خودروی وکالتی بخریم یا نه؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، زمانی که صحبت خرید فروش خو‌درو می‌شود بسیاری از وکلا و کارشناسان حقوقی و فعالان عرصه خریدوفروش خود‌رو تأکیددارند که از خریدوفروش وکالتی خود جدا بپرهیزید.

ولی در مقابل زمانی ممکن است پیش آید که دلالان و واسطه‌گر و حتی خریداران خودرو شما را تشویق به معامله به‌صورت وکالتی می‌کنند؟

موضوع اساسی در مورد خریدوفروش خودرو‌های وکالتی این است که زمانی که به‌صورت وکالتی معامله می‌کنیم آیا مالک خودرو می‌شویم؟

اما متأسفانه پاسخ منفی است. بله پاسخ ازلحاظ حقوقی پاسخ مطلقاً منفی است.

شما زمانی که به‌صورت وکالتی خودرویی را می‌خرید، مالک آن خو‌درو نمی‌شوید؛ و وکالت درفروش و یا وکالت در انتقال سند به نام شما تا زمانی که سند رسمی به نام شما منتقل نشده باشد، قانون شما را مالک خودرو نمی‌شناسد.

پس راه‌حل چیست؟

زیرا در بسیاری از موارد امکان تنظیم سند رسمی وجود ندارد پس راه‌حل حقوقی مطمئن در خصوص این موضوع چیست؟

بهتر است زمانی که به هر دلیل مجبور هستید که معامله خریدوفروش خود‌رویی را به‌صورت وکالتی انجام دهید، در کنار این وکالت‌نامه حتماً مبایعه‌نامه‌ای نیز تنظیم کنید.

زیرا زمانی که مبایعه‌نامه تنظیم می‌کند حق مالکیت برای شما که خریدار هستید ایجاد می‌شود و با مبایعه‌نامه مالکیت خو‌درو به نام شما منتقل می‌گردد.

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است در خریدوفروش‌های وکالتی پیش آید این است که پلاک شما در اختیار خریدار قرار دارد و تا زمانی که این فرد برای تعویض پلاک اقدام نکرده باشد مسئولیت قانونی عواقب ناشی از مشکلاتی که برای خودر‌و ممکن است پیش آید برای شماست.

برای مثال تصور کنید که خریدار جدید با پلاکی که متعلق به شماست مرتکب جرمی شود، در این صورت قانون و وهله اول شما را به‌عنوان دارنده خود‌رو می‌شناسد و شما هستید که باید اثبات کنید که خو‌درو در اختیار شما نبوده است.

پس با توجه به مطالبی که بیان‌شده بهتر است از خریدوفروش وکالتی خو‌درو بپرهیزید.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/20913
اخبار مرتبط

نظرات شما