اخراج کارگران در سال گذشته ۵درصد کم شد

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در بیان برنامه‌های تحولی برای اشتغال در سال جاری گفت: راه‌اندازی صدها پایگاه مردمی اشتغال‌آفرین در قالب تعاونی‌های خدماتی کاریابی و توسعه مهارتی در قالب آموزش و گسترش مهارت‌های تقاضامحور و... در دستور کار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمد کریمی بیرانوند، معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بیمه شدن بیش از 638 هزار نفر حرف مشاغل آزاد جدید در سال 1401 خبر داد و گفت: با احتساب بیمه‌شدگان اجباری و حرف و مشاغل آزاد جدید بیش از 638 هزار نفر در سال 1401 آغاز به کار کرده‌‌اند، تعداد برقراری‌های بیمه بیکاری نیز در مدت مشابه مذکور ـ بهمن 1401 (166423 نفر) نسبت به اسفند 1400 (173400 نفر) ـ نیز با کاهش 4درصدی همراه بوده است که نشان‌دهنده کاهش بیکاری و بهبود شرایط اشتغال کشور است.

به‌گفته کریمی ایجاد یک میلیون و 380 هزار فرصت شغلی طی سال 1401 در سامانه کشوری "رصد" ثبت شده است.

وی درباره ارزیابی اشتغال در سامانه رصد گفت: پس از سه مرحله راستی‌آزمایی که 80 درصد به‌صورت پیامکی و از طریق اطلاعات ثبت‌شده در سامانه به افراد اطلاع داده می‌شود، همچنین 20 درصد به‌صورت تماس تلفنی و 5 درصد به‌صورت بازدید حضوری انجام شده است، نشان می‌دهد 71 درصد از کدهای ملی که به‌عنوان شغل ثبت شده‌اند، تأیید شده و با استاندارد سختگیرانه مورد قبول وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ چون اشتغال ایجادشده بر اساس کد ملی افراد ثبت شده است، بنابراین امکان تکرار وجود ندارد، ممکن است یک کد ملی از یک دستگاهی آموزش دیده باشد و از دستگاه دیگر تسهیلات گرفته باشد و یا مشغول کار شود، اما امکان تکرار یک کد ملی در دو دستگاه وجود ندارد.

وی با ابراز اینکه "عمده اشتغال ایجادشده در مناطق شهری است و به‌راحتی می‌توانیم بر اساس تحلیل‌ها از ایجاد بیش از یک‌میلیون شغل رونمایی کنیم" افزود: به‌جز این مسئله، نرخ تعدیل و اخراج نیروی کار در سال 1401 نسبت به سال ماقبل خود 5 درصد کم شده است و نرخ بیکاری در آن سال کمترین رقم در 20 سال گذشته بوده است، همچنین نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان و زنان در سال گذشته کاهش یافت، میزان اشتغال ناقص هم کم شد و در مجموع تحقق بیش از یک‌میلیون شغل در سال قبل از هر جهتی قابل اثبات و راستی‌آزمایی است.




انتهای پیام/


منبع:تسنیم
http://qomefarda.ir/42935
اخبار مرتبط

نظرات شما