مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار استان قم:

قم رتبه سوم تولید تخم‌مرغ در کشور را دارد

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار استان قم گفت: قم رتبه سوم تولید تخم‌مرغ در کشور است سال گذشته بیش ۳۶ هزار تن تخم‌مرغ توسط شرکت تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار قم فروخته‌شده است.

حمیدرضا اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا  اظهار داشت: سال گذشته بیش ۳۶ هزار تن تخم‌مرغ توسط شرکت تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار قم فروخته‌شده است، تولید استان قم ۱۵۰ هزار تن بود که یک‌چهارم توسط شرکت تعاونی به فروش رفت.

وی افزود: تفاوت فروش به‌صورت آزاد و تعاونی در این است که فروش تعاونی به‌صورت تضمینی است مرغداران نگران پولشان نیستند و با بهترین قیمت فروخته می‌شود.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین دغدغه مرغ دار فروش محصولات است از سال ۱۳۶۰ تعاونی مرغ تخم‌گذار شکل‌گرفته است سال گذشته ۴۳۹ میلیارد تومان معادل ۳۵ هزار تن نهاده ذرت و کنجاله‌ها ازجمله سویا به‌صورت اعتباری خریداری شد.
مدیرعامل تعاونی مرغداری مرغ تخم‌گذار استان قم ادامه داد: با توجه به طرح مردمی سازی یارانه تسهیلات ارائه‌شده کم بود اما شرکت تعاونی بااعتبار خودش کارها را انجام داد و بیش از دو برابر از تسهیلاتی که دولت به مرغداران قم ارائه داد تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار کمک کرد.
 وی افزود: باید افزودنی‌های لازم به خوراک مرغ‌ها تأمین شود سال گذشته هزار و ۸۷۴ تن افزودنی برای مرغداران تأمین شد، اواخر سال ۱۴۰۰ شروع استقرار سامانه جوجه یک‌روزه بود و سامانه جوجه ریزی در شرکت تعاونی مستقر شد و مجوز مرغداران برای جوجه ریزی با نصف قیمت کل کشور اعطا می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تکمیل زنجیره تولید بسیار مهم است، گفت: در کشورهای پیشرفته دنیا زنجیره تولید کامل شده است که دارای ارزش‌افزوده زیادی است به همین منظور برنامه‌های ریزی در شهرک شکوهیه انجام‌شده و سوله‌ای احداث‌شده است تا کار فرآوری و بسته‌بندی تخم‌مرغ انجام می‌شود از سازمان غذا و دارو درخواست داریم که همکاری بیشتری برای راه‌اندازی این مرکز داشته باشد تا تخم‌مرغ به‌صورت فله‌ای به فروش نرود. 
مدیرعامل مرغداران مرغ تخم‌گذار استان قم اضافه کرد: برای اولین بار مرکز پخش مستقیم تخم‌مرغ در بلوار عمار یاسر قم راه‌اندازی شده است و طول زنجیره فروش کاهش پیداکرده است، تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار استان قم بنگاه اقتصادی بزرگ استان است و خوشبختانه با همکاری سازمان تعاون روستایی و سازمان جهاد کشاورزی قم و کارمندان تعاونی بهترین صورت‌های مالی راداریم.
اسماعیلی تصریح کرد: سال گذشته۳۴۰ تن کنسانتره توسط تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار تولید و علاوه بر این ۴۸۰ تن خوراک آماده تهیه‌شده است، همچنین ستاد استانی ترویج مصرف تخم‌مرغ راه‌اندازی شده است و با توجه به اینکه تخم‌مرغ بالاترین پروتئین را دارد ترویج مصرف تخم‌مرغ در مدارس قم انجام‌شده است.
و‌ی بابیان  اینکه در تعاونی انواع مشاورهای کاری به مرغداران ارائه شود گفت: ۲۷۱واحد مرغ تخم‌گذار و ۹۲ واحد نیمچه تخم‌گذار در استان قم فعال هستند، سالانه یک‌میلیون ۲۵۰ هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید می‌شود که سهم استان قم ۱۲ درصد یعنی ۱۵۰ هزار تن است.
وی افزود: ظرفیت تولید ۱۰ میلیون و  ۱۹۸ هزار  و ۹۰۰قطعه است اما تولید نهایی هفت میلیون ۸۵۲ هزار قطعه می‌باشد، هدف اصلی ما  پایداری تولید است استان قم رتبه سوم تولید تخم‌مرغ در کشور را دارد.
اسماعیلی ادامه داد: سال گذشته ۹۲۷ تن صادرات تخم‌مرغ داشتیم و در فروردین سال جاری هزار و ۵۶۵ تن تخم‌مرغ از استان قم به مقصد عراق، افغانستان، قطر و عمان صادرشده است.
مدیر عامل تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار استان قم ادامه داد:  از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ که طرح مردمی سازی یارانه اجرا شد هیچ‌وقت قیمت تخم‌مرغ به نرخ مصوب نرسید و همواره قیمت فروش کمتر از نرخ مصوب بود.

وی با اشاره به اینکه ۲۰۰ نفر از تولیدکنندگان تخم‌مرغ استان یعنی ۹۴ درصد در عضویت تعاونی هستند گفت: تشکل‌های استانی خوبی در این زمینه‌داریم با تشکیل توزیع منطقه‌ای تخم‌مرغ بسیاری از مشکلات توزیع و قیمت‌گذاری حل خواهد شد که تشکیل این شبکه در اختیار تعاونی نیست و سازمان جهاد کشاورزی استان باید ورود کند.



انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/41769
اخبار مرتبط

نظرات شما