دبیر کمیته سلامت ستاد انتخاباتی:

شرایط نامطلوب مردم در بخش درمان/ کاهش هزینه‌های نظام سلامت شدنی است

دبیر کمیته سلامت ستاد انتخاباتی گفت: هزینه‌های بالای بخش درمان، مردم را در شرایط سختی قرار داده است. با اجرای قوانین موجود می‌توان میزان هزینه‌ها را کاهش داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در چند روز گذشته حجت‌الاسلام رئیسی، نامزد سیزدهمین دوره‌ی کاندیدای ریاست جمهوری گریزی به مشکلات مردم در نظام سلامت داشت. وی طی بازدیدی که از بیمارستان میلاد داشت، اعلام کرد که قصد کاهش هزینه‌های درمان مردم به میزان پنجاه درصد را در برنامه‌های خود قرار داده است. در این باره گفتگویی با دکتر قناعتی، دبیر کمیته سلامت ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام رئیسی انجام دادیم.

قناعتی در در پاسخ به این سوال که رئیس دستگاه قضا با اجرای چه برنامه‌ا‌ی قصد کاهش هزینه‌های مردم در بخش درمان را دارد، گفت: این حرف کلان است و ایشان یک افق را مشخص کرده‌اند. رسیدن به اعداد و ارقام کار ساده‌ای نیست، ولی به عنوان یک خط استراتژیک از سوی ایشان مطرح شده است. اینکه دقیق بگوییم که چه میزان کاهش پیدا می‌کند واقعأ کار بسیار سختی است. برای انجام این کار یک سری تمهیدات و زیرساخت لازم است. ولی من معتقدم که باید هزینه‌های سلامت مردم را معقول کنیم و کاهش دهیم. این کار شدنی است. الان مردم شرایط مطلوب مالی در بخش درمان ندارند و هزینه‌های درمان کمر شکن است.


قناعتی در ادامه با توجه به اینکه اجرای چنین برنامه‌ای شدنی است، افزود: برای کار مدیریتی صحیح باید دو کار انجام داد. یکی باید منابع را تأمین کرد، و نکته‌ی مهم‌تر اینکه باید منابع را مدیریت کرد. متأسفانه ما در مدیریت منابع ضعیف هستیم. منابع بسیار زیادی را داریم که هدر می‌رود. من فکر میکنم این که آقای رئیسی می‌خواهند روی مدیریت منابع کار کنند که هم توزیع عادلانه داشته باشد و اینکه گفته‌اند باید پول‌ها به جا هزینه شوند، حرف کاملا درستی است. در حال حاضر میزان هدررفت مدیریتی ما از جمله در نظام سلامت بالاست و با مدیریت صحیح می‌شود هزینه‌ها را کاهش داد.

وی درباره‌ی این ادعا تصریح کرد: این افق نیازمند یک کار بین بخشی بسیار گسترده است. تلفیقی از قوانین و دستورالعمل‌ها و همکاری بین بخشی مشکلات زیادی را حل می‌کند؛ به شرطی که وزیر بهداشت آینده رفیق دزد و شریک قافله نباشد. باید سازمان‌های مختلف اعم از وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه، کشاورزی و راهداری هماهنگ با هم کار کنند تا بسیاری از مشکلات حل شود. به ازای هر بیمار ناشی از تصادفات جاده‌ای میلیون‌ها تومان هزینه هدر می‌رود. به ازای مصرف سیگار سالیانه تعداد بالایی بیمار سرطانی به وجود می‌آید. میزان هزینه‌ای که برای هر بیمار سرطانی می‌شود نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان است. اگر سیگار کنترل شود، اگر ما موفق باشیم که تصادفات جاده‌ای را کنترل کنیم، هزینه‌ی زیادی صرفه‌جویی می‌شود.

قناعتی اینگونه ادامه داد که: آلودگی هوا، نبود بهداشت، عدم تأمین مواد غذایی سالم و کافی میزان بالایی بیماری قلبی ایجاد می‌کند. ما اگر بتوانیم نحوه‌ی تولید مواد غذایی را مدیریت کنیم که محصولات تراریخته حذف شوند، تعداد قابل توجهی از بیماران قلبی کاهش پیدا می‌کنند. علت اصلی مرگ بسیاری از افراد سرطان، تصادفات، بیماران قلبی عروقی و سکته مغزی است. این چهار علت اصلی با مدیریت منابع قابلیت کاهش شدید دارند. قوانینی که بتواند کنترل‌کننده بهینه منابع باشد. ما می‌توانیم با مدیریت صحیح منابع تا ۳۰ درصد هزینه‌ها را صرفه‌جویی کنیم.


وی در پایان افزود: اگر شورای عالی سلامت و امنیت غذایی وظیفه‌ی خود را انجام دهد و جلوی تولید خوراکی‌های ناسالم از جمله چیپس و پفک و ... را بگیرند، می‌توان کنترل خوبی در هزینه‌ها داشت. اگر برنامه‌هایی که در حال حاضر وجود دارد اجرایی شود، بسیاری از مشکلات حل خواهند شد. الزاما نیازی به وضع قوانین جدید نیست. ایشان می‌خواهند قوانینی که وجود دارد را به مرحله‌ی اجرا برسانند. افق پیش روی برنامه سلامت آیت الله رییسی کاملا امید بخش و روشن است.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/26379
اخبار مرتبط

نظرات شما