گزارش قم فردا از چهارشنبه آخر سال؛

خالی کردن هیجان اما به چه قیمتی! /نوجوانان، بیشترین مصدومان چهارشنبه سوری

هر روز که به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم آمار مصدومین حوادث چهارشنبه سوری منتشر می شود اما واقعا چرا برخی در این روزهای کرونایی برای کادر درمان مشکلات بیشتری را ایجاد می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  این روزها با نزدیک شدن به آخر سال، زمان برای برخی افراد به سرعت باد و برای برخی افراد به سرعت لاک پشتی در حال حرکت می باشد؛ اما با همه این مسائل تیک و تاک ساعت به روال خود است و نه می تواند تند و نه کُند حرکت کند.
هر ساله با نزدیک شدن به هفته آخر سال دغدغه برخی خانواده ها و مسئولین شروع می شود چرا که سنتی که در گذشت بسیار خوب بود و مردم با روشن کردن آتش کوچکی از روی آن می پریدند امروز تبدیل به جنگی در خیابان ها شده است.
در دهه های نه چندان دور خانواده ها دور هم جمع می شدند و آتش کوچکی روشن می کردند و مانند گذشتگان خود از روی آتش می پریدند اما در این سال ها چهارشنبه سوری به مهمترین دغدغه خانواده ها و البته مسئولین تبدیل شده است. مخصوصا در این چند سال که بیماری کرونا وجود دارد وهمین مسئله موجب شده است تخت های بیمارستان ها پر و فعالیت کادر درمان بیشتر شود و وجود اتفاقاتی مانند چهارشنبه سوری باری اضافه برای کادر درمان خواهد بود.



چهارشنبه سوری که تحریف شده است
چهارشنبه سوری که با افراط و تفریط و چاشنی تحریف امروز تبدیل شده است به روز جنگ به گونه ای که آمارهای عجیبی از کشته شدن افراد و تعداد زیادی که از ناحیه های مختلف بدن دچار سوختگی شده اند داده می شود.

سال گذشته 9نفر در حوادث چهارشنبه سوری جان خود را از دست دادند
طبق آمار اعلام شده در چهارشنبه‌سوری سال ۱۳۹۹، یک هزار و ٨٩۴ نفر دچار آسیب شدند که در سال ۱۳۹۸ این تعداد برابر با یک هزار و ۴۶٨ نفر بوده است. همچنین در سال ۹۹ بر اثر تلفات وارده ۹ نفر جان خود را از دست دادند. ۴۶ درصد مصدومان سال گذشته، میانگین سنی شش تا ١٨ سال داشتند و ٧٠ درصد مصدومان استفاده کننده مواد محترقه و ٣٠ درصد عابران پیاده، افراد در حال بازگشت به منازل یا نیروهای امدادی بودند.



قطع عضو ۱۸ نفر بر اثر تلفات چهارشنبه‌سوری در سال‌جاری

اما طبق اعلام اورژانس کشور امسال این آمار بیشتر شده است در حالی که هنور به شب چهارشنبه سوری نرسیده ایم و این مسئله می طلبد که پیشگیری ها از سوی خانواده ها، مسئولین انتظامی و قضایی بیشتر شود.
از همین رو سخنگوی سازمان اورژانس کشور در خبر عصرگاهی روز بیست و سوم اسفندماه با اشاره به آمار بالای جان‌باختگان چهارشنبه آخر سال نسبت به سال گذشته گفت: تاکنون ١٨نفر بستری و قطع عضو شده‌اند و زمان زیادی برای پیشگیری وجود ندارد.
جتبی خالدی اظهار کرد: در چهارشنبه‌سوری سال جاری شرایط کمی متفاوت است و به‌رغم شیوع بیماری کووید ۱۹، حدود ٢٠٠ نفر دچار مصدومیت شده‌اند و چهار تن فوت کردند.
وی افزود: تاکنون ١٨ نفر بستری و قطع عضو شده‌اند. جان‌باختگان چهارشنبه آخر سال نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته بیشتر است و زمان زیادی برای پیشگیری وجود ندارد.
سخنگوی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: همکاران در حوزه درمان، درگیر فشار کاری کرونا هستند و از شهروندان خواسته می‌شود در چهارشنبه آخر سال این فشار کاری را افزایش ندهند.

همان طور که از سخنان سخنگوی اورژانس کشور مشخص است این آمار تکان دهنده مربوط به طیف و سن خاصی نیست و حوادث چهارشنبه سوری تمام طیف ها و تمام رده های سنی را در بر میگیرد. باید گفت که اتفاقات و حوادث ناشی از چهارشنبه سوری ممکن است پیر و جوان ، زن و مرد ، کودک و بزرگ سال را در بربگیرد.



