کارشناس حوزه تعلیم و تربیت:

دشمن به دنبال از بین بردن کانون خانواده است

کارشناس حوزه تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه بسیاری از آسیب های اجتماعی با آغاز بی عفتی و بی حجابی است، گفت: دشمنان از هر طریقی به دنبال از بین بردن کانون و استحکام خانواده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت الاسلام دکتر رضا مهکام در سلسله نشست های تخصصی دهه کرامت که با عنوان تربیت جنسی در سایه عفاف به صورت مجازی در بستر روبیکا برگزار شد با اشاره به اینکه کلمه تربیت جنسی خیلی از افراد را دچار ترس و نگرانی می کند، اظهار داشت: گفتن تربیت جنسی برای ما ایرانی ها و افرادی که متدین هستند سخت است و افراد را دچار نگرانی می کند و به سراغ این موضوع نمی روند.

برای تربیت باید به تمام ابعاد یک انسان توجه شود
وی ادامه داد: دوره کودکی و نوجوانی دوره تثبیت شخصیت است. برای تربیت یک انسان ابعاد مختلفی لازم است و برای تربیت یک انسان باید به همه ابعاد نگاه و توجه شود. تربیت شخصیتی، تربیت اجتماعی، تربیت اخلاقی، تربیت شناختی، تربیت جنسی و تربیت بدنی هرکدام یک حلقه هستند که در کنار هم مفهموم عام تربیت را شکل می دهند.
این روانشناس بالینی عنوان کرد: انسانی انسان سالم است که در همه ابعاد رشد پیدا کند و به آن چیزی که لازم است برسد، یکی از این ابعاد، مسئله تربیت جنسی است که باید به آن توجه شود.
وی افزود: والدین به عنوان مهمترین افراد تاثیر گذار در تربیت فرزندان موظف هستند در تمام ابعاد وارد شوند مخصوصا در تربیت جنسی، که به دلیل اتفاقاتی که در سال های اخیر رخ داده است باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
تفاوت مبانی جنسی اسلام و غرب
حجت الاسلام مهکام با اشاره به مبانی جنسی اسلام و غرب، گفت: در غرب نگاه اومانیسم مسلط است و انسان گرایی سعی کرده تمام افکار همه اجتماع ها به خصوص در فضای تربیتی را در اختیار بگیرد. این نگاه انسان گرایانه با نگاه اسلام تفاوت جدی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: اگر بخواهیم به تفاوت های انسان از دیدگاه اسلام و انسان گرایانه اشاره کنیم باید بگوئیم؛ انسان گراها می گویند انسان مختار است، کرامت دارد، انسان اراده دارد؛ اسلام هم همین را می گوید و هیچ مشکلی با کرامت و اختیار انسانی ندارد.
این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: انسان گراها می گویند مرکز و تصمیم گیرنده اصلی خود انسان است اما اسلام می گوید راهنما و تصمیم گیرنده اصلی خدا است و انسان چون جایزالخطا است خیلی از مواقع خودش نمی تواند راهبری کند و باید از هدایتگر و آن واعظی که درون ما هست و آن چراغ هدایت بیرونی کمک بگیرد.

تفاوت اسلام و غرب در بحث غریزه جنسی
وی در ادامه با اشاره به تفاوت اسلام و غرب در مسئله غریزه جنسی، گفت: غرب در غریزه جنسی اصل را بر ارضا می گذارد اما اسلام می گوید ارضا به تنهایی اصل نیست و آن چیزی که اصل است اول مدیریت و سپس ارضا است، یعنی شخص باید مالک نفس خود باشد و قدرت نگهداری و کنترل خود را داشته باشد.
حجت الاسلام مهکام ادامه داد: انسانی که مالک خود است می تواند یک انسان قوی و فرهیخته باشد. انسان می تواند یک فرد افراطی و تفریطی باشد. افرادی که تفریطی هستند از زندگی لذت نمی برند و افرادی که افراطی هستند بیش از اندازه وارد شرایط خاص می شوند و بیش از اندازه خود را آزاد می گذارند. اما افرادی که دچار کامیابی می شوند کسانی هستند که به اندازه از موهبت های الهی استفاده می کنند.
وی بیان کرد: در اسلام ارضا در چارچوب و هنجار شرعی و عقلی است در حالی که در غرب ارضا در چارچوب رضایت فرد است. در اسلام ارضا براساس خویشتن داری و ازدواج مشروع است اما در غرب ارضا با هر نوع شریک جنسی آزاد است.
این روانشناس بالینی افزود: اسلام می گوید مداخله در فرد و محیط است یعنی فرد باید حجاب داشته باشد تا دیگران را تحریک نکنید و فضای فساد را برای دیگران فراهم نکنید اما غرب می گوید هر کسی آزاد هرگونه که دلش می خواهد عمل کند و هیچ مانعی برای انسان نداریم.

