کتاب «تاریخ تشیع در غرب اسلامی» در قم منتشر شد

کتاب «تاریخ تشیع در غرب اسلامی» اثر محمدرضا شهیدی پاک در ۴۲۳ صفحه در قم منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، کتاب «تاریخ تشیع در غرب اسلامی» اثر محمدرضا شهیدی پاک است که در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۴۲۳ صفحه منتشر شد.

در معرفی این اثر آمده است: اسلام در غرب اسلامی با فتح عرب ها، حضور خوارج، ادریسیان، فاطمیان، امویان گسترش یافت. عدالتخواهی و ظلم ستیزی ادریسان و فاطمیان که منسوب به اهل بیت(ع) بودند، گرایش انبوه بربر در مغرب بزرگ را به دنبال داشت. اما در اندلس اختلاف اعراب و بربر و سلطنت و سوء استفاده عرب اموی و حذف تشیع از اندلس، ۹ قرن مقاومت و جنگ فرسایشی بین مردم بومی ایبری و دولت اسلامی و سه دوره ملوک الطوایف و سقوط اندلس را به همراه داشت و تاریخ غرب اسلامی را به صورت ظهور و سقوط دولت تشیع و تسنن رقم زد.

در پژوهش حاضر پراکندگی جغرافیایی و تاریخی تشیع در غرب اسلامی و آثار معنوی و مادی آن بر اساس مصادر تاریخ اسلامی در افریقیه و مغرب و اندلس ارائه شده است.

این تحقیق در حقیقت بررسی انعکاس های حوادث مربوط به تشیع و تسنن در شرق اسلامی است. در این پژوهش، منابع تاریخی مغرب و اندلس و نوع گزارش های آنها از رویدادهای دوره اسلامی تحلیل شده و سپس نگاه آنها به تحولات مربوط به تشیع مورد انتقاد گرفته است.

در این پژوهش، نسبت سنجی دقیقی بین تشیع و تسنن و نتایج رفتار آنها در گرفته است.

ساختار اثر

این اثر در پنج بخش تألیف شده است؛ در بخش اول این اثر به «پراکندگی جغرافیایی تشیع در مغرب، اندلس و افریقیه» پرداخته شده است.

در بخش دوم این اثر، «مفاهیم و اصطلاحات تشیع در مغرب و اندلس» تبیین شده است و نویسنده در سومین بخش از کتاب مذکور به «جریان مهدویت در غرب اسلامی» می‌پردازد.

«تحولات تقسیم قدرت سیاسی در غرب اسلامی» به عنوان چهارمین بخش از کتاب «تاریخ تشیع در غرب اسلامی» است و در پنجمین و آخرین بخش از این کتاب، «تشیع در منابع و آثار دانشمندان غرب اسلامی» مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/  مراجعه کنند.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/35171
اخبار مرتبط

نظرات شما