قم فردا گزارش می‌دهد؛

خط قرمزی که در دولت رئیسی پاک شد

عدم ورود به حریم بانک‌ها خط‌قرمز بسیاری از دولت‌ها در کشورمان بود که این روزها خبری از این خط‌قرمز نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  بانک‌ها حیاط‌خلوت دولت‌ها هستند و مواردی ازاین‌دست همواره در طی دولت‌های مختلف شنیده شده‌اند و در واقع به‌نوعی بانک‌ها در حریم امنیتی رئیس‌جمهور قرار داشته‌اند.

نمونه مصداقی و بارز این حریم امن را می‌توان در دولت روحانی مشاهده کرد، جایی که رئیسی ولی‌الله سیف رئیس معزول بانک مرکزی را در ۲۲ شهریورماه ۱۳۹۷ به عنوان  مشاور خود در امور پولی و بانکی معرفی کرد.
فردی که در همان زمان به علت تخلفات گسترده در بانک مرکزی تحت بازجویی بود و علاوه‌برآن سید احمد عراقچی معاون وقت ایشان در معاونت ارزی بانک مرکزی در زندان بود.
این دهن‌کجی روحانی به حدی زننده و دور از عدالت بود که صدای حامیان و هم‌حزبی‌های خودش را نیز دریافت.


خط قرمزی که در دولت رئیسی پاک شد

یکی از شعارهای انتخاباتی آیت‌الله رئیسی مبارزه با فساد و گشت ارشاد مدیران است که در طی دو سال و نیمی که از دولت سیزدهم می‌گذرد این مهم به‌خوبی محقق شده است.
نمونه بارز آن را می‌توان در راه‌اندازی سامانه استعلام تسهیلات در بانک مرکزی مشاهده کرد، بر اساس بر اساس «آیین‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان» بانک مرکزی، بانک‌ها تنها می‌توانند تا سقف هشت برابر سرمایه خود، تسهیلات کلان بپردازند. اما صورت‌های مالی بانک آینده نشان می‌دهد این بانک با سرمایه ۲۱۰۰ میلیارد تومانی تا انتهای سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۱۲هزار میلیارد تومان «تسهیلات کلان» پرداخت کرده که بیش از ۶ برابر سقف قانونی است.
یکی از بانک‌های خصوصی این قانون را دور زده و در یکی از پروژه‌ها ۴۰ برابر بیشتر از سقف تعیین‌شده بانک مرکزی تسهیلات داده شده بود که از قضا پروژه هم برای خودبانک بوده است.
در این میان در دولت سیزدهم به جهت رفع این‌گونه از مشکلات، سامانه استعلام تسهیلات به وجود آمده است که با استفاده از آن می‌توان این مشکلات را رفع کرد. در جدیدترین برنامه‌ای که بانک مرکزی به جهت کنترل دارایی‌های بانک‌ها صورت داده است؛ سامانه سمات ملی است که بستری  برای نظام بانکی فراهم آورده است تا امکان نظارت بر عملکرد بانک‌ها در حوزه‌های مربوط به حوزه تسهیلات اعطایی بعد از بررسی اعتبارسنجی بانکی، فراهم شده و دیگر هیچ‌گونه تخلفاتی در این حوزه در نظام بانکی صورت نمی‌گیرد.
قابلیت‌های هوشمندسازی سامانه سمات ملی در قالب یک تیم تخصصی و بسیار فنی در این حوزه باهدف ارتقای سامانه مذکور و فائق آمدن بر مشکلات شکل‌گرفته است.



برخورد با متخلف بانکی در قم

یکی از تخلفاتی که در روزهای اخیر در قم صورت‌گرفته برخورد با متخلف بانکی بود که با همکاری بانک مرکزی و سازمان بازرسی این متخلف دستگیر شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن غریب در این زمینه به خبرگزاری میزان گفت:   این متهمان با جعل اسناد رسمی هویتی و سند ازدواج خانواده‌هایی که مشمول قوانین اخذ وام قرض‌الحسنه ازدواج نبودند اقدام به اخذ ۲۴۴ فقره وام ازدواج کردند.

 وی با بیان اینکه طی گزارش سازمان بازرسی استان قم مبنی بر تخلفات صورت‌گرفته دررابطه‌با پرداخت وام ازدواج خارج از ضوابط در یکی از بانک‌های استان پرونده در شعبه هفت بازپرسی تشکیل شد و متهمان دستگیر شدند، ابراز داشت: این مدیر متخلف بانکی با شناسایی مشکلی در استعلام بانک مرکزی با کمک همدستانش در خارج از بانک اقدام به جعل مدارک شناسایی ۱۲۲ زوج از خانواده‌های مسن یکی از روستاهای استان‌های غربی کشور می‌کند و بر اساس این مدارک جعلی در قبال اخذ رشوه، ۲۴۴ فقره تسهیلات ازدواج را اخذ و به این متقاضیان پرداخت می‌نماید.

دولتی که خط‌قرمزش فساد است

در پایان باید گفت آیت‌الله رئیسی نشان داده که همواره با فساد مبارزه کرده و این مهم را هم در دوران حضورش در قوه قضائیه و هم در دوران حضور در رأس قوه مجریه به اثبات رسانده است.


انتهای پیام/110


http://qomefarda.ir/46391
اخبار مرتبط

نظرات شما