مسئول مرکز بهداشت شهرستان قم در گفتگو با قم فردا:

خانواده ها آموزش های لازم در خصوص شستشو را به کودکان بدهند/دست ها، میوه و سبزیجات را حتما ضدعفونی کنید

مسئول مرکز بهداشت شهرستان قم با اشاره به اینکه حتما در این فصل از سال دست ها را با آب و صابون و میوه و سبزیجات را ضدعفونی کنید، گفت: خانواده ها آموزش های لازم در خصوص شستشو را به کودکان بدهند تا به میکروب اسهال و استفراغ دچار نشوند.

دکتر بهاره زارع در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به بیماری های فصل گرما، اظهار داشت:  با توجه به اینکه وارد فصل گرما و تابستان شده ایم شایع ترین بیماری های این فصل از طریق آب و غذا منتقل می شود.
وی ادامه داد:یکی از مهمترین علائمی که این بیماری های منتقله از آب و غذا با توجه به دمای بالای هوا ایجاد می شود اسهال و استفراغ است.
مسئول مرکز بهداشت شهرستان قم عنوان کرد: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها که مهمترین آن وبا است باید چند نکته را مورد توجه قرار داد. در ابتدا باید از آبی که در مکان غیرمطمئن قرار دارد یعنی از بهداشتی و سالم بودن آن آب اطمینان ندارید استفاده نکنید.
وی اضافه کرد: دوما موادی مانند سبزیجات و میوه که حساس هستند و به راحتی باکتری و میکروب روی آنها قرار می گیرد و باعث آلودگی آنها می شود و با توجه به اینکه در این فصل دما هوا دمایی است که میکروب ها به راحتی رشد و تکثیر پیدا می کنند حتما باید ضدعفونی انجام شود.
زارع در ادامه با اشاره به کودکان گفت: با توجه به اینکه کودکان در این فصل در خارج از خانه و یا مهدکودک و محیط های بازی قرار دارند و بازی می کنند اگر دست آلوده خود را وارد دهان کنند احتمال درگیری با این میکروب و آلوده شدن آنها زیاد است.
وی تاکید کرد: علائمی که حتما باید خانواده ها به آن توجه کنند و نوعی هشدار است اسهال شدید و آبکی می باشد. فردی که دچار اسهال شدید و آبکی می شود و استفراغ های مکرر دارد به نوعی که فرد اصلا نتواند مایعات استفاده کند و دیدن اسهال خونی؛ نکاتی است که در صورت مشاهده خانواده ها باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.
مسئول مرکز بهداشت شهرستان قم ابراز داشت: کودکان، مادران باردار و سالمندان گروه های حساس  هستند. این فصل فصل گرمی است در صورتی که این گروه های حساس آب بدن خود را از دست بدهند خطر مرگ آنها را تهدید می کند.
وی ادامه داد: در این مسائل آموزش های لازم باید توسط خانواده ها به کودکان داده شود و مادران در خانه مراقب سلامت اعضای خانواده باشند چرا که در خانه مادران هستند که مواد غذایی را برای طبخ آماده می کنند.
زاع عنوان کرد: در کنار بیماری های منتقله از آب و غذا، گرمازدگی هم وجود دارد. سعی کنیم در ساعات اوج گرما از خانه خارج نشویم تا دچار گرمازدگی نشویم. در صورتی که لازم است از خانه خارج شویم حتما از کلاه، عینک و مواد ضد آفتاب استفاده کنیم تا پوست نسوزد و همچنین بطری آب هم حتما همراه ما باشیم تا از گرمازدگی پیشگیری کنیم.
وی تصریح کرد: نکته دیگری که باید توجه کنیم این است که اگر در یکی از اعضای خانواده بیماری اسهالی که یکی از این بیماری های میکروبی است اتفاق افتاد باید مابقی افراد خانواده دقت کنند  که حتما فرد مبتلا بعد از استفاده از دستشویی دست های خود را با آب و صابون بشورد و اینکه از ماده غذایی که او استفاده می کند کسی دیگر استفاده نکند. از طرفی هم اعضای خانواده دقت کنند که این فرد مبتلا دچار کم آبی در بدن نشود و به او مایعات بیشتری داده شود.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/34795
اخبار مرتبط

نظرات شما