دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان قم:

شبکه ملی اطلاعات یک بستر امن و پایدار است

دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان قم با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی و اهتمام ویژه به سالم‌سازی و حفظ امنیت همه‌جانبه فضای مجازی کشور، گفت: شبکه ملی اطلاعات یک بستر امن و پایدار است.

 امیر نوروزی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با اشاره به اهمیت شبکه ملی اطلاعات، اظهار داشت: امروزه سطح استفاده روز افزون از اینترنت و پلتفرم های وابسته به آن گسترش یافته است به همین دلیل در جهت حفظ منافع ملی و جلوگیری از انتقال اطلاعات به خارج از کشور راه اندازی شبکه ملی اطلاعات الزامی است.
وی ادامه داد: در تعریف شبکه ملی اطلاعات می توانیم بگوییم که این شبکه برای توسعه شبکه زیرساخت امن و پایدار ملی باید در ایران راه اندازی شود.
دبیر نسرای استان قم بیان داشت: به طور کلی مردم از ماهیت شبکه ملی اطلاعات، اطلاعی ندارند چون اطلاع رسانی دقیقی از خدمات ،فوائد و چگونگی کارکرد این شبکه توسط مسئولین امر انجام نشده است لذا با این بستر بیگانه هستند.
وی گفت: بر اساس القاعات برخی افراد این ذهنیت در مردم ایجاد شده که شبکه ملی اطلاعات یک بستر بسته و به دور از اینترنت جهانی است در حالی که این گونه نیست .
نوروزی با اشاره به اینکه این شبکه باعث ایجاد بستر امن می شود، گفت: شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر قرارداد اینترنت (آی پی)، به همراه سوئیچ‌ها و مسیریاب‌ها و مراکز داده‌ای داخلی است. در این بستر مراکز داده در داخل نگهداری می شود و در خواست ها از داخل پاسخ داده می شود.
وی اضافه کرد: مسیریابی در این بستر به هیچ وجه از خارج کشور نمی باشد و به راحتی می توان شبکه های اینترانت خصوصی با امنیت بالای اطلاعات کاربران را ایجاد کرد.
دبیر نسرای استان قم تصریح کرد: بر خلاف تصور عمومی، اینترنت ملی هیچ ارتباطی به محدود کردن اینترنت ندارد و صرفا نوعی گردش اطلاعات در بستر داخلی و مستقل ولی همراه با شبکه اینترنت فعلی می باشد که امنیت اطلاعات ما تا زمانی که از ابزار ها و برنامه های داخلی استفاده میکنیم  تضمین شده است.
وی خاطرنشان کرد: از خصوصیات  شبکه ملی اطلاعات می توان به سرعت بالا و ارزان آن با توجه به کاهش نرخ بهره وری هزینه تمام شده همراه با امنیت اطلاعات کاربران و ایجاد سلامت مطلوب نام برد که  هم منافع امنیتی و هم منافع اقتصادی به همراه دارد.
نوروزی با اشاره به دلایل تاخیر راه اندازی این شبکه، گفت: یکی از دلایل جزئی تأخیر در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات وجود برخی اختلاف نظرهای فنی درباره ماهیت این شبکه است ولی مسئله اصلی نیازمند اهتمام جدی و استفاده از کارشناسان و صاحب نظران است که تاکنون مورد غفلت قرارگرفته است.
وی ادامه داد: رسانه های داخلی و خارجی فارسی زبان و غیر فارسی زبان نیز در سال های اخیر هرکدام به نحوی این موضوع را پوشش داده اند و در قالب های گوناگونی چون خبر، گزارش خبری، مصاحبه و گزارش تحلیلی به آن پرداخته اند.
دبیر نسرای استان قم با اشاره به اینکه راه اندازی این شبکه یکی از مطالبات رهبری است، گفت: علیرغم تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر تسریع راه‌اندازی شبکه ملی و اهتمام ویژه به سالم‌سازی و حفظ امنیت همه‌جانبه فضای مجازی کشور اما متأسفانه بخشی از این شبکه راه اندازی شده که انتظار میرود هرچه سریع تر تکمیل و مورد بهره برداری قرارگیرد.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/22490
اخبار مرتبط

نظرات شما