کاربرد و بررسی انواع جعبه آتش نشانی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، استفاده از جعبه آتش نشانی از کارهایی است که این روزها برای مقابله با حادثه های آتش سوزی در منازل مسکونی، شرکت ها، کارگاه ها و ... ضروری و جزء باید ها می باشد، در صورت استفاده نکردن از این تجهیزات و قرار ندادن جعبه آتش نشانی در ساختمان ها مجوزهای مربوطه به ساختمان صادر نمی شود، جدای از این موارد و صدور مجوز ها، استفاده و نصب جعبه آتش نشانی موجب می شود هنگامی که آتش سوزی رخ می دهد قادر باشید عملیات خاموش کردن آتش را به سادگی و در زمان مناسب انجام دهید و از خطراتی که به موجب آن به مال و جانتان آسیب می زند جلوگیری نمایید.


تجهیزات آتش نشانی که داخل جعبه های آتش نشانی قرار می گیرد و نحوه استفاده از آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا هنگام اطلاع نداشتن و ندیدن آموزش جهت استفاده از تجهیزات آتش نشانی داشتن و نداشتن آن ها در موارد ضروری هیچ تفاوتی ندارد، برای استفاده از این جعبه شما را با برخی از این تجهیزات آشنا می کنیم.
 تجهیزات آتش نشانی مورد نیاز در جعبه آتش نشانی شامل:
  • کپسول آتش نشانی: از پرکاربرد ترین تجهیزات آتش نشانی کپسول های آتش نشانی است که معمولا افراد زیادی برای خاموش کردن آتش آشنایی کافی با آن را دارند، این کپسول ها معمولا برای یدک در جعبه آتش نشانی قرار داده می شوند. می شود گفت که از تجهیزات ثابت و ضروری درون جعبه نمی باشد، بودن یا نبودن این کپسول داخل جعبه وابسته به سیستم خاموش کردن آتش در ساختمان می باشد. در مواردی که به جعبه های آتش نشانی برخورد کردید که فاقد کپسول آتش نشانی است تعجب نکنید زیرا ممکن است فضای در نظر گرفته برای جعبه بسیار کم بوده و امکان قرار دادن کپسول نیز در آن وجود نداشته است. این کپسول ها را هر بار بعد از استفاده باید مجددا شارژ نمود، که دارای انواع گوناگونی در رابطه با نوع آتش می باشد.
انواع کپسول های آتش نشانی عبارتند از:
خاموش کننده های آبی( که از کم هزینه ترین نوع مبارزه با آتش هستند و در نوع کلاس A که مربوط به کاغذ، چوب و..  می باشد مورد استفاده قرار می گیرد).
خاموش کننده فوم( که هم در خاموش کردن آتش در کلاس نوع A و هم در کلاس نوع B مناسب می باشد).
خاموش کننده پودر خشک( این نوع خاموش کننده از نوع چند منظوره است و برای خاموش کردن انواع آتش های نوع A ، B ، C مناسب می باشد).
خاموش کننده دی اکسید کربن( این نوع مناسب برای آتش سوزی های الکتریکی می باشد).
 خاموش کننده های شیمیایی سرد( این نوع نیز برای آتش سوزی هایی که توسط چربی و یا روغن ایجاد می شود مورد استفاده قرار می گیرد و برای آتش سوزی های نوع A و B نیز استفاده می شود).
 
  • شیر آلات و کوپلینگ آتش نشانی: شیرها و سرپیچ های آتش نشانی مورد استفاده در جعبه های آتش نشانی می باشد که دارای قرقره و شیلنگ از جنس برزنتی است.  کوپلینگ ها برای متصل کردن شیلنگ برزنتی به شیر آتش نشانی قرار داده شده در جعبه می باشد، برای این کار باید شیلنگ را کاملا و بدون داشتن پیچ و خم باز نمایید، بعد از این کار شیر آتش نشانی قرار داده شده در جعبه را باز نمایید تا آب به درون شیلنگ وارد شود و قادر باشید از آن استفاده نمایید.
  • شیلنگ و قرقره: قرقره و شیلنگ های مورد نیاز در این جعبه ها از 2 مدل قرقره با شیلنگ هوزریلی و برزنتی می باشد که از اصلی ترین تجهیزات لازم درون جعبه آتش نشانی می باشد. به همین جهت از تجهیزات ثابت درون جعبه می باشد.
قرقره و شیلنگ هوزریلی: این تجهیزات از جنس پلاستیک می باشند، نحوه استفاده ساده و راحتی دارند و برای آبرسانی به آن ها باید از هرزگردی از جنس برنج که مابین قرقره قرار دارد استفاده کرد. جهت استفاده از این تجهیزات احتیاجی به آموزش و مهارت بخصوصی ندارد و تمام افراد می توانند به سادگی از آنان در مواقع لزوم استفاده نمایند. قیمت جنس هوزریلی در این تجهیزات بسیار بیشتر از جنس برزنتی است و طول عمر بالاتری نیز نسبت به جنس برزنتی دارد، جنس لایه های بیرونی این شیلنگ ها به صورتی است که در مقابل فشار و ساییدگی بسیار مقاوم هستند. قطر این شیلنگ ها 19 میلیمتر با طول 20 متر می باشد و بیشترین کاربرد آن ها در در منازل مسکونی و شرکت ها می باشد.

قرقره و شیلنگ برزنتی: همانگونه که از اسم این تجهیزات مشخص است جنس آن برزنتی است، برای استفاده از این تجهیزات باید حتما آموزش های لازم دیده شود در غیر این صورت برای استفاده از آن ها ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید. اما دبی در این شیلنگ ها بسیار بیشتر از شیلنگ های هوزریلی می باشد، به همین دلیل در آتش سوزی های وسیع و بزرگ بسیار مناسب تر می باشند. تهیه آب مورد نیاز در این شیلنگ ها توسط شیر و کوپلینگ مختص به آن صورت می گیرد. قطر این نوع از شیلنگ ها از 1-1.2 تا 2-1.2 اینچ موجود می باشد. موارد استفاده این نوع جعبه ها در پارکینگ ها، کارگاه ها و فروشگاه ها می باشد.
جعبه های آتش نشانی در سایز های مختلف ارائه می شوند، محل نصب این باید جعبه ها به گونه باشد که در دسترس همه قرار بگیرد و تمام افراد موجود در ساختمان یا محل مورد نظر به راحتی بتوانند از آن در مواقع ضروری استفاده نمایند.
قیمت جعبه آتش نشانی بستگی به سایز جعبه، تجهیزات مورد نیاز، تعداد وسایل داخل جعبه، جنس مورد استفاده در تجهیزات و شبکه آبرسانی آن ها دارد.


نحوه نصب جعبه آتش نشانی:
  • جعبه ها از همدیگر نباید بیش تر از 30 متر فاصله داشته باشند، تا هنگام بروز مشکل در عملیات امکان همپوشانی یکدیگر را داشته باشند.
  • شعاعی که هر جعبه آتش نشانی هنگام خاموش کردن آتش می تواند پوشش دهد 20 متر است، که پایین ترین حد فشار حدقل باید 2 بار در آخرین عملیات خروجی باشد.
  • معمولا جعبه آتش نشانی در راه پله ها، درب جلویی ساختمان، پاگرد و دیگر مکان های مورد نیاز نصب می شود.
  • جعبه های آتش نشانی روکار در ارتفاع یک متر و 30 سانتی از کف، در مکان قابل مشاهده دسترس تمام افراد و روی دیوار نصب می شود.

منبع : https://www.unexsafety.com/



انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/13047
اخبار مرتبط

نظرات شما