دلیل و تاریخچه انقلاب جنسی در غرب
کارشناس حوزه تعلیم و تربیت در ادامه با اشاره به انقلاب جنسی در غرب گفت: از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۸ در غرب اتفاقی رخ داد که به آن انقلاب جنسی می گویند. برخی می گویند این یک خیزش اجتماعی بود در حالی که این گونه نبود و بسیاری از صاحبان پول و قدرت برای اینکه انسان را از فضای طبیعی خود خارج کنند و پول بیشتر کسب کنند و به اهداف خود برسند سعی کردند این انقلاب جنسی را ایجاد کنند.
وی ادامه داد: یکی از اهداف این انقلاب کشاندن خانم ها به کارخانجات بود چرا که در سال های ۱۹۵۰ اروپا به سمت صنعتی شدن رفت و کارخانه های بسیاری ایجاد شد اما نیروی کار نداشتند.
حجت الاسلام مهکام بیان کرد: صاحبان پول و قدرت تنها راه رسیدن به اهداف خود را از طریق بیرون آوردن روابط جنسی از خانه به بیرون خانه بود. در واقع شعار لذت گرایی ، شادی و شادکامی را مطرح کردند و افراد را به سمت اینکه باید شاد باشند کشاندند.

شعار شادکامی انقلاب جنسی غرب در اغتشاشات اخیر ایران
وی ذکر کرد: این اقدامی است که در جامعه ما و در اغتشاشات اخیر در حال انجام آن هستند. ابتدا شادی و شادکامی را مطرح کردند وقتی شادی و شادکامی برای افراد جامعه اهمیت پیدا کرد گفتن حالا آن چیزی که به شما شادی و شادکامی می دهد رابطه جنسی آزاد و کنار هم بودن دختر و پسر است. در واقع می خواهند به سمت روابط جنسی بدون تاهل بروند.
این کارشناس مسائل خانواده گفت: در سال ۱۹۵۸ مردم اروپا به شدت به آداب رفت و آمد توجه داشتند لباس های بلند و پوشیده می پوشیدند و به طور نسبی حجاب داشتند اما از سال ۱۹۶۰ به بعد بدحجابی را در اروپا رواج دادند و در کنار این برهنگی و بی حجابی روابط جنسی و برخی از مسائل دیگر را رواج دادند تا به اهداف خود برسند.
وی تصریح کرد: این افراد صاحب پول و قدرت اعلام کردند که این انقلاب جنسی یک خیزش اجتماعی بود که خود مردم این نوع پوشش و .. را انتخاب کردند اما تحلیلگران جامعه شناس اروپایی اعلام کردند که این ها شوی تبلیغاتی بود تا به اهداف خود برسند.
حجت الاسلام مهکام گفت: در دنیا اولین صنعت پر سود صنعت سلاح است، دومین صنعت جابجای مواد مخدر و سومین صنعت پر سود دنیا صنعت و تجارت سکس و مسائل مربوط به جنسی است. همه این ها تحت یک سیاست دقیق و از پیش طراحی شده بود تا بتوانند به اهداف خود برسند.

دشمن به دنبال از بین بردن کانون خانواده است
وی در ادامه با اشاره به نتایج انقلاب جنسی در غرب ، گفت: یکی از نتایح این انقلاب آزادسازی جنسی بود یعنی افزایش مقبولیت سکس خارج از روابط خانواده است. دشمن می داند اگر بخواهد استحکام خانواده را از بین ببرد باید روابط جنسی آزاد شود که امروز این مسئله در کشور ما به ازدواج سفید معروف است و دختر پسر ها بدون عقدی بایکدیگر زندگی می کنند و هر موقع که نخواستند از هم جدا می شوند.
این کارشناس روانشناسی افزود: نتیجه بعدی رواج استفاده از قرص های ضدبارداری و آبستنی است.  در سال ۲۰۰۹ طبق آماری که در آمریکا اعلام شد بیش از ۲۳درصد دختران زیر ۱۵سال از قرص های ضد بارداری استفاده می کردند؛ و بیش از ۱۱درصد دختران زیر ۱۵سال حداقل یک بار سقط جنین انجام داده اند یعنی ۳۵درصد دختران ۱۱سال تا ۱۵سال اروپایی و آمریکا حداقل یک بار رابطه جنسی برقرار کرده اند.
وی ادامه داد: برهنگی در ملا عام  و در حضور دیگران از نتایج بعدی انقلاب جنسی بود. این ها این را نشانه تمدن می دانند و می گویند وقتی کسی یک فرد برهنه را چندین مرتبه ببیند عادت می کنند.
حجت الاسلام مهکام گفت: امروز برخی ها هم در کشور ما به این مسئله اشاره می کنند و می گویند چرا باید حجاب داشته باشیم در حالی که همین کشورهای اروپایی که در برهنگی آزاد هستند و افراد به راحتی به یکدیگر دسترسی دارند آمارهای وحشتناکی در خصوص تجاوز و قتل دارند به عنوان مثال طبق آمارهای اعلام شده از هر ۵ زن نظامی آمریکا ۳زن مورد تجاوز و خشونت جنسی قرار گرفته است.

