در سال ۱۴۰۲؛

فروش ۲۲۰۰میلیارد تومان دارایی مازاد دولت

رئیس سازمان خصوصی‌سازی از معرفی ۱۸۰۳ دارایی مازاد دولت به ارزش ۱۲۹ هزارمیلیارد تومان برای فروش به پیمانکاران بزرگ خبر داد و گفت: امسال حدود ۲.۲همت از دارایی‌های مازاد را در فرایند مولدسازی فروختیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» مالک رحمتی در گزارش عملکرد خود به رئیس‌جمهور اظهار کرد: باتوجه‌به ابلاغ آیین‌نامه مولدسازی در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ به‌عنوان یک برنامه راهگشا برای تأمین منابع طرح‌های نیمه‌کاره دولتی، تاکنون تقریباً ۴۹ جلسه شامل ۵ نشست کمیته پایش، ۲۱ جلسه هیئت عالی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و ۲۳ جلسه کمیته تخصصی مولدسازی برگزار شده است.

 رئیس سازمان خصوصی‌سازی به تغییر رویکرد در مولدسازی اشاره کرد و افزود: مولدسازی یک امر گسترده است که در آن مدیران باید رویکردی درآمدی در پیش بگیرند، یعنی باید ابتدا هزینه‌های خود را دربیاورند و بعد بروند طرح‌های در دست اقدام را عملیاتی کنند، به‌نحوی‌که در زمان حاضر این طراحی و عملیات به طور هم‌زمان در حال وقوع است و هم‌اکنون همه وظایف ساختاری و فرایندهای مولدسازی تقریباً بالای ۸۰ تا ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

 وی به ارائه آمارهای مولدسازی پرداخت و خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۸۰۳ دارایی مازاد به ارزش برآوردی ۱۲۹ هزار میلیارد تومان معرفی شده و طبق دستور شما آن‌ها به پیمانکاران بزرگ کشور معرفی شده است که چندین پیمانکار بزرگ لیست را از ما دریافت کرده‌اند و در حال گزینش هستند که بتوانیم طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام را از این مسیر تأمین منابع کنیم.

 رحمتی بر اهمیت ارزش‌افزایی دارایی‌های مازاد دولت تأکید کرد و گفت: درگذشته دستگاه‌ها دارایی‌های خود را خام واگذار می‌کردند، مثلاً دستگاهی یک زمینی داشت و آن را واگذار می‌کرد، ولی الآن ما فرایند ارزش‌افزایی داریم؛ یعنی آن زمین باید بیاید در کمیسیون ماده ۵ و بالاترین ارزش‌افزوده را پیدا کند و در نهایت با حداکثر قیمت کارشناسی فروخته شود، به عبارتی در مولدسازی خام‌فروشی ممنوع است و این یک مقدار فرایند را طولانی می‌کند. تاکنون ۴۷۱ ملک بزرگ ارزش‌افزایی شده است که در مجاری قانونی برای اخذ مصوبات جریان دارد، همچنین ۸۵ ملک را آگهی کردیم که به‌اندازه ۲.۲ همت ارزش‌گذاری شده است.

 رئیس سازمان خصوصی‌سازی از آخرین آمار بسته‌های رونق خبر داد و تشریح کرد: یکی از دستاوردهای خوبی که ما عملیاتی کردیم تعریف بسته‌های رونق و در کف میدان بود که در ۱۷ استان به ارزش تقریبی ۱۱ همت طرح‌های وزارت بهداشت تأمین منابع شدند و از طریق مولدسازی دارایی‌های مازاد استانی و با تصویب کمیته پایش و هیئت عالی انجام شد.

 وی عملکرد امسال سازمان خصوصی‌سازی در فروش دارایی‌های مازاد دولت را معادل مجموع ۴ سال گذشته دانست و افزود: از سال ۹۸ حدود ۲۵۰ میلیارد تومان دارایی فروخته شده، سال ۹۹ حدود ۱.۴ همت و ۱۴۰۱ حدود ۱ همت و ۱۴۰۲ حدود ۲.۲ همت فروخته شد، پس تا کنون ۴.۴ همت به‌اندازه ۴ سال گذشته واگذار شد. آنچه مولدسازی را تسریع می‌کند، استفاده بهینه از ظرفیت‌های آیین‌نامه متقن آن است که دست ما را در بهره‌وری حداکثری از دارایی‌های مازاد دولت بازکرده است.

 رحمتی گفت: طبق برنامه مصوب، دستگاه‌ها باید طرح‌های چند ۱۰ هزار میلیاردتومانی را از طریق مولدسازی اجرا کنند، اما وزارتخانه‌ها اهتمام جدی در زمینه معرفی دارایی‌ها برای مولدسازی ندارند و یا کمتر دارند، به‌نحوی‌که بر اساس آمار موجود قطعی ما در سامانه سادا نزدیک به یک میلیون دارایی ثبت شده است که از این یک میلیون آنچه برای مجموع دولتی است و ابهامی ندارد ۷۶۶ هزار دارایی مازاد برای وزارتخانه‌ها ثبت شده است، درحالی‌که کل دارایی‌هایی که به ما معرفی کردند به عدد ۲ تا ۳ هزار تا هم نمی‌رسد؛ و ما این انتظار را داریم که حضرت‌عالی تأکیدی در هیئت دولت بفرمایید که پیگیری شما به ما کمک خواهد کرد.




انتهای پیام/


منبع:تسنیم
http://qomefarda.ir/46692
اخبار مرتبط

نظرات شما