نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی:

در برنامه هفتم توسعه از فرش دستباف حمایت می‌شود

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه‌ هفتم توسعه احکامی در حمایت از فرش دستباف و فعالان این عرصه در نظر گرفته می‌شود که به طور حتم موجب رونق صنعت فرش دستباف خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، احمد امیرآبادی فراهانی در همایش روز ملی فرش در بازار فرش قم، بیان داشت: قوانین نقش بسیار مهمی در حمایت و رونق صنعت فرش دارند و در همین رابطه تلاش می‌کنیم در برنامه هفتم توسعه با درنظر گرفتن احکامی از فرش دستباف و فرش دستباف ابریشم قم که دارای شهرت جهانی است حمایت کنیم.

وی در ادامه سخنان خود پیرامون فرش دستباف قم گفت: فرش دستباف ابریشم قم که در کشورهای مختلف جهان می‌درخشد، میراث گرانبهایی از گذشته است که باید آن را از نظر کمی و کیفی حفظ کنیم و اجازه ندهیم نسبت به جایگاه این هنر و صنعت مهم و ارز آور برای کشور خدشه‌ای وارد شود.

وی با اشاره به لزوم حمایت از جایگاه قم در صنعت فرش دستباف ابریشم و کمکی که این استان می‌تواند به صنعت فرش دستباف کشور داشته باشد، افزود: به طور حتم در تدوین برنامه‌های حمایتی مرتبط با صنعت فرش دستباف از نظر فعالان این عرصه استفاده خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم در بخش‌های مختلف بسترهای لازم برای ارتقای جایگاه فرش دستباف ایجاد شود.

امیرآبادی گفت: برای ما صنعت فرش دستباف به خصوص فرش دستباف ابریشم قم، بسیار مهم است و به همین دلیل از فعالان این عرصه می‌خواهیم نظر و برنامه‌های خود را برای حمایت هرچه بهتر از این صنعت، ارائه دهند تا این موضوع‌ها در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت با تبدیل شدن به قانون توسط مجریان دنبال شود.

وی همچنین در خصوص لزوم تسریع در تعیین تکلیف نمایشگاه فرش قم نیز بیان داشت: باید در این خصوص تصمیم‌گیری لازم گرفته شود، این نمایشگاه متعلق به فعالان عرصه فرش دستباف استان است و باید در این خصوص راهکارهای مناسب برای واگذاری پیش‌بینی شود، برای آن راهکارهایی نیز وجود دارد از جمله واگذاری بخشی به صورت قسطی و بخشی به صورت بلاعوض که باید بررسی شود، البته تلاش می‌کنیم کمک‌های ریاست جمهوری نیز در این رابطه مورد استفاده قرار گیرد.

فرش سوغات مهم قم است

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم نیز در این همایش گفت: موضوع فرش دستباف در استان قم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این محصول در کنار سوهان از جمله سوغات‌های مهم قم به شمار می‌آید و به همین دلیل جایگاه فرش دستباف ابریشم قم نیازی به تعریف ندارد.

سید مهدی قریشی افزود: بافندگان فرش ابریشم قم، هنرمندان گمنامی هستند که نیاز است تاریخ فعالیت ایشان از زمان‌های دور که به صورت شفاهی انتقال می‌یابد، مکتوب شده و برای آیندگان حفظ شود.

وی با تاکید بر این که برای ارتقای جایگاه فرش دستباف قم در بازارهای بین‌المللی می‌توان از ظرفیت فضای مجاری برای معرفی این محصول به بهترین نحو استفاده کرد، افزود: استفاده از فناوری‌های جدید برای معرفی فرش دستباف قم رویکرد مهمی است که می‌تواند نقش بسزایی در موفقیت فروش بیشتر این محصول در بازار جهانی داشته باشد.

وی ادامه داد: ما در استان قم برگزاری رویدادهای فناورانه در حوزه فرش دستباف را دنبال خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت مراکز علمی استان، شاهد رشد تولید، کارآفرینی و ارزش‌افزوده بیشتر در بخش‌های مرتبط با طراحی، بافت و عرضه فرش دستباف قم باشیم.

قریشی گفت: فرش دستباف ابریشم قم به دلیل اصالتی که دارد به طور حتم جایگاه خود را در بازار حفظ خواهد کرد و ما نیز برای ارتقا و توسعه این صنعت تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست.

