گزارش قم فردا از بافت های فرسوده؛

نبودن انگیزه در مالکان برای نوسازی یا بازسازی بافت فرسوده

در شهر قم ۱۵۸۹ هکتار بافت فرسوده مصوب وجود دارد که جمعیت قابل توجهی در آن زندگی می کنند و همچنین حدود دو هزار هکتار نیز سکونتگاه غیررسمی و بافت‌های ناکارآمد میانی ثبت شده است که این مناطق نیاز به بازسازی و یا نوسازی دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد دغدغه امروز جامعه شهری به ویژه مسئولان عمرانی است، اما این چالش در شهرهای مذهبی بیشتر خود را نشان می‌دهند چرا که این بافت‌های فرسوده اغلب در مجاورت مناطقی هستند که وقفی است و یا جزو آثار باستانی است و یا اینکه با مقاومت مالکان آن‌ها روبرو می‌شوند.
مساحت بافت فرسوده مصوب شهر قم یک هزار و ۵۸۷ هکتار است که طبق طرح‌های بازآفرینی تا حدودی قسمت‌هایی از این بافت‌های غیر کارآمد توانمندسازی و بهسازی شده‌اند؛ اما بهسازی بافت‌های فرسوده و غیر کارآمد در استان قم اهمیت بیشتری دارد، قم یک شهر گردشگرپذیر و زائرپذیری است که سالانه و در تمام فصل‌های سال پذیرای گردشگران خارجی و داخلی است.
پس بهسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده اطراف حرم کریمه اهل بیت(ع) می‌تواند علاوه بر این که این صنعت گردشگری به ویژه مذهبی را توسعه دهد به جذب و افزایش زمان ماندگاری گردشگران و زائران تأثیر مثبتی داشته باشد.



۱۵۸۹ هکتار بافت فرسوده مصوب درقم وجود دارد
در این خصوص حسن صبوری، مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان قم اظهار داشت: در شهر قم ۱۵۸۹ هکتار بافت فرسوده مصوب وجود دارد که جمعیت قابل توجهی در آن زندگی می کنند.
وی افزود:حدود دو هزار هکتار نیز سکونتگاه غیررسمی و بافت‌های ناکارآمد میانی ثبت شده است.
شرایط تسهیلات در سال‌های اخیر رضایت‌بخش نبود
اما یکی از اقدامات مثبت در خصوص بالا رفتن انگیزه مالکان این قسمت ها پرداخت تسهیلات و شرایط خاص آنها می باشد تا آن ها را ترغیب به استفاده از تسهیلات اعلام شده برای بازسازی و نوسازی بافت فرسوده کند. در این خصوص صبوری تصریح کرد: شرایط تسهیلات در سال‌های اخیر رضایت‌بخش نبود، واقعیت این است که به لحاظ اقتصادی سرمایه‌گذاری در بافت‌های جدید سوددهی بیشتری دارد و سرمایه‌گذاران چندان از سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده استقبال نمی‌کنند، مگر این که دولت تسهیلات ویژه‌ای برای این امر در نظر بگیرد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به تسهیلات ارائه شده برای بافت فرسوده گفت: در کلانشهر قم تسهیلات نوسازی مسکن در بافت فرسوده برای پروژه های احداثی بدون استفاده از فناوری نوین برای اشخاص حقیقی وحقوقی به ازای هر واحد، 120میلیون تومان با سود 9% ، 50 میلیون با سود 18 % و30 میلیون با سود 16% اوراق و در مجموع 200 میلیون تومان است.
وی با اشاره به اینکه برای اشخاص حقیقی و حقوقی نیز سقف تسهیلات اعطایی در صورت استفاده از فناوری های نوین ساخت تا 270 میلیون تومان برای کلانشهر قم به صورت 120 میلیون تومان با سود 18% ، 80 میلیون تومان با سود 18% و70 میلیون تومان با سود 16 در صد اوراق است.



ساماندهی بافت‌های فرسوده در قم نیاز به اعتبار بالایی دارد
از طرفی سید مرتضی سقائیان نژاد، شهردار قم در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اهمیت احیا و بازآفرینی بافت تاریخی اظهار کرد: شهر یک موجود زنده است و باید به روح و جسم آن در کنار هم توجه داشت و روح شهر همان حوزه‌های تاریخی و میراث فرهنگی است که اگر به آن توجه نشود هر چه به جسم شهر برسیم بی‌فایده است.
 وی افزود: در حدود ۱۷۰۰ هکتار بافت فرسوده در قم موجود است که ساماندهی آن نیاز به اعتبار بالایی دارد و نکته مهم در این امر نیاز به مدیریت واحد و استفاده از توان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری، در کنار تسهیلات لازم و اتخاذ تمهیدات برای حمایت و پشتیبانی از این اقدامات است.
سقائیان نژاد خاطرنشان کرد: اگر به جنبه‌های مختلف شهر رسیدگی شود باعث حضور مسافران و گردشگران در شهر قم شده و رونق صنعت گردشگری را شاهد خواهیم بود و به دنبال آن واحدهای تجاری ارزش‌افزوده پیدا می‌کند و کسبه دلگرم می‌شوند و می‌توانیم بافت‌های فرسوده را با ایجاد این رونق ساماندهی کنیم.