چرا در کشورهای آزاد، خشونت جنسی بسیار بالاست؟
وی تاکید کرد: حال سوال اینجاست در کشوری که رابطه جنسی و برهنگی آزاد است و افراد می توانند همدیگر را راحت ببینند و بایکدیگر رابطه جنسی داشته باشند چرا باید در چنین جایی خشونت رواج پیدا کند. مگر ادعا نمی کنند هرچقدر فضا آزاد باشد خشونت های جنسی کمتر می شود.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: انواع بیماری های جنسی، انواع خشونت های جنسی، انواع قتل ها و کشتارهایی که بر اساس مشکلات جنسی رواج دارد به شدت در جامعه آمریکا و ارپا رواج دارد و همه این ها تحت تاثیر برهنگی است. این آمارها واقعا وحشتناک است.

روابط مستقیم خشونت های جنسی و بیماری های مراقبتی و روانی با افزایش برهنگی
وی خاطرنشان کرد: بر خلاف ادعای این ها هرچقدر برهنگی بیشتر است طبیعتا خشونت های جنسی و بیماری های مراقبتی و روانی بیشتر می شود.
حجت الاسلام مهکام از گسترش روابط جنسی در قبل از ازدواج و طبیعی شدن آن را به عنوان نتیجه بعد عنوان کرد و گفت: در آمار اعلام شده از هر ۱۰کودکی که در آمریکا به دنیا می آید ۴کودک بیرون از رابطه زن و شوهری به دنیا آمده اند. در سال ۲۰۰۹ در جامعه آمریکا یک میلیون ۷۰۰ هزار کودک نامشروع به دنیا آمده که در اختیار دولت قرار گرفته است.
وی افزود: قانونی شدن سقط جنین و هنجار شدن هم جنس گرایی از دیگر نتایج انقلاب جنسی است که بر روی همجنس گرایی به شدت در حال تبلیغ و فعالیت هستند.

بسیاری از آسیب های اجتماعی با آغاز بی عفتی و بی حجابی است
این استاد حوزه با اشاره به اینکه خود ارضایی، هم جنس گرایی، خیال پردازی جنسی، تماشاگرایی جنسی ، دوستی ها و ازدواج سفید از جمله مشکلات این اتفاقات است، گفت: آغاز همه اینها با بی عفتی و بی حجابی خواهد بود.
وی ادامه داد: امروز در جامعه ما تلاش بسیاری می شود که این بی حجابی و شل حجابی و حتی کشف حجاب در جامعه نهادینه شود تا به همان اهدافی که در انقلاب جنسی در اروپا رسیدن در ایران هم به مدل دیگری برسند. در اتفاقاتی که در اروپا و انقلاب جنسی رخ داد مسئله کشف حجاب و کاستن حجاب بسیار تاثیرگذار بوده است و اگر امروز ما در این فضا از حجاب مراقبت و مدیریت نکنیم طبیعتا بسیاری از این آسیب ها در انتظار و آماده است برای کشور ما ایجاد شود که مردم و مسئولین باید اقدام های جدی انجام دهند.

