بانک مرکزی:

نرخ رشد نقدینگی به ۲۶.۹ درصد کاهش یافت

طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی در پایان مرداد‌ماه ۱۴۰۲ با ۱۰.۹ واحد درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال قبل به ۲۶.۹ درصد رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بانک مرکزی در سال 1402 و در چارچوب برنامه‌های دولت سیزدهم برای کنترل رشد نقدینگی و تورم و در راستای شعار سال مبنی بر "مهار تورم و رشد تولید"، اجرای برنامه کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها و موسسات اعتباری و جریمه بانکهای متخلف از حدود تعیین شده از طریق افزایش نسبت سپرده قانونی را همانند سال گذشته با جدیت در دستور کار قرار داشته و برنامه پولی با هدف دستیابی به نرخ رشد نقدینگی  25 درصد برای سال 1402 را تنظیم نموده است. 
آخرین آمارهای سال 1402 نشان می‌دهد که در پنج‌ماهه اول سال جاری، نقدینگی معادل 8.1 درصد رشدیافته است که این رقم به میزان قابل‌توجهی کمتر از رشد نقدینگی هدف‌گذاری شده برای پنج‌ماهه اول سال 1402 است. 


همچنین طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی در پایان مرداد‌ماه 1402 با 10.9 واحد درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال قبل (معادل 37.8 درصد در مردادماه 1401) به 26.9 درصد رسید که حاکی از اهتمام و تمرکز بانک مرکزی بر اجرای سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها و کنترل رشد خلق پول بانک‌ها و به‌تبع آن رشد نقدینگی در سال جاری بوده است.

لازم به ذکر است رشد دوازده‌ماهه پول در مردادماه 1402 در مقایسه با این میزان در مقطع مشابه سال قبل با 14.3 واحد درصد کاهش به 41.3 درصد رسیده است. همچنین نسبت پول به نقدینگی در مردادماه 1402 با 0.6 واحد درصد کاهش نسبت به پایان سال 1401 به 25.1 درصد رسیده است. کاهش مذکور بیانگر تعدیل سیالیت نقدینگی، ناشی از اتخاذ مجموعه‌ای از سیاست‌های ارزی و پولی در قالب رویکرد کلان تثبیت اقتصادی و بهبود انتظارات مردم و فعالان اقتصادی است.

انتهای پیام/
منبع:تسنیم
http://qomefarda.ir/45131
اخبار مرتبط

نظرات شما