دولت زمینه بازآفرینی ۲۰ هزار واحد مسکونی فرسوده قم را فراهم کند
همچنین سیدمحمدتقی شاهچراغی استاندار قم در سفر آیت الله رئیسی رئیس جمهور به قم با اشاره به بافت فرسوده استان گفت: ۳۱۵ هکتار از بافت هسته مرکزی شهر قم در دل بافت‌های تاریخی قرار گرفته که این مساله بازآفرینی و توسعه شهری را دشوار کرده است و از دولت انتظار می‌رود اعتبارات بازآفرینی ۲۰ هزار واحد مسکونی استان قم را تامین و اختصاص دهد.
وی حجم بالای سکونتگاه های غیررسمی، خانه های در حریم دکل و بافت های فرسوده را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در استان قم هزار و ۵۸۰ هکتار بافت فرسوده شهری وجود دارد.
وی ادامه داد: با توجه به وجود حرم مطهر، حوزه علمیه و مسجد مقدس جمکران شاهد رشد نامتوازن جمعیت این استان هستیم که مساله سبب بوجود آمدن سکونتگاه های غیررسمی در حاشیه شهر شده است.



با توجه به اهمیت نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده و یا استفاده از این بافت ها برای رونق صنعت گردشگری اما بسیاری از مالکان انگیزه و تمایلی برای نوسازی و بهسازی این بافت ها ندارند و مهمترین دلیل آن هم مشکلات اقتصادی امروز می باشد.
امروز برخی از مالکان بافت های فرسوده به دلایل مختلفی مانند نبود پارک خودرو، ازدحام زیاد، عدم نزدیک مدارس، نبود فضای سبز و تفریح در کنار منزل و برخی مسائل دیگر از بافت فرسوده نقل مکان می کنند و در جای دیگر از شهر ساکن می شوند و منزل خود در بافت فرسوده را رهن و یا اجاره می دهند. از طرفی هم به دلیل اینکه بافت های فرسوده روز به روز در حال فرسوده شدن هستند از قیمت آن ملک هر روز کاسته می شود و همین موضوع شاید مهمترین عامل برای عدم فروش ملک و یا نوسازی آن باشد.
افزایش تسهیلات بانکی بافت فرسوده باعث افزایش انگیزه مالکان می شود
 از همین رو امین مقومی، رییس سازمان نظام مهندسی قم در گفتگو با خبرنگار ما حجم بالای بافت فرسوده و ناکارآمد شهری قم را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: تا زمانی که تسهیلات بانکی برای کیفیت بخشی به احیای این بافت ها افزایش پیدا نکند امکان و انگیزه بازآفرینی این بافت ها توسط مالکان ایجاد نخواهد شد.
افزایش قیمت ها عامل بی انگیزه شدن مالکان بافت فرسوده برای نوسازی
این در حالی است که حسینی یکی از مالکان در بافت‌های فرسوده در گفت وگو با خبرنگار ما در رابطه با نوسازی گفت: متاسفانه با توجه به مشکلاتی که در حوزه ساخت وساز وجود دارد نه سازندگان و نه هیچ کدام از مالکان انگیزه‌ای برای نوسازی بافت‌های فرسوده ندارد.
وی ادامه داد: افزایش قیمت مصالح ساختمانی و افزایش نرخ‌های اجاره خود باعث شده که سازندگان و همچنین مالکان این واحد‌ها ریسکی برای نوسازی انجام نمی‌دهند.
حسینی ابراز داشت: در گذشته شاید نوسازی بافت فرسوده برای سازندگان و یا حتی مالکان به صرفه بود، اما دراین سال‌های اخیر به دلیل آنکه قیمت تمام شده ساخت مسکن بسیار افزایش یافته و از طرف دیگر مدت زمان ساخت مسکن در گذدشته شاید یک سال و یا یک سال ونیم تمام می‌شد، اما با توجه به افزایش قیمت تمام شده ساخت مسکن مدت زمان ساخت مسکن بیش از دو سال به طول می‌انجامد.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/31813
اخبار مرتبط

نظرات شما