کارشناس اقتصادی:

هدایت نقدینگی به سمت تولید اثر ضد تورمی دارد

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار ۶۰۰۰ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۱ میزان نقدینگی بوده است، گفت: عوامل مختلفی در تورم تاثیرگذار است اما اگر این نقدینگی به سمت تولید سراریز شود می‌تواند اثر ضد تورمی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، «مهارم تورم، رشد تولید» شعاری که مقام معظم رهبری برای سال ۱۴۰۲ انتخاب کردند، شعاری تکلیف آفرین که به گفته بسیاری از مسئولان و کارشناسان پیشرفت و توسعه کشور در تمامی زمینه‌ها به‌ویژه در حوزه اقتصاد در گرو همین رشد تولید و مهار تورم افسار گسیخته است و این شعار ریل‌گذاری حرکت در سال پیش رو را مشخص می‌کند.
شعاری سالی که مخبر، معاون اول رئیس جمهور  با اشاره به آن گفت: موضوع مهار تورم یکی از اصلی‌ترین اهداف دولت برای سال پیش رو است و بخشی از برنامه‌ریزی‌های آن در ماه‌های پایانی سال گذشته انجام شده و به امید خدا مردم عزیز در سال جدید شاهد بهتر شدن وضعیت قیمت کالا‌های اساسی و کنترل تورم خواهند بود.
این در حالی است مصطفی‌پور در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مسیرهای مهار تورم، اظهار داشت: در این خصوص به موردی که باید اشاره و تاکید کرد حوزه افزایش نقدینگی است.
وی ادامه داد: افزایش نقدینگی عمدتا از انتشار پول صورت می‌گیرد و قدرت پرداخت تسهیلاتی که در سیستم بانکی کشور وجود دارد با توجه به نرخ ذخایره قانونی، موجب ایجاد خلق نقدینگی می‌شود.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار ۶۰۰۰ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۱ میزان نقدینگی بوده است، گفت: البته عوامل مختلفی در تورم تاثیرگذار است. اگر این نقدینگی به سمت تولید سراریز شود می‌تواند اثر ضد تورمی داشته باشد.

انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/41034
اخبار مرتبط

نظرات شما