گزارش قم فردا از اهمیت تولید لوازم آرایشی در داخل؛

نیازمندفرهنگ سازی برای اعتماد به محصولات ایرانی/لازمه توجه به تولید داخل

امروز ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در غرب آسیا می باشد که این حجم مصرف می طلبد در زمینه تولید این محصولات در داخل برنامه ریزی مناسبی صورت بگیرد تا هم خودکفا شویم و هم لوازم مناسب و مورد اعتماد و اطمینانی درکشور مصرف شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، لوازم آرایشی که جزو جدایی ناپذیر زندگی زنان و دختران کشورمان محسوب می‌شود و اصولا خانم‌های ایرانی بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان در سال برای خرید لوازم آرایش هزینه می‌کنند البته این تخمین برای زمانی است که لوازم آرایشی ارزان تر بود.
 بر اساس آمار‌های جهانی، ایران هفتمین کشور مصرف‌کننده لوازم آرایش در دنیا و دومین کشور خاورمیانه پس از عربستان سعودی است. ارزش سالیانه تجارت این لوازم در ایران، یک میلیارد دلار به صورت واردات و ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به شکل قاچاق است. البته باید بازهم به این موضوع اشاره کرد که این ارقام برای زمانی است که قیمت ها پایین بود نه امروز که ... .
حجم بالای مصرف لوازم آرایشی در ایران
از همین رو موسی احمدزاده عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی سال خبر طی خبری  کل حجم مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی در ایران را سالانه چهار میلیارد دلار عنوان کرد و گفت:  در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۰۰ میلیون یورو محصولات آرایشی و بهداشتی به کشور وارد شد، اما در سال ۹۷ افزایش نرخ ارز باعث کاهش واردات این محصولات به ۱۱۲ میلیون یورو شد.
احمد زاده با بیان اینکه آمار‌های جهانی حاکی از میزان بالای واردات و مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی در خاورمیانه است، تصریح کرد: کل حجم واردات قانونی، قاچاق و تولید محصولات آرایشی، یعنی کل مصرف این محصولات در ایران سالانه معادل چهار میلیارد دلار است و ایران دومین مصرف‌کننده محصولات آرایشی در خاورمیانه و در برخی محصولات اولین مصرف‌کننده است.



سرانه مصرف لوازم آرایشی در ایران ۲.۵ برابر میانگین جهانی است
همچنین محمدرضا شانه ساز ، رئیس سابق سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره علت مصرف بالای لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران گفت: این به فرهنگ مصرف در ایران مربوط می شود و به هر حال خانم های ایرانی به مصرف مواد آرایشی و بهداشتی، رنگ مو و مانند اینها علاقه دارند و در مهمانی ها مورد استفاده قرار می گیرد.
وی ادامه داد: به طور کلی ۴.۵ درصد هزینه خانواده های ایرانی صرف لوازم آرایشی و بهداشتی می شود در حالی که در متوسط جهانی آن ۲.۶ درصد هزینه خانوار برای لوازم آرایشی و بهداشتی است.

ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در غرب آسیا
بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه تقاضا در حوزه آرایشی و بهداشتی افزایش پیدا کرده و همیشه از محصولات مورد استفاده بشر بوده است، اظهار داشت: محصولات آرایشی و بهداشتی، حوزه جذابی برای داروسازی محسوب می‌شود؛ با ارتقای علم در این حوزه، شاهد کاهش مصرف مواد سمی در این محصولات در تمام جهان هستیم.
وی بیان کرد: آمار واردات محصولات آرایشی و بهداشتی کاهش یافته است. اگر فقط به فکر واردات بودیم، هیچ وقت در این صنعت رشد نمی‌کردیم و خوشحالم که این صنف آرایشی و بهداشتی برای ارز سراغ سازمان نمی‌آید چرا که سازمان غذا و دارو به خاطر ارز دارو و تجهیزات پزشکی و ارزپاشی له شده است.  
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه طبق آمار‌های اعلام شده ما دومین مصرف کننده محصولات آرایشی در منطقه غرب آسیا هستیم و باید ببینیم چرا آمار قاچاق رو به رشد است، گفت: مسیر تولید داخل و کاهش واردات درست است ولی باید در کنار آن به نیاز‌های داخل توجه کرده تا فاصله را کم کنیم.
لازمه خودکفایی در تولید لوازم آرایشی با استفاده از فناوری های روز دنیا
وی ادامه داد: صرف اینکه در تولید محصولات خود کفا می‌شویم باید با استفاده از فناوری‌های روز دنیا و پیشرفت‌ در سایر حوزه‌ها، در این زمینه نیز رشد کنیم. برای رسیدن به این هدف می‌توانیم از ظرفیت‌های خوب دانشگاهی به کمک رشته‌های شیمی، داروسازی و فرآورده‌های طبیعی بهره مند شویم. با توجه به مصرف بالای این فرآورده‌ها در ایران، پیش‌تر نزدیک ۴۰۰ میلیون دلار واردات رسمی داشتیم.
مدافع تولید داخل هستیم
دارایی گفت: در جنوب کشور در اروند، قاچاق لوازم آرایشی به شکل ته لنجی به اندازه یک کشتی بزرگ و کوله بری در حد کانتینر بزرگ، انجام می‌‍شود. اغلب این محصولات استاندارد نبوده و حاوی جیوه، سرب و مواد آلوده هستند که نگران کننده است. باید برای مراقب از سلامت مردم راهکاری اندیشید؛ ما با اولویت قرار دادن سلامت مردم، مدافع تولید داخل هستیم.
وی خاطرنشان کرد: برای کاهش قاچاق در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی علاوه بر شناسه‌گذاری و شناسایی اصالت محصولات، باید به نیاز‌های بازار داخلی هم توجه کنیم. خوشبختانه بحث آرایشی و بهداشتی به وزارت صمت منتقل شد و باید کنترل‌ها بعد از صدور پروانه‌ها صورت گیرد. فرآیند تولید در مسیر درستی قرار گرفته است و تولیدکننده‌ها قواعد را رعایت می‌کنند؛ لازم است که به سمت فناوری‌های جدید بروند، خریداران نیز بیشتر دنبال تولید تحت لیسانس هستند.



