قم فردا گزارش می‌دهد؛

نمایشگاه توانمندی مهاجران جلوه وحدت است

اولین نمایشگاه دستاوردها و توانمندی مهاجران خارجی استان قم در مجتمع امام خمینی (ره) گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) در حال برگزاری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اولین نمایشگاه دستاوردها و توانمندی مهاجران خارجی استان قم از صبح ۲۲ مهرماه در مجتمع امام خمینی (ره) گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) در حال برگزاری است که این نمایشگاه تا ۲۵ مهرماه آماده بازدید عموم و داری ۷۰ غرفه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیزاده مشاوره مدیر و مسئول حوزه مدیریت حوزه‌های علمیه کشور در خصوص این نمایشگاه گفت: از دفتر اتباع و مهاجرین استانداری قم برای برگزاری این نمایشگاه تقدیر می‌کنم و سلام و سپاس آیت‌الله اعرافی را به مجموعه برگزارکننده ابلاغ می‌کنم.

این نمایشگاه نمودی از توانمندی اتباع و مهاجران است که تا امروز مغفول مانده بود به گفته مدیرکل اتباع و مهاجران استانداری قم ۳۰ درصد پیشرفت اقتصادی کشور مدیون حضور اتباع در مشاغل بعضاً سخت است.

۷۰ غرفه این نمایشگاه شامل بخش‌های اقتصادی، علمی و فنی در زمینه تولید کفش، تولید گل‌وگیاه، انگشتر، منبت، سنگ ساختمانی، پزشکی، صنایع‌دستی و... است، تنوع به‌نمایش‌درآمده توانمندی‌های مهاجران نشان می‌دهد نظام جمهوری اسلامی ایران بیش از آنچه در رسانه‌های جهانی گفته می‌شود میزبان خوبی برای مهاجران بوده است؛ اما لازم است انسجام بیشتری در زمینه مدیریت فرصت‌سازی‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اتباع صورت گیرد.

نکته قابل‌توجه این نمایشگاه حضور اتباع در سنین جوان و نوجوان است که علاوه بر تخصص در بخش‌های صنایع‌دستی و اقتصادی در بخش‌های علمی نیز حضور فعال و چشمگیر داشتند.

جامعه الزهرا بزرگ‌ترین حوزه علمیه خواهران یکی از غرفه‌های فعال علمی نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های مهاجران خارجی است که بیش از ۱۳۵ پایان‌نامه تألیف شده دانشجویان خارجی در این غرفه به‌نمایش‌درآمده بود.

غرفه انگشتر نیز یکی از غرفه‌هایی بود که موردتوجه بازدیدکنندگان قرار گرفت بیش از ۲۰۰ هنرمند اتباع در این زمینه فعالیت می‌کنند سنگ‌های استفاده شده در غرفه انگشتر همگی از سنگ‌های قیمتی موجود در ایران بود و سعی شده بود توانمندی اتباع با امکانات موجود در کشور به نمایش در بیاید.

همچنین بسیاری از اتباع که در بخش‌های اقتصادی و صنعتی فعال هستند و از این نمایشگاه جامانده بودند با حضور در این نمایشگاه درخواست داشتند که در نمایشگاه‌های بعدی حضور داشته باشند که نشان از اهمیت چنین نمایشگاه‌هایی برای اتباع است.

ابراهیمی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم در حاشیه بازدید از این نمایشگاه بیان داشت: بخشی از این نمایشگاه هنر صنعت است؛ مانند گوهر تراشی که ابزار پیچیده‌ای هم ندارد و می‌توان آن را گسترش داد و می‌توان در غالب دوره‌های کوتاه‌مدت این تخصص‌ها را برای طلاب خارجی که از کشورهای مختلف در ایران و شهر قم حضور پیدا می‌کنند برگزار کرد که علاوه بر تحصیل علوم دینی یک مهارت هم کسب کنند که جنبه درآمدی برایشان داشته باشد.

حضور چشمگیر دانشجویان اتباع رشته‌های علوم پزشکی نیز نمایانگر فرصت‌های برابر در نظام جمهوری اسلامی ایران برای همه علاقه‌مندان چه جوانان ایرانی و چه اتباع کشورهای دیگر که دارای استعداد هستند است.

ذاکریان فرماندار قم نیز گفت: ظرفیت‌های اقتصادی، تولیدی و علمی اتباع بی‌نظیر است شهر قم زمانی موفق خواهد بود که از همه ظرفیت‌های اتباع در راستای پیشرفت و توسعه استان استفاده کند، باتوجه‌به اینکه عمده اتباعی که ساکن قم هستند به مباحث فرهنگی و مذهبی این شهر را برای سکونت انتخاب کردند سوق‌دادن این ظرفیت‌ها به  سمت توسعه فرهنگی شهر قم یک نکته بسیار مثبت است.

قم همواره در مسائل فرهنگی و مسائل جهان اسلام در صف اول بود که این نمایشگاه نیز در راستی همان اهداف تعریف می‌شود، در این زمینه محتشمی مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری سمنان در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های مهاجران خارجی قم گفت: از حرکت استان قم در برپایی چنین نمایشگاهی بسیار لذت بردم با الگوگیری از قم در سمنان هم نمایشگاه توانمندی اتباع برگزار خواهد شد.

غرفه شهدای فاطمیون نیز که مانند نگین انگشتری در این نمایشگاه جلوه‌گری می‌کرد اوج فداکاری و تعلق خاطر اتباع و مهاجران به جمهوری اسلامی ایران، محور مقاومت و جبهه اسلام  را به نمایش گذاشته بود، بیش از ۵۰۰  شهید فاطمیون و زینبیون در بهشت معصومه (س) مدفون هستند.

عبدالهی مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قم نیز اظهار داشت: ظرفیت‌های خوبی را در این مجموعه مشاهده کردم که هم می‌تواند توانمندی اتباع و مهاجران را اثبات کند و هم‌ظرفیت‌های اقتصادی که توانستند برای کشورمان ایجاد کنند را به نمایش بگذارد برخی از تولیدکنندگان کالا که در این نمایشگاه حضور داشتند کالاهای تولید را به کشورهای دیگر از جمله افغانستان و آذربایجان صادر می‌کردند که از نظر اقتصادی مثبت ارزیابی می‌شود.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/46412
اخبار مرتبط

نظرات شما