رونمایی از ۴ اثر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور قم

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در مراسمی از چهار نرم افزار علوم عقلی رونمایی کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،حجت الاسلام شیر ملکی امروز در برنامه رونمایی از نرم افزارهای چهار نرم افزار مرکز نور اظهار داشت: این چهار نرم افزار در باب حکمت، فلسفه و منطق رونمایی شد که این نرم افزارها با عنوان های کتابخانه حکمت مشا، کتابخانه حکمت اسلامی دو، کتابخانه منطق و کتابخانه فروغ خرد می باشد.
وی ادامه داد: کتابخانه حکمت اسلامی دو در موضوع فلسفه اسلامی می باشد. در این نرم افزار 585 عنوان کتاب قرار داده شده است. در این نرم افزار می توان از طریق قرن، پدیده آورنده و.. جستجو انجام داد. این کتابخانه نسب به کتابخانه نسخه یک تقریبا سه برابر بیشتر شده است.
مدیر گروه علوم عقلی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور افزود: در کتابخانه حکمت مشاء 326 عنوان کتاب قرار دارد. در کتابخانه منطق از 120 عنوان کتاب استفاده شده است . در این کتابخانه ابواب منطق جداسازی شده است. در کتابخانه فروع خرد هم از 255 عنوان کتاب استفاده شده است.

اهمیت دانش علوم اسلامی دیجیتال
حجت الاسلام بهرامی رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری نور در ادامه این رونمایی با اشاره به اینکه در سال 1400 محصولات متنوعی در رشته های مختلف به مخاطبان عرضه شده است، گفت:  کتابخانه احادیث شیعه و اهل سنت تاقرن پنجم یکی از آثار بسیار خوب موسسه می باشد که تقاضا های بسیاری برای این نرم افزار بود.
وی بیان داشت: امروز ضرورت دانش با عنوان علوم اسلامی دیجیتال بسیار اهمیت دارد. در حوزه علمیه باید برای این موضوع سرفصل های قرار داده شود.
رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری نور خاطرنشان کرد: امروز ابزار های دیجیتال زیرساخت های مهمی هستند که نمی توان انها را نادیده گرفت و اگر هم آنها را نادیده بگیریم پیشرفت نخواهیم کرد و مجبوریم از ابزار های دیگران استفاده کنیم.

تحول خوبی در حوزه علوم اسلامی دیجیتال در قم صورت گرفته است
حجت الاسلام حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این برنامه گفت: در خصوص نرم افزارهای اسلامی خلع هایی وجود داشت که در این مدت پیشرفت های خوبی در این زمینه بدست آمده است.
وی ادامه داد: عقل فرشته سر است. همه موجودات در ذیل عقل هستند.
این استاد دانشگاه ابراز داشت: عقل یک حقیقتی است که با نظام هستی و انسان است. عقل اگر در درون انسان نباشد مخاطب هیچ پیام آوری نیست. اسلام و پیامبران آمدند تا این عقل را برجسته کنند.
وی عنوان کرد: عقل امروز در جهان، عقل ابزاری است که این مسئله موجب می شود بسیاری از سطوح فرهنگی و معرفتی حذف شود. عقل ابزاری، عقل به اسارت آمده است که هیچ خدایی را قبول ندارد. اما در اسلام عقل یک نور است. عقل یک حقیقت است. فرشته ای است که انسان را راه می برد.
حجت الاسلام پارسانیا گفت: اگر علم گفته شود ونوشته شود در آینده تبدیل به معرفت و فرهنگ خواهد شد. کتابت به حفظ علم منتهی می شود. در این سه دهه حرکت خوبی در خصوص متون اسلامی و عقلی در قم شروع شده است.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/32021
اخبار مرتبط

نظرات شما