تجمیع پرونده های کیفری

تجمیع پرونده های کیفری به چه معناست ؟ شاید شما هم شنیده باشید که فردی در یک دادگاه کیفری ، متهم به انجام چندین جرم است و برایتان این سوال پیش آمده باشد که رسیدگی به هرکدام از این جرایم به چه صورت انجام خواهد شد. در ادامه تصمیم داریم به این مطلب بپردازیم. با ما همراه باشید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  تجمیع پرونده های کیفری به چه معناست ؟ شاید شما هم شنیده باشید که فردی در یک دادگاه کیفری ، متهم به انجام چندین جرم است و برایتان این سوال پیش آمده باشد که رسیدگی به هرکدام از این جرایم به چه صورت انجام خواهد شد. در ادامه تصمیم داریم به این مطلب بپردازیم. با ما همراه باشید.


در روند رسیدگی به پرونده های کیفری چندین مرحله وجود دارد که ابتدا به ساکن ، به آن ها خواهیم پرداخت : اولین مرحله در رسیدگی به پرونده های کیفری ، کشف جرم می باشد . این وظیفه بر عهده ظابطین قضایی است که به محض اطلاع از وقوع یک جرم باید در محل حادثه حضور پیدا کرده و تمامی مدارک و شواهدی که جهت اثبات وقوع جرم وجود دارد را جمع آوری کرده و در اختیار دادستان قرار دهند.
پس از آن نوبت به مرحله تعقیب متهم خواهد رسید. دادستان بنا بر شواهدی که وجود دارد ، متهم یا متهمانی ار نشاسایی کرده و دستور تعقیب آن ها را صادر خواهد کرد
مرحله بعد از آن مرحله تحقیقات مقدماتی است که از سوی بازپرس یا دیگر مقامات قضایی برای حفظ آثار و علائم و جمع‌آوری ادله‌ی وقوع جرم، شناسایی، یافتن و جلوگیری از فرار یا مخفی شدن متهم انجام می‌شود لازم به ذکر است شروع به تحقیقات مقدماتی از سوی بازپرس و دادیار منوط به ارجاع دادستان می‌باشد.
پس از آن نوبت به مرحله دادرسی و رسیدگی به اتهامات متهم در جلسه ی دادگاه خواهد رسید. قاضی با توجه به مدارک و شواهدی که علیه متهم یا متهمین وجود دارد ، به اتهامات آن ها رسیدگی خواهد کرد و در نهایت رای صادر می شود
در نهایت ، نوبت به اجرای حکم خواهد رسید و در صورتی که حکم به برائت متهم داده شده باشد ، وی بلافاصله آزاد خواهد شد و در صورتی که دستور به مجرم بودن وی داده شد ، برای اجرای مجازات به مراجع ذی صلاح تحویل داده خواهد شد.
وکیل کیفری
وکیل کیفری، به فردی گفته می‌شود که در زمینه حل و فصل امور و پرونده‌های مربوط به جرائم کیفری، دارای سابقه و تخصص ویژه است. از جمله امور و پرونده‌های کیفری که در آن‌ها از وکیل کیفری استفاده می‌شود می‌توان سرقت، فروش مال غیر، توهین، تجاوز به عنف، قتل، خیانت در امانت، ضرب و جرح، آدم ربایی، اختلاس، توهین و فحاشی، تهدید، مزاحمت تلفنی، نزاع و دعوا به خصوص نزاع‌های دسته جمعی، فوت و جراحات در اثر حوادثی مانند تصادفات رانندگی، جرائم مربو ط به مواد مخدر، مشروبات الکلی، جعل اسناد و... را نام برد.
حال ممکن است جرایم متهم بیش از یک جرم بوده باشد که در ادامه به نحوه ی رسیدگی به تعدد جرم خواهیم پرداخت.
تخفیف مجازات در تعدد جرم
اگر کسی مرتکب رفتاری شود که مطابق قانون جزایی دارای مجازات باشد و قبل از آنکه به جهت این رفتار محکومیت قطعی وکیل کیفری پیدا کند، مجددا یا حتی مقارن با آن جرم دیگری انجام دهد، اصطلاحا گفته می‌شود مشمول نهاد تعدد جرم است
در این باره تفاوت هایی در نوع مجازات ها وجود دارد. مثلا در مجازات هایی که شامل حد می باشند (مانند زنا و مصرف مسکرات) نمی توان تخفیف مجازات داد و حد الهی برای مجرم جاری خواهد شد. اما در صورتی که مجازات ها تعزیری باشند ، برای تعدد جرم ، یک نوع مجازات واحد در نظر گرفته می شود.
به عنوان مثال اگر متهم ، سه نوع جرم تعزیری انجام داده باشد ، دادگاه برای وی بالاترین حد مجازات برای هر کدام از این جرایم را در نظر خواهد گرفت اما در نهایت تنها بالاترین مجازات اجرا خواهد شد.
اما در صورتی که میزان جرایم مجرم ، بیش از ۳ جرم باشند ، قاضی و دادگاه باید به بیش از بالاترین مجازات هایی که برای این نوع جرایم در نظر گرفته شده است رای دهد.
البته باید در نظر داشت که در تعزیرات سبک که معمولا دارای جزای نقدی هستند مجازات‌ها با هم جمع خواهند شد.
ادغام دو پرونده حقوقی
پرونده های حقوقی تفاوت های اساسی و عمده ای با پرونده های کیفری دارند. باید در نظر داشت که بیشتر مواقع پرونده های حقوقی شامل مجازات های تعزیری می شوند.
به عنوان مثال در نظر بگیرید که فردی سند یک ملک تجاری را جعل کرده و با این سند مجعول اقدام به کلاهبرداری و فروش آن به دیگران خواهد کرد.

در اینجا به طور مشخص ، متهم دو جرم را مرتکب شده است : جعل سند و اقدام به کلاهبرداری
در پرونده های حقوقی این دو جرم ادغام شده و تنها به بالاترین مجازاتی که برای هرکدام وجود دارد رای داده خواهد شد و همان اجرا می گردد.

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/39113
اخبار مرتبط

نظرات شما