فرش دستباف ابریشم قم نماد هنر و صنعت است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در این همایش بیان داشت: فرش دستباف تمام ابریشم قم نماد هنر و صنعت است و ما با انعقاد توافقنامه‌های همکاری با مراکز دانشگاهی استان به دنبال جذب ایده‌های نو و استفاده از دانش روز برای ارتقای جایگاه این صنعت هستیم.

اکبر ابدالی با اشاره به فعالیت خوب اتحادیه فرش دستباف استان و تلاش آن برای ارتقای جایگاه این صنعت، گفت: اتحادیه فرش دستباف از بهترین اتحادیه‌های قم است که بیش از ۳۰ هزار بافنده تحت نظارت این اتحادیه به فعالیت می‌پردازند.

وی افزود: حمایت از فعالان این عرصه یکی از اولویت‌های مهم سازمان صنعت، معدن و تجارت قم است و در همین ارتباط ما از مسئولان می‌خواهیم برای حمایت از بهره‌برداران این بخش با توجه به این که عرصه فعالیت در حوزه فرش دستباف یک هنر صنعت است و تنها صنعت نیست، در بحث ایفای تعهدات ارزی، زمان طولانی تری برای این بخش درنظر گیرند.

وی همچنین گفت: بر اساس آماری که ارائه می‌شود، سالانه حدود ۷۰ میلیون دلار فرش دستباف از کشور صادر می‌شود که ۲۰ درصد آن برای قم است.

نگاهی به جایگاه فرش دستباف قم

فرش دستباف قم یکی از مرغوبترین فرش‌های صادراتی و شناخته شده در بازارهای جهانی است. ظرفیت اشتغال در حوزه فرش دستباف قم حدود ۴۰ هزار نفر برآورد می شود. البته این ظرفیت نوسان داشته و به شرایط بازارهای جهانی و صادرات بستگی دارد. بدین معنی که تحت تاثیر روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای مختلف، میزان فعالیت و اشتغال در تولید فرش دستباف متغیر است.

در حال حاضر به دلیل افزایش شدید هزینه های تولید و کاهش روابط تجاری با کشورهای غربی که خریداران اصلی فرش دستباف هستند از میزان تولید و صادرات کاسته شده ولی درصورت بهبود تجارت خارجی، صادرات کشور از جمله فرش دستباف نیز افزایش خواهد یافت. تولیدی‌های فرش قم علاوه بر استان قم در سایر استان‌های کشور فعالیت نموده و حدود ۲۰ درصد ارزش صادراتی فرش دستباف ایران در سال‌های گذشته متعلق به فرش ابریشم قم بوده‌است.

تولید فرش دستباف تمام ابریشم قم به‌علت افزایش بهای ابریشم وارداتی به تبع تغییر نرخ ارز، بالا رفتن دستمزد و هزینه های جانبی و عدم پرداخت تسهیلات بانکی مناسب برای تامین سرمایه در گردش، کاهش یافته و طبیعتا میزان صادرات نیز کم شده‌است.

اتحادیه بافندگان، تولید و فروش فرش دستباف قم با تحت پوشش داشتن ۳۰ هزار بافنده و ۳۰۰ تولیدی، بزرگترین اتحادیه صنفی استان است.

گفتنی است به منظور کمک به بازاریابی و فروش محصولات تولیدی قالیبافان که جزو اقشار زحمتکش وشریف جامعه می باشند با دستور رهبر معظم انقلاب طرح احداث نمایشگاه دائمی فرش دستباف قم و اعتبارات مالی آن در هیات دولت تصویب شد. با پیگیری‌های مداوم و مستمر، پیشرفت فیزیکی پروژه به ۸۰ درصد رسیده و مقرر شده نمایشگاه در قالب دستورالعمل مولدسازی طرح‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار، تکمیل شده و به بهره برداری برسد.

ایجاد مراکز تجاری و نمایشگاههای دائمی یکی از بسترهای مهم در عرصه تجارت بوده واز طریق افزایش جذب مشتری و فروش و کاهش خواب سرمایه باعث رونق تولید و پایداری اشتغال می‌شود. استان قم نزدیک به پایتخت و فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) بوده و در چهارراه مواصلاتی کشور قرار دارد و از سوی دیگر به واسطه وجود حرم حضرت معصومه (ع) و مسجد مقدس جمکران سالانه پذیرای حدود ۲۰ میلیون مسافر و زائر است.

امید است با راه اندازی نمایشگاه دائمی فرش از ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری استان قم بهره‌برداری مناسب‌تری صورت گیرد و به کسب و کارهای حوزه فرش دستباف جان تازه ای بخشیده شود.




انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/42920
اخبار مرتبط

نظرات شما