ایزدی: هدف آمریکا به صفر رساندن فروش نفت ایران بود

شکست دزدان دریایی مورد حمایت آمریکا و پیام عزم و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی ویژه خبری ۱۲ آبان ماه بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل و محمد مرندی کارشناس امور بین الملل امشب ۱۲ آبان ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی شکست دزدان دریایی مورد حمایت آمریکا و پیام عزم و اقتدار جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه هدف آمریکا این بود که فروش نفت ایران را به صفر برساند گفت: در عمل تهدید‌ها و فعالیت‌هایی را دولت آمریکا علیه ما داشت و فشار‌هایی بر روی کشور‌هایی که از ایران نفت می‌خرند اعمال می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه فروش نفت ایران در یک سال گذشته خیلی بهتر شده است و در این باره سیاست آمریکایی‌ها جواب نداده است عنوان کرد: دولت آمریکا علاقه‌مند بود تا فروش نفت ایران کاملا متوقف شود، لذا آن‌ها وارد فاز دیگری شدند و آن عملیات دزدی دریایی بود، که در چند روز گذشته شاهد آن بودیم، البته آن‌ها موفق شدند که پول‌های نفتی را جابه‌جا کند و به فروش نفت ایران ضربه بزنند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه هزینه نیروی نظامی و دریایی ما خیلی کمتر از نیروی دریایی آمریکا است گفت: توانمندی در نیروی دریایی ایران اجرا شده تا آنها بتوانند از منافع ملی کشور دفاع کنند و با تجربیاتی که دارند اجازه ندهند اهداف طرف مقابل در ضربه زدن به اقتصاد ایران محقق شود.

ایزدی با اشاره به اینکه سیاست به صفر رساندن فروش نفت ایران جواب نخواهد داد خاطرنشان کرد: حتی این که آنها بخواهند وارد فعالیت‌های دزدی دریایی شوند جواب نمی دهد، پیام دومی که باید توجه کرد این است که ایران می‌تواند با استفاده از ابزارهایی که دارد به کشورهای دیگری که تحت فشار آمریکا هستند مانند لبنان ،سوریه و ونزوئلا و خیلی جاهای دیگر کمک کند، ایران از منافع خود دفاع می‌کند و فروش نفت به هر کشوری الان به نفع ما است و ما اجازه نمی‌دهیم سیاست‌های آمریکا در جاهای دیگر به آن نتیجه‌ای که می‌خواهند برسد.

وی با اشاره به اقتدار نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دفاع از منافع ملی کشور یعنی شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا اظهار کرد: ضربه بسیار بزرگی برای ارتش آمریکا به وجود آمده است و آن‌ها از مجموعه افرادی که نیروی هوایی  و ارتش و لباس نظامی ندارند شکست خورند و آن گونه که دیدید از افغانستان فرار کردند در حالی که چند هزار آمریکایی در افغانستان کشته شدند.

ایزدی با اشاره به اینکه خباثت بایدن بیشتر از ترامپ است اظهار کرد: سیاست خارجه بایدن و ترامپ یکسان است، آمریکا رو به افول است و هر چند وقت یک بار افول آمریکا را بیشتر می بینیم، رژیم آمریکا با تمام هزینه هایی که می کند، در نهایت توانمندی مقابله با یک نیروی نظامی که خیلی هزینه اش کمتر است را ندارد.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه ما تجربه خروج آمریکا از برجام را داشتیم و الان می‌خواهیم توافقی با طرف مقابل داشته باشیم که هر وقت که رئیس‌جمهور آمریکا اراده کرد از برجام خارج نشود و بازی در نیاورد افزود: ما تجربه داریم که آمریکا با برجام بازی می‌کند، طرف مقابل باید اعلام کند که اگر توافق اتفاق بیفتد خارج نخواهد شد.

وی ادامه داد: طرف آمریکا می‌گوید من قوه مجریه هستم و تحریم ها متعلق به کنگره است و من نمی توانم از طرف کنگره قول بدهم و این به معنای دولت بی اختیار است، آمریکا در جمع سه کشور اروپایی اعلام کرد که می‌خواهد از گزینه دیپلماسی با ایران وارد بحث شود و می خواهند از گزینه دیپلماسی استفاده کنند اما باید اذعان داشت که نفت و دزدی در بازی بین‌المللی تعریف نمی‌شود و این آبروریزی بزرگی برای طرف مقابل است.

ایزدی اظهار کرد: توانمندی ایران در حدی است که طرف مقابل متوقف می‌شود، هر برنامه‌ای که آمریکایی‌ها در حوزه ترساندن ایران می دهند بعد از چند روز اتفاقی می‌افتد که کل مسائل تغییر می‌کند، عبرت هایی که مذاکرات برجام داشت در دولت جدید نباید فراموش شود یک بار یک مسئله را تجربه کردید و لذا گزیده شدن برای بار دوم از همان محل توجیه ندارد.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/29456
اخبار مرتبط

نظرات شما