معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق استان قم خبر داد:

سود نقدی ۲۰ برابر صرفه‌جویی برق در جیب شهروندان قم

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم گفت: با اجرای برنامه یک مساوی ۲۰ به‌اندازه هر یک کیلووات صرفه‌جویی در مصرف برق ۲۰ برابر هزینه ریالی آن به مشترک صرفه‌جو به‌عنوان پاداش پرداخت می‌شود.

سید محمد ارجمندزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: وزارت نیرو طبق برنامه‌هایی که هرساله تدوین می‌کند شهریورماه سال گذشته؛ یعنی بلافاصله بعد از عبور از پیک سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴۰ برنامه را تدوین کردند که این برنامه‌ها هم در حوزه تولید برق هم در حوزه شبکه‌های انتقال و توزیع برق تا یک شبکه آماده برای تأمین برق در اوج مصرف سال ۱۴۰۲ داشته باشیم.
معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم ادامه داد: همچنین برخی از برنامه‌ریزی‌ها از جهت هماهنگی با وزارت صنایع برای مدیریت بار در صنایع ارسال شد همان‌طور که در بخش خانگی می‌توانیم صرفه‌جویی داشته باشیم در بخش نیز با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد می‌توان صرفه‌جویی‌های انجام داد.
وی عنوان داشت: یکی از برنامه‌ها در بخش صنایع این است که با تعطیلی یک شیفت کار در هر صنعت و انتقال آن به روزهای جمعه یک مدیریت بار در فصول گرم سال که اوج مصرف برق است داشته باشیم.
ارجمند زاده تأکید کرد: در بخش کشاورزی نیز با خاموش‌کردن پمپ‌های آب کشاورزی در ساعات اوج مصرف برق یعنی ساعت ۱۱ تا ۱۸ می‌توانیم از پیک‌بار عبور کنیم که این تدابیر با سازمان جهاد کشاورزی هماهنگ شده است، نقطه اصلی که دولت در دو سال گذشته روی آن تأکید دارد بحث مدیریت مصرف و مدیریت بار در حوزه دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های دولتی است.
معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم اضافه کرد: دولت مشابه سال گذشته بیشتری برنامه‌ریزی را در این قسمت انجام داده است دستگاه‌های دولتی مکلف هستند در ساعات اوج بار یعنی از ساعت ۱۱ به بعد نسبت به کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق و بعد از تعطیلی اداره نسبت به کاهش ۶۰ درصدی مصرف برق اقدام کنند.
وی عنوان داشت: ادارات دولتی در ساعات اداری تمام وسایل غیرضروری و وسایلی که نسبتی با ارائه خدمات به مردم ندارد رد  خاموش کنند و در ساعات غیراداری تمام تجهیزات به‌ویژه وسایل سرمایشی خاموش شوند تا برق از این ساعت به بعد در بخش صنعت و کشاورزی و خانگی صرف شود تا خاموشی را نداشته باشیم.
ارجمند زاده گفت: سال گذشته وزارت نیرو تلاش کرد خاموشی را به‌صورت گسترده به بخش خانگی ندهد این دلیل بر این نبود که بخش خانگی نسبت به مدیریت مصرف و صرفه‌جویی اقدام نکند سال گذشته با برنامه‌ریزی که انجام شد برنامه یک مساوی ۵ اجرا شد.
معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم خاطرنشان کرد: در این برنامه اگر بخش خانگی نسبت به کاهش مصرف برق به‌خصوص در ساعات اوج مصرف اقدام کند به‌ازای هر کیلووات برقی که صرفه‌جویی کند معادل ریالی ۵ برابر آن را به بخش خانگی برگشت داد که مبلغ قابل‌توجهی بود و این پاداش عدد قابل‌توجهی در سطح کشور بود و نتیجه این برنامه این بود که رشد مصرف خانگی در سال گذشته در سطح کشور برابر صفر باشد؛ یعنی هیچ‌گونه رشد مصرف نسبت به سال گذشته آن را شاهد نبودیم رشد مصرفی که هر ساله بین ۳ تا ۵ درصد وجود داشت سال گذشته وجود نداشت.
وی تصریح کرد: این یعنی بخش صرفه‌جویی خانگی صرف بخش مولد و صنعت و کشاورزی شد، امسال وزارت نیرو این برنامه را به‌صورت گسترده‌تر برنامه‌ریزی کرده است و برنامه یک مساوی ۲۰ را اجرا کرده است که در آن به‌ازای صرفه‌جویی به‌اندازه یک کیلووات برق ۲۰ برابر مبلغ ریالی آن به بخش خانگی باز خواهد گشت.
ارجمند زاده بیان داشت: با اجرای این برنامه در قم که گرمسیری درجه ۳ است اگر فقط یک کولرگازی کاهش دهیم حدود ۱۸۰ تا ۵۰۰ هزار تومان پاداش دریافت می‌کنند، تلاش بر این است که با صرفه‌جویی در بخش خانگی علاوه در فرهنگ صرفه‌جویی و عدم اسراف این انرژی صرفه‌جویی شده را بتوانیم در بخش صنعت و کشاورزی و بخش‌های مولد استفاده کنیم.

مرضیه مهدیلو

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/43455
اخبار مرتبط

نظرات شما