فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس با رویکرد دانش‌بنیان است

مالک رحمتی گفت: مجموعه اقتصادی آستان قدس رضوی فعالیت‌های خود را در چارچوب اقتصاد مقاومتی و در محور تولید، با تأکید بر اقتصاد دانش‌بنیان دنبال می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مالک رحمتی قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی در آئین افتتاحیه کنگره بین‌المللی «اقتصاد، اشتغال و تولید در آینه‌قرآن و عترت» که در دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه کرامت و میلاد باسعادت امام رضا (ع) با اشاره به‌ضرورت بازنگری جدی در حوزه اقتصادی کشور و اهمیت حل مسائل و مشکلات این حوزه گفت: به برکت برنامه‌ریزی‌هایی انجام‌شده، مجموعه اقتصادی آستان قدس رضوی فعالیت‌های خود را در چارچوب اقتصاد مقاومتی و در محور تولید، با تأکید بر اقتصاد دانش‌بنیان دنبال می کند.

 

 او افزود: در میان القاب امام رضا (ع)، لقب «عالم آل محمد (ص)» در ایشان بیشتر جلوه‌گری می‌کند و به همین دلیل مردم از مجموعه آستان قدس رضوی به‌عنوان مجموعه منتسب به حضرت رضا (ع) در کنار فعالیت‌های مذهبی و اجتماعی، انتظار انجام کار‌های فرهنگی و علمی نیز دارند.


قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: در دهه پیش رو با دو چالش جدی مسائل اقتصادی و کاهش جمعیت مواجه هستیم و مقام معظم رهبری نیز همواره در این خصوص دغدغه جدی دارند و همواره سعی می‌کنند با نام‌گذاری سال‌ها با محوریت اقتصاد، تولید و اشتغال تمام ظرفیت کشور را برای حل این مشکلات بسیج کنند.

رحمتی نداشتن نگاهی علمی، مشخص و پایدار را از دلایل حل نشدن مشکلات اقتصادی در کشور برشمرد و بیان کرد: باوجود تأکیدات خاص نظام مقدس جمهوری اسلامی در بحث اقتصاد اسلامی، اما متأسفانه پیاده‌سازی آن همچنان دارای چالش‌های اساسی است و نتوانسته‌ایم اقتصاد اسلامی را تبدیل به گفتمان ساری و جاری کشور کنیم.

او تصریح کرد: اگر دشمن مقابل جمهوری اسلامی ایران مسئله اقتصاد را علم کرده، به این خاطر است که نقطه‌ضعف ما را پیداکرده است. به همین دلیل ضروری است که ما برای رفع ضعف‌هایمان در این حوزه چاره‌اندیشی کنیم و برگزاری کنگره‌هایی ازاین‌دست می‌تواند راهگشای خوبی در این زمینه باشد.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: در این نشست‌ها باید اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی که نسخه نجات‌بخش کشور است، به یک نسخه عملیاتی جامع برسد و با ارائه نسخه اجرایی و شاخص محور حرف جدیدی برای ارائه داشته باشیم. مشکل ما امروزه منابع و سرمایه نیست، بلکه مدیریت ناصحیح منابع و عدم استفاده بهینه از ظرفیت‌های کشور برای توسعه پایدار است.

رحمتی چالش دوم دهه پیش رو را حوزه جمعیت ذکر و اظهار کرد: با توجه به اینکه نتوانسته‌ایم با چالش اقتصاد مقابله کنیم، چندین سال است که با چالش اساسی و جدی در رشد جمعیت نیز مواجه هستیم، امروزه مسئله اقتصاد به جمعیت متصل شده است و حل معضل جمعیت در گرو حل مشکلات اقتصادی است.

او افزود: در کنار سرمایه و منابع طبیعی و خدادادی، ثروت اصلی یک جامعه پویا سرمایه انسانی، فکر، ایده‌های نو، نوآوری و خلاقیت و ابتکار است و اگر این ویژگی‌ها از جامعه‌ای گرفته شود، امکان مدیریت صحیح جامعه و رسیدن به قله‌های پیشرفت و تعالی ممکن نخواهد شد و به همین دلیل مشخص است که مسئله جمعیت و اتکا به نسل آینده تا چه اندازه مهم و حیاتی است.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی بابیان اینکه تمام برنامه‌ریزی‌ها در کشور باید با رویکرد حل مسئله اقتصادی باشد و این حداقل انتظاری است که اکنون مردم‌دارند، ولی این نگاه نباید ما را از نگاه راهبردی آینده‌پژوهی در اقتصاد غافل کند، ادامه داد: در برگزاری این نشست‌ها و همایش‌ها باید بر حل مسئله اقتصاد تأکید داشته باشیم و توأمان به مقوله آینده‌پژوهی در این حوزه نیز توجه شود.

رحمتی بیان کرد: به برکت برنامه‌ریزی‌هایی انجام‌شده، مجموعه اقتصادی آستان قدس رضوی فعالیت‌های خود را در چارچوب اقتصاد مقاومتی و با محوریت تولید و تأکید بر اقتصاد دانش‌بنیان طراحی کرده و به دنبال تحقق شعار «پیشرو، پیشران و الهام‌بخش» بودن در عینیت‌بخشی به اقتصاد مردمی است.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/26946
اخبار مرتبط

نظرات شما