در خطبه‌های نمازجمعه مطرح شد؛

انتقاد امام‌جمعه قم از وضعیت بانکداری

امام‌جمعه قم با انتقاد از مجمع تشخیص مصلحت نظام در محدودکردن اختیارات شورای فقهی بانک مرکزی گفت: کاش این مسائل در بانک‌ها ما ربا نباشد؛ اما آیاتی که در مورد ربا آمده تکان‌دهنده است، ربا اعلان‌جنگ باخدا است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در خطبه‌های نمازجمعه امروز که در مصلای قدس قم برگزار شد اظهار داشت: همه ما خواهان سعادت هستیم؛ اما برخی موانع باعث عدم سعادت انسان می‌شود از جمله تکذیب انبیا الهی، عدم توجه به تعالیم انبیای الهی، اعراض از یاد خدا، بدعت‌گذاری در دین و ظلم‌کردن به خدا، خود و دیگران سد راه رسیدن انسان به سعادت است‌.
امام‌جمعه قم عنوان داشت: همچنین غفلت انسان از خدا باعث می‌شود انسان نتواند برای رسیدن به سعادت طی طریق کند، سرآمد همه گناهان از غفلت است.
وی ادامه داد: غفلت به معنای یک امر پوشیده و مخفی و ناشناخته است، انسان به‌خاطر مسئله‌ای از مسئله دیگر غفلت می‌کند و سرگرم دنیا می‌شود و خدا بر او پوشیده می‌ماند غفلت جایی است که ذکر و یاد خدا در آنجا نیست.
حسینی بوشهری افزود: در آموزه‌های دینی و کلام رسول‌الله انسان غافل علامت‌هایی دارد از جمله نابینایی و بستن چشم بر حقایق، سهو و نسیان، فراموشی عمدی آنچه از قبل از دین می‌دانست، سرگرم دنیا شدن از جمله علامت غافلان است.
امام‌جمعه قم بیان داشت: در آستانه اربعین حسینی قرار داریم علی‌رغم میل دشمنان مراسم عزاداری امسال باشکوه‌تر از گذشته برگزار شد، اربعین پیاده‌روی به کوی دوست است از همه کسانی که در ایران و عراق قدمی جهت تسهیل امر زائران برداشتند تشکر و قدردانی می‌کنیم.
وی گفت: ۱۰ شهریور روز بانکداری اسلامی است سال ۶۲ قانون بانکداری بدون ربا تصویب شد؛ اما ای‌کاش آنها که این قانون را تصویب کردند دنبال کار را می‌گرفتند که بانکداری بدون ربا ما محدود به چند بانک نمی‌شد کاش این مسائل در بانک‌ها ربا نباشد؛ اما آیاتی که در مورد ربا آمده تکان‌دهنده است ربا اعلام جنگ باخدا است از سواری فقهی بانک‌ها انتظار داریم توجه کنند.
حسینی بوشهری گفت: از مجمع تشخیص مصلحت نظام گلایه‌ای دارم یکی از اختیارات شورای فقهی در شورای مصلحت که نظارت بر اجرا بود را گرفتند اگر یک شورای فقهی تعیین می‌کنید بگذارید تا آخر حرکت کنند.
وی یاد شهید قدوسی را گرامی داشت و عنوان داشت: از اقتدار ارتش است که دشمن نتواند به خاک ما چشم طمع بدوزد.
امام‌جمعه قم تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی دلسوز، مشوق و هشداردهنده هستند در دیدار اخیر با هیأت دولت حقیقتاً سنگ تمام برای دولت و رئیس‌جمهور گذاشتند، در بخش‌های سیاست خارجی و صنعت گام‌های بلندی برداشته شده است.
وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به مردم دارند و فرمودند کارهای بنیادی انجام شده که ممکن است اکنون ظاهر نباشد؛ اما روزی ظاهر خواهد شد و فرمودند عده‌ای به فردا توجه نمی‌کنند و فردا را قربانی امروز کردند؛ اما دولت فعلی این کار را نکرد، رهبر معظم انقلاب فرمودند به‌خاطر مشکلات معیشتی کارهای بزرگ دولت دیده نمی‌شود سعی کنید به مسائل مورد ابتلای مردم هم بیشتر بپردازید این فرمایش نشان می‌دهد ایشان یک‌بعدی سخن نمی‌گویند و به همه مشکلات مردم توجه می‌کنند. 
امام‌جمعه قم خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب ارتباط با همسایگان را می‌ستایند و می‌فرمایند با هیچ همسایه‌ای نباید مناقشه‌ای داشته باشیم و اگر مناقشه‌ای وجود دارد تبدیل به ارتباط شود، علاوه بر این ارتباط با همه دولت که مایل ارتباط با ما هستند جز برخی محدود استقبال می‌کنیم، حضور در پیمان‌های بزرگ بین‌المللی در این مدت کوتاه نشان می‌دهد ایران علی‌رغم اظهارات برخی‌ها دور خود حصار نکشیده است.
حسینی بوشهری تصریح کرد: عملکرد خوب حافظ امنیت در این مدت قابل‌توجه است، دشمنان ۴ استان را مورد هدف قرار دارند که نقشه‌های آنها منهدم شد، برای صنایع موشکی و وزارت دفاع صهیونیست‌ها با عوامل نفوذی نقشه داشتند و سعی کردند قدرت موشکی ما را از کار بیندازند و نقطه قوت ما را به نقطه‌ضعف تبدیل کنند؛ اما مثل همیشه به فضل الهی ناکام ماندند.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/44964
اخبار مرتبط

نظرات شما