مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم:

در سطح کشور متولی نیازسنجی در خصوص آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وجود ندارد

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم با اشاره به اینکه نهضت مهارت‌آموزی باهدف رشد ضریب اشتغال در قم اجرا می‌شود، گفت: در سطح کشور متولی نیازسنجی در خصوص آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمود عرب امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی مهارت  و گرامیداشت روز خبرنگار  در سالن جلسات این اداره برگزار شد با اشاره به اینکه نگاه دولت فعلی نسبت به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای متفاوت‌تر از دیگر دولت‌ها است، اظهار داشت: اگر در گام اول انقلاب نهضت سوادآموزی راهگشای مشکلات فرهنگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... بود امروز در گام دوم انقلاب نهضت مهارت‌آموزی حلال مشکلات خواهد شد.
وی ادامه داد: ما به دنبال ایجاد نهضت مهارت‌آموزی برای توسعه اشتغال هستیم. در این زمینه باید مبتنی بر نیاز بازار آموزش دهیم و تقاضامحور آموزش دهیم.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم عنوان کرد: طبق پیش‌بینی مجمع جهانی اقتصاد تا ۴ سال آینده ۸۳ میلیون فرصت شغلی از بین خواهد رفت و ۶۳ میلیون فرصت شغلی جدید به وجود خواهد آمد.
وی ادامه داد: بخش زیادی از نسل جدید در مشاغلی مشغول به کار خواهند شد که هنوز آن مشاغل در جامعه ما شکل نگرفته است.
 حجت‌الاسلام عرب با بیان این که برنامه‌های این اداره کل در سه بخش کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند ارائه می‌شود گفت: در برنامه‌های کوتاه‌مدت ارائه آموزش‌های تخصصی را در دستور کار داریم.
وی با بیان اینکه گروه‌های هدف فنی و حرفه‌ای استان شامل ۱۹ گروه می‌شود بیان کرد: شاغلان بنگاه‌های اقتصادی، دانش‌آموزان، دانشجویان، زندانیان، سربازان، ساکنان مناطق روستایی، زنان سرپرست خانوار، معتادان بهبودیافته، کودکان کار و خیابانی، پناهندگان و اتباع خارجی، آسیب‌دیدگان اجتماعی و... گروه‌های هدف ما را تشکیل می‌دهند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم با بیان اینکه از گروه‌های هدف خاص این اداره کل، دانشجویان هستند ابراز داشت: برای دانشجویان این زمینه وجود دارد تا در قالب طرحی موسوم به کهاد در کنار رشته تحصیلی خود، یک‌رشته مهارتی مرتبط یا غیرمرتبط آموزش ببینند تا فاصله بین دانش و نیاز بازار را کمتر کند.
وی ادامه داد: در خصوص فارغ‌التحصیلان هم طرحی بنام نخلستان را با کمک پارک علم و فناوری در دست اقدام داریم که بر اساس آن برای آن دسته از افراد فارغ‌التحصیلی که موفق به یافتن شغل نشدند سه تا ۶ ماه آموزش اشتغال‌های نوظهور را فرامی‌گیرند و در قالب این آموزش‌ها تمام فارغ‌التحصیلان جذب بازار کار می‌شوند.
حجت‌الاسلام عرب، آموزش در محیط واقعی کار را از طرح‌های دیگر در مهارت‌آموزی برشمرد و گفت: در قالب این طرح، هر واحد صنعتی و تولیدی تا ۱۵ نفر را تحت پوشش و آموزش قرار می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: برای آموزش‌های کوتاه‌مدت سه میلیون و ۹۳۲ هزار نفرساعت طی سال جاری در استان قم هدف‌گذاری شده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم همچنین اجرای طرح تابستانه توسعه و تقویت فرهنگ کار و مهارت‌آموزی برای دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱8 سال را از جمله برنامه‌های کوتاه‌مدت دانست و افزود: این طرح را با کمک هفت‌دستگاه اجرایی انجام می‌دهیم و اوقات فراغت را غنی‌سازی می‌کنیم، برای مهارت‌آموزان این دوره گواهینامه بین‌المللی مهارت صادر می‌شود.
وی اضافه کرد: ۴۱ حرفه را در مراکز دولتی فنی و حرفه‌ای استان، همچنین ۲۵ حرفه را در آموزشگاه‌های آزاد در سطح استان قم ارائه می‌شود.
حجت‌الاسلام عرب با بیان اینکه در سطح کشور متولی نیازسنجی در خصوص آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وجود ندارد، افزود: نیازسنجی‌ها باید بر اساس سند بومی، روش‌های علمی و آمایش سرزمینی انجام بگیرد و درعین‌حال از موازی‌کاری و آموزش جزیره‌ای جلوگیری شود.
وی تصریح کرد: تأسیس شهرک مهارتی برای بسترسازی جهت نیازسنجی شغل‌های آینده به‌عنوان یک بازیگر جدید در انقلاب صنعتی چهارم و تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص در سطح استان قم کاملاً ضرورت دارد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم همچنین برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی دپارتمان آموزش‌های هوش مصنوعی را از جمله برنامه‌های میان‌مدت برشمرد و گفت: امروز میزان گردش اقتصادی آموزش‌های تخصصی در دنیا، ۶۶۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار است، اگر کشور ما یک درصد جمعیت جهان را در خود جای‌داده باشد باید حداقل ۶ میلیارد دلار از این محل کسب درآمد کند که به نظر می‌رسد هنوز تا این نقطه فاصله وجود داشته باشد.
وی ابراز داشت: برای تحقق اهداف آموزش فنی و حرفه‌ای باید دست‌کم ۳۰ درصد آموزش‌های تئوری و بخشی از آموزش‌های عملی به‌صورت غیرحضوری انجام شود.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/44429
اخبار مرتبط

نظرات شما