تولید زیرزمینی لوازم آرایشی در کنار قاچاق
رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: تولید زیرزمینی هم در کنار قاچاق یکی از دغدغه‌های ماست که در شهر‌های دورتر و حتی روستا‌ها اتفاق می‌افتد.

این آمار و بسیاری از آمار هایی که توسط کارشناسان ارائه می شود نشان از آن دارد که مصرف لوازم آرایشی در کشور بسیار زیاد است. اما در این میان آن چیزی که اهمیت بیشتری دارد اصل بودن لوازم آرایشی و نداشتن مواد غیرمجاز در آن است. با توجه وجود کالای قاچاق و بی کیفیت با مارک ها و برند ها معروف در بازار انتخاب کالای خارجی اندکی سخت باشد چرا که این محصول کاملا با پوست انسان ارتباط دارد.از همین رو باید به سمت تولید داخل روی آورد که در باید گفت در این زمینه هم تولیدکنندگان ایرانی محصولات خوبی را تولید کرده اند که فقط باید مصرف کنندگان به این تولیدات اعتماد کنند.
رشد تولیدات داخلی لوازم ارایشی در کشور
این در حالی است که  محسن صفدری مدیر دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت درباره قاچاق لوازم آرایشی گفت: بعد از اعلام ممنوعیت واردات محصولات آرایشی در سال ۹۷ انقلابی در تولیدات این حوزه صورت گرفت. همیشه قاچاق وجود داشته و وجود خواهد داشت اما محصولات آرایشی با توجه به ارزش بالا و حجم کمی که دارد می‌تواند گزینه خوبی برای قاچاقچی‌ها باشد. شاید با یک چمدان لوازم آرایشی قاچاق بتوان سود بسیار مناسبی بدست آورد. با وجود حجم بالای قاچاق در این حوزه کارخانجات فعال ما در حوزه لوازم آرایشی توانستند به سرعت تولیدات خود را گسترش داده و به سطح قابل قبولی در تولید لوازم آرایشی برسند که امروز حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.
وی بیان کرد: نمی‌توانیم دقیق میزان قاچاق را برآورد کنیم اما همین توقف واردات عامل بسیار مهمی برای رشد چشمگیر تولید و بهبود کیفی محصولات تولید داخل بود.
صفدری گفت: کیفیت محصولات تولید داخل با طور چشمگیری بهبود پیدا کرده است اما متاسفانه هنوز فرهنگ استفاده از کالای ایرانی به میزان کافی بین مصرف کنندگان لوازم آرایشی جا نیفتاده است.



نیازمندفرهنگ سازی برای اعتماد به محصولات ایرانی داریم
مدیر دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت گفت: اطمینان و اعتماد به کالای ایرانی به خصوص در اقلام سلامت محوری مثل لوازم آرایشی نیاز به فرهنگ سازی بیشتر دارد. این محصولات مستقیما با پوست و چهره افراد در ارتباط است و بسیار اهمیت دارد که کالای تقلبی و قاچاق برای مصرف کننده آسیب بزند. در تولیدات داخل وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد نظارت دارند.
وی تصریح کرد: در محصولات قاچاق در موارد بسیاری منشا ورود کالا به کشور مشخص نیست و حتی شرایط حمل و نگهداری آن مشخص نیست. در بسیاری از موارد تاریخ مصرف کالایی که از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود و گذشته و مصرف آن می‌تواند برای فرد مشکل ساز شود. با وجود این ریسک زیاد قیمت پایین واردات از طریق قاچاق و دسترسی مردم به این محصولات باعث شده است کماکان خرید این محصولات در کشور رواج داشته باشد. حتی بسیاری از این محصولات در مترو و با قیمت‌های نازل عرضه می‌کنند اما سلامتیشان را با این قیمت پایین به باد می‌دهند.

در هر صورت با توجه به اینکه واردات لوازم آرایشی ممنوع شده است  هر مصرف کننده ای می تواند از خود بپرسد که این لوازم ارایشی خارجی از کجا وارد کشور می شود و ایا اصل است؟ امروز باید به لوازم آرایشی با برندهای ایرانی اعتماد کنیم تا هم بتوانیم در این زمینه خودکفا شویم و هم اینکه با سلامتی خودمان با برندهای خارجی که معلوم نیست اصل و یا تقلبی باشد و از چه مواد استفاده شده است معامله نکنیم.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/30086
اخبار مرتبط

نظرات شما