دلایل و زمینه های ایجاد انحرافات در فرزندان
حجت الاسلام مهکام با اشاره به دلایل و زمینه های ایجاد انحرافات، گفت: یکی از دلایل ایجاد انحرافات انزوا و تنهایی است.کودک و  نوجوان را نباید تنها گذاشت . والدین باید برای فرزندان خود برنامه داشته باشند و اوقات فراغت آنها را پر کنند. تنهایی و انزوا برای کودک و نوجوان سم است و بسیاری از مسیرها و تفکرات غلط در این زمان به سراغ فرزندان می آید مخصوصا که امروز فضای مجازی هم به راحتی در اختیار همه افراد جامعه است.
وی ادامه داد: کمبود محبت از دیگر دلایل این موضوع است.کودک تا زمانی که کودک است دوست دارد به او محبت شود ولی وقتی بزرگتر می شود دوست دارد به دیگران محبت کند که والدین باید به گونه رفتار کنند که نوجوان برای محبت کردن به بیرون از خانه نرود. وقتی پدر و یا مادر اجازه محبت فرزندان مانند بغل کردن و یا بوسیدن آنها را ندهد نوجوان هم برای تخلیه محبت خود به بیرون از خانه سوق پیدا می کند.
این کارشناس روانشناسی با اشاره به اینکه تظاهر جنسی والدین از دلایل دیگر انحرافات است، گفت: والدین در مقابل چشمان فرزندان خود برخی رفتار های جنسی را مانند روبوسی و یا بغل را انجام ندهند چراکه بر روی کودک خودتاثیر منفی  می گذارد.
وی ادامه داد: محیط ناسالم از دیگر دلایل انحرافات است. مراقب محیط هایی که فرزندان در آن حضور دارند باشیم. در برخی از موارد فضاهایی که افراد حضور دارند فضای مذهبی و اسلامی نیست و مواردی که باید رعایت شود رعایت نمی شود. محیط های ناسالم می تواند در خانه برخی خانواده ها، برخی دانشگاه ها، برخی مدارس، برخی آموزشگاه ها و.. باشد. باید مراقب فرزندان باشیم تا در چنین محیط هایی حضور نداشته باشند و بد آموزی های لازم را دریافت نکنند.
حجت الاسلام مهکام با اشاره به اینکه کنجکاوی جنسی از دلایل دیگر است، خاطرنشان کرد: طبیعتا وقتی نوجوان به سن بلوغ نزدیک می شود یواش یواش درگوشی های شروع می شود. آرام آرام دختر با دختر و پسر با پسر هم سن و سال خود در خصوص برخی مسائل بایکدیگر صحبت می کنند و اطلاعات درست و یا غلط را بین یکدیگر رد و بدل می کنند که این اطلاعات می تواند مشکلات فراوانی را ایجاد کند.
در استفاده فرزندان از فضای مجازی و اینترنت محدودیت قرار دهیم
وی ادامه داد: در این میان فضای مجازی و سایت ها می تواند بیشتر نقش را داشته باشد و می تواند بسیاری از این کنجکاوی ها را جواب دهد و اطلاعات بسیاری را در اختیار مخاطب خود قرار دهد. یکی از اقدامات مهم در این زمینه این است که فرآیند استفاده فرزندان از فضای مجازی و اینترنت را محدود کنیم.
مراقب فرهنگ های وارداتی باشیم
این استاد حوزه ودانشگاه با اشاره به  اینکه دوستی با جنس مخالف از دیگر دلایل است، عنوان کرد: متاسفانه در این خصوص آمارهای وحشتناکی داریم که برخی دوستی ها از سنین ۱۰سال شروع می شود و حتی در برخی از افراد که متاهل هستند و آشکار به همسر خود می گویند که دوست دختر و یا دوست پسر دارند. برخی از این مسائل فرهنگ های وارداتی است که باید مراقب باشیم و مدیریت کنیم.
وی تصریح کرد: اضطراب و نگرانی دوران نوجوانی از دیگر دلایل انحرافات است. برخی نوجوانان برای اینکه از آینده خود نگران هستند و از دوران بلوغ چیزی نمی دانند به دنبال این لذت های زود گذر می روند و برای دوری از این اضطراب ها هر روز به این لذت ها پناه می برند و فکر می کنند هر چه بیشتر استفاده کنند لذت بیشتری می برند و فکر می کنند که این لذت بیشتر به ظاهر از اضطراب های آنها کم می کند  و روز به روز در باتلاق این فضا بیشتر فرو می روند.
انتخاب دوست سالم و خوب را به فرزندان آموزش دهیم
حجت الاسلام مهکام ادامه داد: تبلیغات هم سن و سالان از دیگر دلایل انحرافات است. تعدادی از افراد بر اساس تبلیغات هم سن و سالان خود وارد سایت ها می شوند و مطالب مستهجن را می بینند و مطالعه می کنند.
وی گفت: اهمیت دوست یابی و انتخاب دوست سالم بیشتر جلوه می کند والدین باید مراقب باشندکه فرزندان آنها چه دوست سالمی برای خود استفاده می کنند. باید به فرزندان ویژگی دوست خوب را گفت.
این روانشناس بیان کرد: وجود وسایل و کتاب های تحریک کننده است از دیگر دلایل انحرافات می باشد. داشتن بسیاری از مجلات، کتاب ها و ابزار آلات که می تواند برای نوجوان تحریک آمیز باشد می تواند بسیار آسیب زا باشد.
وی افزود: والدینی که در اتاق خواب خود بسیاری از وسایل تحریک کننده را در معرض دید کودک قرار می دهند و این وسایل را از جلو دید کودک برنمی دارند و همین مسئله باعث کنجاوی کودک در خصوص آن و آسیب زایی برای فرزند خواهد شد.

حسین حیدری


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/42604
اخبار مرتبط

نظرات شما