اجرای پروژه‌های بیولوژیکی در 17 هزار هکتار از مراتع استان قم

رئیس اداره آبخیزداری و حفاظت خاک اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم، از اجرای هشت هزار و 500 هکتار فعالیت بیولوژیکی و فعالیت‌های بیومکانیکی در مراتع قم خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمود دلشادفر  با اشاره به اینکه حوضه‌های اصلی آبخیز استان قم در چهار منطقه قم‌رود، سلمان زواریان، طغرود و کهک کبار قرار دارد، اظهار داشت: این چهار حوضه شامل 70 زیر حوضه می‌شود که استفاده بهینه از منابع آبی این حوضه‌ها با اجرای پروژه‌های آبخیزداری در زیر حوضه‌ها دنبال می‌شود.

وی اضافه کرد: در 35 زیرحوضه بیش از 600 بند مختلف با حجمی بالغ بر دو میلیون و 500 هزار متر مکعب و اعتباری بالغ بر 400 میلیون ریال ایجاد شده است که این فعالیت‌های مکانیکی جدای از فعالیت‌های بیولوژیکی و بیومکانیکی است.

رئیس اداره آبخیزداری و حفاظت خاک اداره ‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم ادامه داد: در مجموع 8500 هکتار فعالیت بیولوژیکی از جمله نهال‌کاری، بذرکاری و کپه‌کاری با اعتباری بالغ بر 29 هزار و 493 میلیون ریال به همت معاونت آبخیزداری در زیر حوضه‌های آبخیز استان قم دنبال شده است.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های بیومکانیکی نیز با اعتباری بالغ بر دو هزار و 48 میلیون ریال در 8500 هکتار از مساحت زیر حوضه‌های استان قم دنبال شده که این فعالیت‌ها ترکیبی از پروژه‌های بیولوژیکی و مکانیکی است.

دلشادفر با بیان اینکه اجرای پروژه‌های بیولوژیکی، مکانیکی و بیومکانیکی با استفاده از ظرفیت پیمانکاران دنبال می‌شود، تصریح کرد: پیمانکاران داوطلب می‌توانند در مناقصه‌ای که به صورت متمرکز و ملی به اجرا گذاشته می‌شود شرکت کنند و پیمانکاران برنده مناقصه اجرای پروژه‌ها را بر عهده خواهد داشت.

وی از آشنایی پیمانکاران بومی استان قم با شرایط منطقه و شیوه اجرای عملیات یاد کرد و ادامه داد: در انتخاب پیمانکاران بیشتر به دنبال استفاده از ظرفیت پیمانکاران بومی هستیم تا بتوانیم به نتایج مطلوب‌تری در اجرای پروژه‌ها برسیم.

دلشادفر با اشاره به کمبود منابع انسانی در اداره آبخیزداری و حفاظت خاک اداره ‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: برای نظارت بر عملکرد پروژه‌ها و با توجه به پراکندگی و حجم قابل توجه آن‌ها، با شرکت‌های مشاور قرارداد می‌نویسیم تا بتوانیم پروژه‌ها را به شیوه مطلوب نظارت کنیم.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/19017
اخبار مرتبط

نظرات شما