مقاومت واکسن کووایران برکت در مقابل ویروس کرونای انگلیسی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حسن جلیلی مدیر تحقیقات تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام، در گفت‌وگوی تلویزیونی، اظهار کرد: هنگامی که دولت انگلستان اعلام کرد که نوع جهش یافته ویروس کرونا در این کشور شیوع پیدا کرده است و سرایت آن ٧٠ درصد بیشتر از ویروس اصلی است این نگرانی در سراسر دنیا ایجاد شد که واکسن‌های ساخته شده‌ای که در مراحل مختلف تست هستند می‌توانند با این ویروس جدید مقابله کنند یا خیر.

جلیلی گفت: همه شرکت‌های تولید واکسن آزمایش‌های مربوطه را در این زمینه انجام دادند.

او با بیان اینکه ما هم به عنوان مجموعه‌ای که واکسنمان در مرحله یک انسانی بود این نگرانی را داشتیم، گفت: خوشبختانه این ویروس خیلی دیر به کشور ما وارد شد و افراد زیادی را درگیر نکرد.

جلیلی بیان کرد: یکی از افرادی که به این ویروس مبتلا شده بود را به عنوان نمونه تحویل ما دادند و ما کار خالص سازی ویروس را انجام دادیم.

مدیر تحقیقات تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام گفت: با کشت‌های مختلف مشخص شد ویروس انگلیسی است.

او با بیان اینکه پلاسمای داوطلبان مطالعه بالینی را گرفتیم و به ویروس اضافه کردیم، ادامه داد: متوجه شدیم با این کار ویروس قادر به تکثیر نیست و پلاسما در مقابل این ویروس مقاوم است.

 

جلیلی با بیان اینکه اولین چیزی که درباره واکسن مد نظر قرار میگیرد این است که واکسن اثرسویی نداشته باشد، گفت: هر فاز یکی که انجام می شود نیم نگاهی هم به اثربخشی واکسن خواهد داشت و داده های آن می تواند برای تیم تحقیقاتی موثر باشد که فاز دوم را با اطمینان بیشتری انجام دهد.

او با بیان اینکه پروتکل فاز دوم را نهایی نکردیم و درحال حاضر در حال تدوین آن هستیم، گفت: پیش بینی می شود در این مرحله چند صد نفر مورد مطالعه قرار گیرند.

مدیر تحقیقات تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام گفت: تفاوت فاز یک و دو این است که فاز دو ملاحظات فاز یک را ندارد و افراد بیشتری را در مدت زمان کوتاه تری می توانیم وارد مطالعه کنیم.

جلیلی افزود: آخرین فردی که در فاز دوم واکسن را تزریق کرد، ٢٨ روز پس از آن فاز دو تمام می شود.

مسئول تیم تحقیقاتی واکسن کوو ایران برکت گفت: ٣۵ نفری که تاکنون این واکسن را دریافت کرده اند هیچ گونه عوارض جدی ای نداشتند.

او با بیان اینکه عوارضی خفیف از جمله تب، بدن درد و سر درد برای این داوطلبان وجود داشته است، ادامه داد: نکته قابل توجه آن است که تمامی این عوارض گذرا بوده اند و به زودی بر طرف شده اند.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/23862
اخبار مرتبط

نظرات شما