رئیس دانشگاه صنعتی قم:

دفاع مقدس مقدمه غلبه بر تحریم‌ها بود

رئیس دانشگاه صنعتی قم گفت: دفاع مقدس مقدمه غلبه بر تحریم‌ها بود، بعد از دوران دفاع مقدس در حوزه‌های مختلف از جمله هوا و فضا، موشکی و هسته‌ای توانستیم به موفقیت دست پیدا کنیم و امروز بالغ بر ۸ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد.

جلال رضائی نور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: واقعاً دوران دفاع مقدس دانشگاه بود، در شرایطی به جنگ دشمن تا دندان مسلح رفتیم که به لحاظ تجهیزات جنگ‌افزاری، سازماندهی و پشتیبانی نسبت به دشمن عقب‌تر بودیم؛ اما باهمت و تدبیر داخلی و رشادت‌های رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس توانستیم از مرزهای نظام جمهوری اسلامی ایران دفاع کنیم و حتی یک وجب از خاک ما در اشغال دشمن نماند.
رئیس دانشگاه صنعتی قم بیان داشت: در خصوص لجستیک و مهندسی جنگ توانستیم با وجود همه کمبودهای تجهیزاتی بر موانع مختلف غلبه کنیم، وقتی خاطرات رزمندگان در دوران دفاع مقدس را مرور می‌کنیم مشاهده می‌کنیم اتفاقاً در آن دوران رخ‌داده که معجزه بود.
وی افزود: فناوری‌هایی که استفاده شده برای اینکه بتوانیم در میدان‌های مختلف جنگ پیروز باشیم نشان‌دهنده خلاقیت، ابتکار عمل، دانش و تخصص جوانان ایرانی آن دوران بود که با یادآوری خاطرات آن دوران می‌توانیم بسیاری از جوانان به فکر فروبرده و امیدوار کنیم.
رضایی نور تصریح کرد: در تکرار روایت‌های دوران دفاع مقدس نکات جدیدی نهفته است که می‌توان برای تبیین درست دفاع مقدس و اهداف این روزهای جمهوری اسلامی ایران برای نسل جدید استفاده کرد.
رئیس دانشگاه صنعتی قم خاطرنشان کرد: پل‌های متحرکی که در دوران دفاع مقدس توسط جوانان آن زمان در جبهه‌ها ساخته شد فناوری بسیار جالب و کاربردی بود که توانستیم با کمک آن تجهیزات نظامی را از طریق آن منتقل کنیم و کار برای رزمندگان بسیار آسان‌تر شد.
وی ادامه داد: مصادیق انجام کارهای علمی و مهندسی در دوران دفاع مقدس با وجود همه تحریم‌ها و فشارهای جهانی بسیار زیاد است، انقلاب اسلامی به‌تازگی پیروز شده بود و شناخت از ادوات نظامی ایران به دست مستشارانی بود که از ایران رفته بودند.
رضایی نور تأکید کرد: در آغاز جنگ تحمیلی تجهیزات نظامی نیاز به تعمیر و نگهداری داشت و باید با باز مهندسی و یا مهندسی معکوس بتوانیم تجهیزات را اورهال کنیم و به بسیاری از فن آوری‌ها دسترسی پیدا کنیم.
رئیس دانشگاه صنعتی قم عنوان داشت: باتوجه‌به شرایط جنگ و تحریم‌های همه‌جانبه علاوه بر حضور رزمندگان در جبهه‌ها باید تجهیزاتی که داشتیم را باز می‌کردیم تا برای تعمیرات اساسی آن خودمان انجام دهیم و این کار با پشتکار جوانان با موفقیت انجام شد.
وی اضافه کرد: دفاع مقدس مقدمه غلبه بر تحریم‌ها بود و بعد از دوران دفاع مقدس هم در حوزه‌های مختلف از جمله هوا و فضا، موشکی و هسته‌ای توانستیم به موفقیت دست پیدا کنیم و امروز بالغ بر ۸ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد که همه این‌ها مبتنی بر اعتقاد بر باور داخلی ما می‌توانیم به فناوری‌های روز دسترسی پیدا کنیم است.
رضایی نور در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان اتفاقات دوران دفاع مقدس را برای نسل جدید تبیین کنیم؟ بیان داشت: یکی از بهترین کارهایی که انجام می‌شد اردوی راهیان نور بود که طرفیت بسیار خوبی برای تبیین حقایق دوران دفاع مقدس است، البته امروز علاوه بر اردوهای راهیان نور سرفصل دیگری به‌عنوان راهیان پیشرفت  نیز باز شده که بسیار جذاب است و استقبال خوبی هم از سوی نسل جوان صورت می‌گیرد.
رئیس دانشگاه صنعتی قم گفت: جوانان و نسل جدید با بازدید از پیشرفت‌های صنعتی و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران روحیه امید و انگیزه را در مقابل حجم عظیم تبلیغاتی که علیه جمهوری اسلامی ایران می‌شود را پیدا می‌کنند.
رضایی نور بیان کرد: داخل هر یک از این پیشرفت‌ها و دستاوردهایی که به آن دست پیدا کردیم یک سیر ایثار گونه‌ای وجود داشته است که بیان همین ایثارگرها نگاه متفاوتی به نسل می‌دهد.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/45385
اخبار مرتبط

نظرات شما