در خلال سفر به قم انجام شد؛

دیدار یکی از بزرگان کلیسای قبطی مصر با مدیر جامعة الزهرا (س)

پدر دومادیوس الراهب از بزرگان کلیسای قبطی مصر در خلال سفر به قم از جامعه الزهرا بازدید و با مدیران و جمعی از اساتید این مجموعه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، از مرکز خبر حوزه، "پدر دومادیوس الراهب" از بزرگان کلیسای قبطی مصر و حامیان گفت‌وگو و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ادیان ضمن بازدید از جامعة الزهرا با سیده زهره برقعی مدیر این مؤسسه علمی_حوزوی دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این نشست، سیده زهره برقعی مدیر جامعة الزهرا، ضمن خیرمقدم به پدر دومادیوس و هیئت همراه، عنوان کرد: در ایران، مسیحیان در کنار مسلمانان زندگی مسالمت‌آمیزی دارند و در مراسم و برنامه‌های یکدیگر شرکت می‌کنند.
مدیر جامعة الزهرا با اشاره به گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس و هشت سال جنگ تحمیلی، بسیاری از مسیحیان در کنار مسلمانان جنگیدند و به شهادت رسیدند.
برقعی ضمن اشاره به حضور پدر دومادیوس در نشست «فرهنگ زیارت در کلیسای ارتدوکس قبطی» که در مشهد برگزار شد، تصریح کرد: اگر ما بخواهیم گفتمانی داشته باشیم ابتدا باید در مفاهیم با هم کنار بیاییم و برای این کار می‌توانیم پژوهش‌هایی با همکاری هم داشته باشیم.
وی افزود: در قرآن کریم، حضرت مریم به‌عنوان الگو برای مردان و زنان معرفی شده است و به‌عنوان‌مثال در جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها، پژوهش‌هایی درباره حضرت مریم از دیدگاه مسیحیت و اسلام انجام شده است؛ این چنین تحقیقاتی می‌تواند به‌صورت مشترک انجام شود و طالع گفتمان بین الادیان باشد.
در ادامه، پدر دومادیوس در این دیدار ضمن معرفی خود و ابراز خرسندی از بازدید جامعة الزهرا، اظهار کرد: بنده از یک جامعه مردسالار خدمت شما رسیدم، حتی جامعه کلیسایی مصر هم همان دیدگاه را دارد و از اینکه مدیریت چنین مجموعه‌ای را یک خانم و یک مادر به عهده دارد، سر تعظیم فرود می‌آورم.
دومادیوس با بیان اینکه هدف از این فعالیت‌های دینی و فرهنگی، رشد و تعالی جامعه است، خاطرنشان کرد: حضور بانوان در فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و دینی را به‌عنوان نخستین قدم‌های اصلاح هر جامعه‌ای می‌دانم.
وی بیان کرد: در کلیسای قبطی هم حضرت مریم بالاترین قدیس‌های ما هستند و بزرگان کلیسا در مقابل تندیس حضرت مریم تعظیم می‌کنند و ما از کراماتی که برای حضرت مریم در نظر می‌گیریم، نوعی فضل برای مادران و بانوان قائل هستیم.
دومادیوس تصریح کرد: مدیریت این مجموعه توسط یک خانم و آموزش بانوان در جامعه، افتخاری نه‌تنها برای اسلام بلکه برای کل جهان اسلام است.
وی که برای اولین‌بار به کشور ایران سفرکرده است، به تجربه‌های خود در این سفر اشاره کرد و گفت: آنچه در این سفر دیدم، میانه‌روی در دین‌داری بود که حتی برای من قابل‌تصور هم نبود.
امام رضا (ع) در گفتگوی میان ادیان الهی و فرهنگ‌ها پیشرو بود
پدر دومادیوس به حضور خود در مشهد مقدس اشاره کرد و افزود: در مقابل امام رضا علیه‌السلام از ناراحتی اشک ریختم که چرا این امام را زودتر نشناختم، امامی که در گفتگوی میان ادیان الهی و فرهنگ‌ها پیشرو بود.
وی در ادامه به ارائه مختصری از زندگینامه خودپرداخت و درباره اختلافات میان مسلمانان و مسیحیان و همچنین روابط دوستانه‌ای که میان آنها وجود دارد، توضیحاتی ارائه داد و گفت: من گفتگو و هم‌زیستی با مسلمانان را از کمک به مستمندان آغاز کردم و همکاری بنده با مسلمانان زیادتر شد.
پدر دومادیوس در پایان در خصوص کتابخانه، بانوان شهیده جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها و آشنایی بیشتر مهمانان با جامعة الزهرا پیشنهاداتی ارائه داد و در پایان، آمادگی خود را برای ارتباطات و تعاملات بیشتر بانوان مصری با این مجموعه علمی حوزوی اعلام کرد.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/45388
اخبار مرتبط

نظرات شما