رئیس دانشگاه صنعتی استان قم:

جهش تولید با مشارکت مردم تکمیل می‌شود

رئیس دانشگاه صنعتی استان قم گفت: جهش تولید با حضور مردم تکمیل می‌شود حاکمیت هم اعلام کرده از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کند و زمینه برای سودآوری و بالندگی وجود دارد باید از این ظرفیت استفاده شود.

جلال رضایی نور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: مقام معظم رهبری از حدود دو دهه قبل و مشخصاً از سال ۱۳۸۷ در نام‌گذاری سال‌ها سیر مشخصی را در پیش گرفتند که همه این سال‌ها به نحوی مرتبط با رشد تولید داخلی، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، جهش تولید دانش‌بنیان و رفع موانع تولید است.

رئیس دانشگاه صنعتی استان قم ادامه داد: هر آنچه که در بیانات مقام معظم رهبری وجود داشت با سیر مشخص و ویژه در حوزه تولید داخلی و اقتصاد درون‌زا است، اقتصاد مقاومتی و درون‌زا و اقتصادی که در سایه تحریم‌ها کمترین تأثیر را می‌پذیرد و روی پای خودش می‌ایستد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری به‌صورت جدی در این سال‌ها مسئولان را به تکیه به تولیدات داخلی از جمله در مراکزی که این دانش باید تولید شود؛ مانند دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری تأکید داشتند.

رضایی نور تصریح کرد: خوشبختانه حمایت از مراکز تولید دانش‌بنیان در این چند سال اخیر در حوزه دانش فنی و دانش حوزه کاربردی کشور موفق بوده است به‌نحوی‌که در ابتدای سال ۱۴۰۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان در سطح کشور  اجرا شد که بر اساس آن سازمان‌ها و  شرکت‌ها هرچقدر هزینه طرح‌های توسعه برای محصولات و خدمات خود کنند و کیفیت خدمات خودشان را مبتنی بر تحقیقات بالا ببرند و برای این کار هزینه کنند هزینه آن‌ها را دولت پرداخت می‌کند.

رئیس دانشگاه صنعتی استان قم گفت:  نتیجه این حمایت‌ها در چند سال اخیر این شده است که تا سال ۱۴۰۱ حدود ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود داشت؛ اما امروز حدود ۸ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور مشغول به فعالیت هستند که رقم قابل‌توجهی است که نشان‌دهنده این است که شاهد جهش تولید داخلی و جهش اقتصاد دانش‌بنیان بودیم.

وی اضافه کرد: نقش دولت و حاکمیت در تقویت و توسعه مراکز دانش‌بنیان پر رنگ بوده است و  مراکز رشد و نوآوری، پارک‌های علم و فناوری و هسته‌های رشد و پیش رشد شتاب خوبی صورت‌گرفته است و  اکنون دیگر اقتصاد داخلی پویا شده است.

وی گفت: امروز فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان جاافتاده است و بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها نقش واسطه‌گری ایفا می‌کنند و با شناسایی ایده‌های بکر سعی می‌کنند با سرمایه‌گذاری روی این اید و ابتکارات به‌نوعی امتیاز آن را خرید کنند، این شرکت‌ها دیگر دولت و حاکمیت نیستند؛ بلکه خود مردم هستند و این‌ها سرمایه‌گذار شخصی را پیدا می‌کنند و برای آن ایده بکر و فناوری و برای آن محصول که تبدیل‌شده به یک نمونه، مشتری پیدا می‌کنند.

رضایی نور اضافه کرد: این کار بسیار ارزشمند است و به‌جای این‌که شتاب‌دهی را دولت انجام دهد خود مردم و سرمایه‌گذار شخصی به میدان می‌آیند، توجه به این مطلب در پیام نوروزی مقام معظم رهبری و نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ اشاره شد و الان دقیقاً زمان به میدان آمدن مردم در جهش تولید است.

رئیس دانشگاه صنعتی استان قم تصریح کرد: جهش تولید با حضور مردم تکمیل می‌شود حاکمیت هم اعلام کرده از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کند و زمینه برای سودآوری و بالندگی وجود دارد باید از این ظرفیت استفاده شود.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/48194
اخبار مرتبط

نظرات شما