رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم:  

۵۰۰ پلاک کشاورزی در قم تعیین تکلیف شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: از مجموع ۶۷۰ پلاک مشمول رفع تداخلات، با تلاش صورت‌گرفته در ۲ سال اخیر بیش از ۵۰۰ پلاک کشاورزی به مساحت ۵۷ هزار و ۵۰۰ هکتار در استان تعیین تکلیف شد که این کار دستاوردی بزرگ به شمار می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» محمدرضا حاجی رضا پیرامون این موضوع بیان داشت: ما تلاش کردیم تا علاوه بر اجرای برنامه‌های ابلاغی که هر سال توسط وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌شود، چند مأموریت مهم دیگر را نیز به‌صورت ویژه دنبال کنیم که از جمله آن موضوع سند برای اراضی کشاورزی استان بود.

 وی افزود: سنددار کردن اراضی کشاورزی استان موجب حفظ و ارتقا هویت و پویایی هرچه بیشتر این بخش مهم اقتصادی استان است و همچنین رضایت خاطر کشاورزان استان را به دنبال دارد، به همین خاطر ما این موضوع را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

 وی ادامه داد: ما در پیگیری برنامه‌های بخش کشاورزی استان به اسناد بالادستی همچون سند آمایش سرزمین توجه جدی داریم و تلاش می‌کنیم به دلیل محدودیت‌های سرزمینی همچون محدودیت منابع آبی، بدون افزایش کمی سطح زیر کشت استان، با استفاده از روش‌های علمی و فناوری‌های روز، سطح تولید و اشتغال بخش کشاورزی استان را در وضعیت پایدار حفظ کنیم.

 حاجی رضا گفت: پنج درصد از اشتغال مولد و پایدار قم مرتبط با بخش کشاورزی است و تولیدات این بخش ارزش‌افزوده خوبی برای استان ایجاد کرده است.

 وی بیان داشت: علاوه بر ظرفیت بالای استان قم در تولید محصولات دامی، در حوزه باغ و زراعت نیز مجموع تولیدات سالانه بخش کشاورزی استان حدود ۴۰۰ هزار تُن است.

 ۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

 به‌طورکلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

 بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده است.




انتهای پیام/



منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/48051
اخبار مرتبط

نظرات شما