نوجوانان، بیشترین مصدومان چهارشنبه سوری
از طرفی حامد نائیجی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور درخصوص صدمات و آسیب های ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال افزود: افرادی که در حوادث چهارشنبه سوری سال های گذشته جان خود را از دست دادند زیر ۲۰ سال بودند و فقط یک نفر از آنها ۴۰ ساله بود.
وی در مورد صدمات و آسیب های ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال هشدار داد و تاکید کرد: افراد در تماس با مواد محترقه و منفجره به شکل های متعددی دچار آسیب می شوند که این آسیب ها می تواند ناشی از برخورد ترکش ماده انفجاری تا سوختگی حرارتی و یا شیمیایی و یا قرار گرفتن در معرض موج انفجار باشد.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور خاطرنشان کرد: همچنین قرار گرفتن در معرض موج انفجار و ریزش ساختمان متاسفانه عوارض متعددی مانند نابینایی، قطع عضو، جوشگاه های دائمی روی صورت و بدن، ناشنوایی و دیگر آسیب ها را به دنبال دارد.
در حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته ۱۲ نفر جان خود را از دست دادند
نائیجی با بیان اینکه بیشتر افراد فوتی یا مصدومی حوادث چهارشنبه آخر سال در سنین نوجوانی قرار دارند، تصریح کرد: حوادث این شب عمدتا ناشی از به کارگیری وسایل خطرناک و مواد محترقه است.
وی گفت: در حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته ۱۲نفر، جان خود را از دست دادند که ۱۱نفر مرد و یک نفر از آنها زن بودند.



بار اضافه برای کادر درمان در این روزهای کرونایی نباشیم
در این روز ها و شب ها اورژانس، نیروی انتظامی، بیمارستان ها ، آتش نشانی و...آماده باش هستند، بیمارستان ها تخت های اضافی خود را در راهروها قرار میدهند، پلیس امنیت در خیابان ها مستقر می شوند تا شاید همه این عوامل نقشی در کمتر شدن تلفات داشته باشند.
اما در این بین این سوال را باید پرسیدچرا این روزها که کادر درمان و کشور در حال مبارزه با ویروس منحوس کرونا است باید افرادی این گونه باراضافه برای کشور ایجاد کنند؟ چرا برای چهارشنبه سوری فرهنگ سازی نمی شود تا این مراسم زیبا این گونه خشن و جنگ معابانه برگزار نشود؟ چرا برخی افراد با بی فکری خود باعث تلخ شدن سال جدید برای خود و دیگران می شوند؟
چرا روزی را که می شود باشادی و خنده پشت سر گذاشت با صدای انفجار مواد محترقه باعث ترس کودک و یا رنجش پیرمردی شویم و یا باعث آمدن اشک مادر و آه او  و حوادثی که به هیچ وجه نمی توان آن را جبران کرد، پشت سر بگذاریم.

خالی کردن هیجان اما به چه قیمتی
برخی از افراد در سخنان خود اعلام می کنند که این رفتارها در جوانان و نوجوانان برای تخلیه انرژی مضاعف و درونی آنها می باشد و آنها نیاز به هیجان دارند اما باید پرسید واقعا هیجان به چه قیمتی؟
این در حالیست که اگر سنت چهارشنبه سوری و آتش بازی بدرستی اجرا شود لحظات زیبا و شادی را خلق خواهیم کرد، در کشورهای توسعه یافته با وضع قوانین محدودکننده و آگاهی دادن به مردم و برگزاری جشن های وسیع آتش بازی توسط گروه های حرفه ای توانسته اند تا حد زیادی از صدمات و تلفات ناشی از آتش بازی بکاهند و در عین حال مانع از لذت بردن مردم از آتش بازی نشوند.
حتی در کشور در حال توسعه ای چون هند برای کاهش تلفات آتش بازی علاوه بر ایجاد آگاهی عمومی از طریق رسانه ها و کمپین ها در موسم جشن ها دولت لوازم آتش بازی بی خطر را در میان دانش آموزان به طور رایگان توزیع می کند و دانش آموزان به طور دسته جمعی نسبت به عدم استفاده از لوازم آتش بازی غیر مجاز و رعایت نکات ایمنی متعهد می شوند.
در کنار این محدودیت ها باید با برگزاری جشن های آتش بازی باشکوه در مناسبت های مختلف توسط گروه های حرفه ای و تبلیغات وسیع در رسانه ها برای هدایت مردم به سوی این نوع آتش بازی بی خطر مانع از تمایل افراد به انجام خودسرانه آتش بازی شویم.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/32282
اخبار مرتبط

نظرات شما