یادداشت؛

خدمت امام خمینی(ره) به فقه

ما برای عدالت الاجتماع یا عدالت المجتمع احتیاج به یک نظام داریم و این نظام را فقها ارائه می دهند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، همت بسیار بلند حضرت امام فقه را در سطح جامعه آورد و جایگاه درست را برای فقه فراهم کرد. فقه خرد ما و فقه های فردی ما مقدمه آن عدالت الاجتماع کلانی است که قرآن، اسلام و انبیا آمدند تا یک جامعه عدل الهی را بر روی زمین برقرار کنند.
ما برای عدالت الاجتماع یا عدالت المجتمع احتیاج به یک نظام داریم و این نظام را فقها ارائه میدهند؛ استنباط این نظام هم بر عهده فقیه مجتهد کارآشنا است. یعنی باید جامعه را بشناسد؛ روابط و سازمان های اجتماعی را  بشناسد؛ البته این شناختی که گفته می‌شود، به این معنا نیست که او متخصص در علم الاجتماع متعارف فعلی بشود، بلکه به این معنا است کلان جامعه را بشناسد.
اساس شکل گیری جامعه وجود رهبری واحد است و از آیات و روایات هم همین استنباط می شود. هویت اجتماعی را امام به جامعه می‌دهد؛ این هویت هم نشات گرفته از عمل به فرمان امام است. وقتی مجموعه ای تحت نظم مدیریتی امام واحد قرار بگیرد، به تدریج تحت یک هویت واحدی قرار می گیرند و این هویت واحد، هویت تابع امام است.
فقهی را که باید امروز تولید کنیم، نیاز ضروری همیشه بوده است؛ اما چون امروز به حمدالله این زمینه و امکان فراهم شده و جامعه در اختیار فقه قرار گرفته، لذاست که فقه ما باید طرح نظم مدیریتی جامعه را ارائه بدهد.
باید بدانیم روابط اقتصادی اجتماعی به چه معناست. روابط اقتصادی یک مجموعه واحد است؛ جعاله و مضاربه و شرکت و بیع و مابقی عناوین فقهی ، باید جایگاهشان در این نظم کلان اقتصاد معلوم بشود و الا این به جامعه نظم نمی‌دهد و نظام درست نمی‌کند.

آیت‌الله محسن اراکی عضو خبرگان رهبری

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/42808
اخبار مرتبط

نظرات شما