مدیرکل اوقاف قم:

ائمه اطهار(ع) هم به زبان و هم به عمل، مروج وقف بودند

مدیرکل اوقاف استان قم گفت: شخص پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) هم در بیان و هم در عمل، مسئله وقف را ترویج کرده‌ و آن را به شکوه رساندند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری پیش از ظهر امروز در همایش یاوران وقف که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد اظهار کرد: مسئله وقف از جمله موضوعاتی است که همواره مورد توجه بشریت قرار داشته و اختصاص به اسلام هم ندارد بلکه در همه ادیان دیده می‌شود.
وی افزود: پیامبر اکرم(ص) اول واقف در دنیای اسلام بوده‌اند و ائمه اطهار(ع) نیز وقف را به شکوه بالایی رساندند؛ واقف بودند شخص پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) وجه بزرگی در مسئله وقف محسوب می‌شود چون آن بزرگواران نه در بیان، بلکه در عمل، پای کار آمده‌اند و اهمیت وقف را نشان داده‌اند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه در بین همه صدقات، خیرات و مبرات، هیچ امری به پای وقف نمی‌رسد گفت: همه آن اعمال نیک یک متربه اتفاق می‌افتند و عامل آن اجر می‌برد ولی وقف است که الی الابد ادامه دارد و پرونده واقف بسته نخواهد شد.
وی ادامه داد: اگر کسی بتواند وقف کند و این کار را انجام ندهد، قطعا دچار خسران و زیان شده است.
اسکندری با تاکید بر بیان اهمیت وقف در سطح جامعه و برای آحاد مردم گفت: این کار به خصوص از سوی روحانیون و مبلغان دینی ضروری است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه نگاه نازلی به وقف وجود دارد خاطرنشان کرد: حقیقت این است که در دوره‌ای تاریخی، شکوه وقف خدشه‌دار شده ولی لازم است امروز آن رسوبات منفی نسبت به وقف را با بیان سیره و سنت پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) شستشو دارد و از بین برد.
وی با اشاره به ظلم فراوانی که رضاخان و محمدرضا شاه به مسئله وقف داشتند گفت: انقلاب اسلامی به داد وقف رسید ولی آن رسوبات منفی همچنان وجود دارند و نیاز به کار فرهنگی برای زدودن آنها کاملا احساس می‌شود.
اسکندری با بیان اینکه برخی حکومت‌ها مثل آل بویه و صفویه، خدمات شایانی به وقف شده است عنوان کرد: به خصوص در دوره صفویان، وقف به اوج خود رسید و موقوفات فراوانی هنوز از آن همان زمان باقی مانده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح کرد: در آن دوره، موقوفات فراوانی برای رشد حوزه‌های علمیه، ترویج مکتب شیعه و ذکر مصائب اهل بیت(ع) خصوصا امام حسین(ع) به ثبت رسیده است.
وی به فرمان تاریخی امام خمینی(ره) در مورد وقف آن هم چند ماه بعد از پیروزی انقلاب اشاره و ابراز کرد: البته هنوز دچار مشکلاتی در زمینه وقف هستیم که امیدواریم همه دست به دست هم بدهیم و موجب احیای وقف و موقوفات شویم زیرا نمی‌توان این مهم را صرفا بر عهده سازمان اوقاف دانست زیرا وقف از مردم است برای مردم.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/45590
اخبار مرتبط

نظرات شما