخت می‌شود. برای مثال قیمت تمام شده یک کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود اوره برای دولت بالغ بر ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان تمام می‌شود.

وی بیان کرد: درحالی‌که قیمت فروش آن به کشاورز، ۱۵۰ هزار تومان است و الباقی، یارانه‌ای است که دولت به بخش کشاورزی پرداخت می‌کند تا در قبال آن تولید محصولات اساسی کشاورزی رشد و رونق پیدا کنند که نتیجه آن در رشد خوب تولید گندم در سال جاری و خودکفایی کشور در این زمینه مشاهده شد.

زند در مورد روند توزیع و نظارت کودهای یارانه‌ای در کشور گفت: سامانه‌ای از سال‌های پیش دراین‌ارتباط راه‌اندازی شده است که تمام مراحل توزیع تا مصرف این محصول را نظارت می‌کند و بر خود این سامانه نیز نهاده‌های مسئول، نظارت دارند.

وی ادامه داد: کود یارانه‌ای به کشاورزانی داده می‌شود که الگوی کشت را رعایت کنند و به تولید خارج از چارچوب الگوی کشت استان، کود تخصیص داده نمی‌شود.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/47800
اخبار مرتبط

نظرات شما