نگاهی به آداب مردم رشتخوار در ماه میهمانی خدا؛

از شب‌خوانی سحر در کوچه‌ها تا مراسم آشتی‌کنان کهن در ماه مبارک رمضان

ماه مبارک رمضان در رشتخوار همراه با اداب و سنن متفاوتی دنبال می شود، از برگزاری مراسم آشتی کنان کهن، شب خوانی سحر در کوچه ها و پشت بام های منازل تا برپایی عید فطر در مکانی با قدمت ۷۰۰ ساله تنها بخشی از آداب و سنن ماه مبارک رمضان در رشتخوار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، به نقل از صبح توس؛  مردم شهر و روستاهای رشتخوار با غبارروبی مساجد و منازل به استقبال رمضان رفته و از این فرصت برای برآورده شدن حاجات و دستگیری از مستمندان از هم پیشی می‌گیرند.



 
 رمضان ماه تزکیه نفس و ماه مهمانی خداوند است؛ در این ماه پر برکت روزه داران برسر سفره میهمانی پروردگار می‌نشینند و از فضائل اخلاقی آن بهره مند می‌شوند.
 
از دیرباز تاکنون یک یا چند روز مانده به رمضان، مردم به پیشواز این ماه رفته و گرفتن روزه را آغاز و علاوه بر آن مساجد را نیز غبارروبی و نظافت می‌کنند؛ دعوت از روحانی برای برپایی نماز جماعت و بیان احکام شرعی در طول ماه مبارک رمضان در نقاط روستایی از دیگر آداب مربوط به این ماه است.

در برخی شهرها و روستاهای شهرستان رشتخوار تهیه مایحتاج مورد نیاز از چند روز مانده به آغاز این ماه عزیز مرسوم است.

مراسم آشتنی کنان به برکت ماه مبارک رمضان

در رسم قدیمی و کهن در چند روز مانده به ماه مبارک رمضان معتمدین و ریش سفیدان در رشتخوار اقدام به برگزاری مراسم آشتی کنان در آستانه ماه مبارک می کنند و به برکت این ماه مبارک بسیاری از کدورت ها برطرف و اهالی شهر و روستاها با هم آشتی می کنند.


 مراسم شب خوانی برای بیدار کردن مردم در سحر

در قدیم در شب‌های ماه رمضان و به هنگام سحر فردی خوش صدا بر روی پشت بام خانه خود یا مسجد اقدام به خواندن دعا و مناجات می‌کرد، گاهی نیزاین افراد در حین گذر از کوچه‌های هر محله با خواندن ادعیه سحرگاهی اهالی را بیدار می‌کردند و این کار در اصطلاح محلی، «شب خوانی» (شوخوانی) گفته می‌شود و امروزه صدای دعا و مناجات از بلندگوی مساجد نقاط شهری و روستایی به گوش می‌رسد.

روش‌هایی مانند کوبیدن بر روی ظروف مس و طبل، بیدار کردن اهالی یک کوچه، یا محله توسط فردی از همسایگان و زدن زنگ خانه یا کوبیدن دیوار خانه‌های قرار گرفته در مجاورت یکدیگر نیز مرسوم است.

در برخی روستاهای رشتخوار برای بیدار کردن همشهریان خود اقدام به خواندن مراسم شب خوانی می‌کنند.
 
مرسوم است که پس از صرف افطار مردان و زنان خود را به مسجد محل رسانده و نماز مغرب و عشا را به جماعت می‌خوانند.

 در برخی مساجد نیز نماز جماعت قبل از بازکردن روزه اقامه می‌شود.

غذاهای مرسوم افطار و سحر در رشتخوار

اهالی رشتخوار در ماه مبارک رمضان برای وعده سحری از غذاهایی چون برنج و خورشت و گاه ته چین و آبگوشت استفاده می‌کنند.

اهالی رشتخوار به هنگام غروب آفتاب و با شنیدن اذان، روزه خود را با قدری آب گرم، نمک یا خرما باز کرده، سپس غذای افطاری را که شامل کوکو، نان، پنیر، سبزی، سوپ و یا انواع آش است، میل می‌کنند.

مراسم شب‌های قدر در نقاط مختلف رشتخوار

اهالی رشتخوار در شب‌های قدر پس از صرف افطار در مسجد محل خود حضور یافته و با خواندن قرآن و دعاهای جوشن کبیر، مجیر، افتتاح و ذکر مصیبت به شب زنده داری مبادرت می‌ورزند و در این شب‌ها دستجات سینه زنی در مساجد و حسینیه‌های به عزادارای می‌پردازند.

برپایی عید فطر در مسجد جامع تاریخی رشتخوار

در آخرین روز از ماه مبارک رمضان، اهالی نقاط مختلف، خود را برای فرا رسیدن عید رمضان آماده می‌کنند.

برای این منظور غسل کرده، لباس تمیز یا نو پوشیده و به استقبال عید فطر می‌روند.

رؤیت هلال ماه شوال نشانی بر پایان ماه مهمانی خداست که این امر در گذشته توسط افراد خبره و مطلع به اطلاع مردم رسانده می‌شد و امروزه از طریق رسانه‌های جمعی اعلام می‌شود.

هنگام افطار آخرین شب از ماه رمضان اعضای هر خانواده بنابر قوت غالب، فطریه خود را دست به دست چرخانده و آن را برای افراد مستمند کنار می‌گذارند.

نماز فطر هر ساله با حضور مردم نقاط مختلف این شهرستان در مسجد تاریخی رشتخوار که 7 قرن عمر دارد اقامه می شود.

در این مراسم عده ای از نمازگزاران برای موذن قدیمی این شهرستان که سالهاست چراغ مسجد را روشن داشته و اذن می گفته از شرکت کنندگان هدیه نقدی جمع می کنند و به او می دهند.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/32564
اخبار مرتبط

نظرات شما