عضو جامعه مدرسین:

کمک به نیازمندان و فقرا همان سیره امام حسن (ع) است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به اینکه کرامت امام حسن (ع) یکی از نیازهای جامعه امروز است، گفت: انفاق و کمک به نیازمندان و فقرا همان سیره امام حسن (ع) است که باید در جامعه رواج پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» امام حسن (ع) در نیمه ماه مبارک رمضان سال سوم هجری به دنیا آمد. آن حضرت شباهت زیادی به جدش رسول خدا (ص) داشت. لقب مشهور امام حسن، «مجتبى» و کنیه ایشان، «ابومحمد» است. برخى از فرزندان حضرت در کربلا به شهادت رسیدند. آن بزرگوار به همراه برادرش، امام حسین (ع) در ماجراى مباهله پیامبر با مسیحیان نجران حضور داشت و در زمان خلافت پدرش، یارویاور ایشان در همه صحنه‌های نبرد و زندگى بود.
امام حسن (ع) یکی از پنج‌تن آل عبا و از جمله کسانى است که آیه تطهیر و آیه مباهله درباره آنها نازل شده است. امام حسن (ع) از کسانی است که حدیث کساء درباره ایشان نازل شد.

امام حسن مجتبی (ع) الگوى انفاق‏
بذل و بخشش در راه خدا، یکی دیگر از ویژگی‌های اخلاقی امام حسن (ع) است که زبانزد خاص و عام بوده است. امام حسن مجتبى (ع) به کریم اهل‌بیت (علیهم‌السلام) معروف است و در طول عمر خود چند بار تمام اموالش را میان خود و نیازمندان تقسیم نمود.
امام حسن (ع) حتی به دشمنان خود نیکی و انفاق می‌کردند؛ چنان‌که نقل شده است: «روزى یک مرد شامى امام حسن (ع) را در کوچه‌های مدینه دید که سوار بر مرکب است شروع به لعن و ناسزا به آن حضرت کرد، امام پاسخى به او نمی‌گفت، هنگامى که از لعن و ناسزا فراغت حاصل کرد، امام رو به او کرد و سلام فرمود و در چهره او خندید و فرمود: اى مرد محترم گمان می‌کنم که تو در این دیار غریبى و حقایق بر تو مشتبه شده است هرگاه از ما طلب عفو کنى، تو را می‌بخشم و اگر چیزى بخواهى، به تو می‌دهم، اگر راهنمایى بخواهى تو را راهنمایى می‌کنم، و اگر مرکبى از ما بخواهى در اختیارت می‌گذارم، اگر گرسنه‌ای سیرت می‌کنم، و اگر از جایى رانده شده‌ای پناهت می‌دهم، هر حاجتى داشته باشى برآورده می‌کنم و اگر دعوت من را بپذیرى و به خانه من بیایى و میهمان من بشوى، تا موقع حرکت از تو پذیرایى می‌کنم؛ من خانه بزرگى دارم و امکانات زیادى همراه با مال فراوان در اختیار دارم. هنگامى که آن مرد این سخن محبت‌آمیز را شنید گریه کرد و گفت: گواهى می‌دهم که تو خلیفة اللَّه در زمین هستى، خدا آگاه‌تر است که نبوّت را در کدام خاندان قرار دهد. پیش از آن که این محبّت را از شما ببینم تو و پدرت مبغوض‌ترین خلق خدا در نزد من بودى، و اکنون محبوب‌ترین بندگان خدا در نظر من هستى، این را گفت و به خانه امام آمد و تا روزى که می‌خواست از آنجا برود، میهمان امام بود».

کمک به نیازمندان و فقرا همان سیره امام حسن (ع) است
از همین رو آیت‌الله محسن فقیهی  در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تبریک سال جدید و همچنین آرزوی قبولی طاعات به این ماه اشاره کرد و اظهار داشت: ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الهی و یکی از بافضیلت‌ترین ماه‌هاست که آثار و برکات زیادی دارد.
وی ادامه داد: ماه رمضان ماه خدا است و همه دعوت شده‌اند تا بر روی این سفره عظیم الهی بنشینند، چرا که همه افراد موردتوجه ذات اقدس اله هستند و برای همین نباید از کارهای خیر و خداپسندانه غفلت کرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به بهترین اعمال این ماه، گفت: در این ماه انفاق دادن، صدقه دادن، مواسات و دست‌گیری از مردم و نیازمندان از جمله مسائلی است که بر آن تأکید شده است. این عمل حتی بالاتر از خواندن اعمال مستحبی دیگر است.
آیت‌الله فقیهی با اشاره به اینکه انفاق و کمک به نیازمندان همان سیره امام حسن (ع) است، خاطرنشان کرد: امام حسن (ع) اسوه کرامت و ایثار بود به همین دلیل ایشان را کریم اهل‌بیت (ع) می‌نامند.
وی اضافه کرد: در روایت در خصوص سخاوت و بخشندگی امام حسن (ع) بسیار گفته شده است؛ سخاوت و بخشندگی امام حسن مجتبی (ع) به‌اندازه‌ای بود که در طول زندگی خود سه بار تمام ثروت و دارایی خود را بین نیازمندان تقسیم کرد.
این استاد حوزه عنوان کرد: خانه امام حسن (ع) خانه امید و دوستی بود. حتی به ایشان توهین و ناسزا هم می‌کردند، اما امام حسن (ع) نسبت به دوستان حتی نسبت به دشمنان هم دستگیری می‌کرد، این بالاترین روحیه و ایثار است و همین سبب می‌شد بسیاری از رفتارشان برگردند و توبه کنند.
وی خاطرنشان کرد:  خصوصیت حسنه و نیکوی اخلاقی امام حسن (ع) باید برای همه ما الگو باشد.
آیت‌الله فقیهی در خاتمه با اشاره به اینکه کرامت امام حسن (ع) یکی از نیازهای جامعه امروز است، تصریح کرد: مجالس افطار در کشور برقرار است که به پیروی از ائمه (ع) است و باید گسترش پیدا کند و همگان از آن بهره‌مند شوند.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/48127
اخبار مرتبط

نظرات شما