عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

عملیات مقتدرانه سپاه کاملا قانونی است

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه هیچ حاشیه امنی برای تروریست‌هایی که علیه امنیت ایران در کشورهای منطقه فعالیت می‌کنند وجود ندارد، گفت: عملیات مقتدرانه سپاه کاملاً قانونی و طبق معیارهای بین‌المللی و ذیل ماده ۵۱ منشور ملل متحد است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد ملک‌زاده در گفتگو با خبرنگار «قم فردا» با اشاره به پیام موشک‌باران مقر تروریست‌ها توسط سپاه در عرصه امنیتی، نظامی و دیپلماسی، اظهار داشت: عملیات مقتدرانه سپاه به مقر تروریست‌ها که در مناطق مختلف اطراف ایران لانه کرده و به فعالیت‌های خرابکارانه علیه ایران مشغول‌اند را باید در دو محور جداگانه مورد تحلیل و بررسی قرارداد.
وی با اشاره به قوانین بین‌المللی به‌عنوان محور اول، گفت: اقدام قاطعانه سپاه در موشک‌باران مقر تروریست‌هایی که با پناه‌گرفتن در کشورهای هم‌جوار یا اطراف ایران هرازگاهی امنیت کشورمان را تهدید نموده و دست به جنایت و کشتار هم‌وطنان می‌زنند، عملی کاملاً قانونی و مطابق معیارهای شناخته شده بین‌المللی است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: این اقدام ذیل اصل دفاع مشروع در ماده  ۵۱ منشور ملل متحد به رسمیت شناخته شده است. طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد: «در صورت وقوع حمله مسلحانه علیه یک عضو سازمان ملل متحد، تا زمانی که شورای امنیت اقدامات لازم برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به عمل آورد، هیچ‌یک از مقررات این منشور به حق ذاتی دفاع مشروع فردی یا جمعی لطمه‌ای وارد نخواهد کرد».
وی اضافه کرد: در شرایطی که کشورهای همسایه با نقض اصول حسن هم‌جواری به تروریست‌ها اجازه فعالیت‌های ضد امنیتی علیه ایران را می‌دهند و یا توان مقابله با آنها را ندارند، جمهوری اسلامی ایران حق دارد بر اساس اصل دفاع مشروع، خود راسا اقدام نموده و به‌صورت مناسب از امنیت خویش دفاع نماید.
حجت‌الاسلام ملک‌زاده خاطرنشان کرد: بنابراین باتوجه‌به اینکه جمهوری اسلامی ایران در ماه‌ها و سال‌های اخیر از ناحیه تروریست‌های مستقر در عراق، سوریه و پاکستان بارها به طور مسلحانه مورد حمله قرار گرفته است قانوناً حق دارد که پاسخ مسلحانه لازم و متناسب را بدهد. این اقدام ایران نه‌تنها نقض حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی کشورهای مذکور نیست؛ بلکه بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد ذیل دفاع مشروع قرار می‌گیرد و با رعایت کامل تعهدات بین‌المللی ایران به‌ویژه حقوق بشردوستانه بین‌المللی انجام‌گرفته است.
وی با اشاره به پیام‌های اقدام قاطعانه سپاه به‌عنوان محور دوم، ابراز داشت:  اقدام قاطعانه سپاه در موشک‌باران مقر تروریست‌ها در مناطق اطراف ایران حاوی چند نکته و پیام مهم است.
این کارشناس سیاسی افزود: اولاً، عملیات ضدتروریستی ایران که در واکنش به حملات دلخراش تروریستی اخیر در کرمان، راسک و ترور فرماندهان مظلوم محور مقاومت انجام شد، نشان داد جمهوری اسلامی ایران تعرض به امنیت کشور را از سوی هرکس و در هر نقطه‌ای که باشد تحمل نخواهد کرد. صبر استراتژیک ایران نباید دشمنان را دچار توهم عدم اقدام عملی ایران نماید؛ دشمنان بدخواه ایران در هیچ نقطه‌ای امنیت ندارند و ایران در دفاع از منافع ملی و مردم خویش هیچ محدودیتی قائل نیست.
وی عنوان کرد: ثانیاً، عملیات ضدتروریستی جمهوری اسلامی ایران که پایگاه‌های گروه‌های تروریستی را بر اساس اطلاعات دقیق، در زمان مناسب و به طور غافلگیرانه هدف قرارداد، حاکی از عمق اشراف اطلاعاتی ایران نسبت به تحرکات دشمنان در فرامرزهاست. هیچ حاشیه امنی برای تروریست‌هایی که علیه امنیت ایران در کشورهای منطقه فعالیت می‌کنند وجود ندارد.
حجت‌الاسلام ملک‌زاده بیان کرد: حُسن هم‌جواری اقتضا دارد کشورهای همسایه از فعالیت این گروه‌ها ممانعت به عمل‌آورند والا مسئولیت عواقب ضدامنیتی آنها بر عهده کشورهای مبدأ ناامنی علیه ایران خواهد بود و جمهوری اسلامی بر پایه تدبیر، زمان و عقلانیت عکس‌العمل مناسب را نشان داده و از دشمنانش انتقام می‌گیرد.
وی تصریح کرد: ثالثاً، فاصله کوتاه اقدام تلافی‌جویانه سپاه از عملیات تروریستی دشمن حاوی این پیام است که جمهوری اسلامی در انتقام از خون‌های به‌ناحق ریخته شده تردید نکرده و در کوتاه‌مدت پاسخ درخور را خواهد داد. ایران گرچه همواره دارای صبر راهبردی و استراتژیک بوده است؛ اما در انتقام از دشمنان کشور و ملت، گذشت و بی‌تفاوتی ندارد.
این کارشناس سیاسی ادامه داد: چهارما؛ جنگ هرگز انتخاب اول ایران نبوده و نخواهد بود. جمهوری اسلامی طبق موازین دینی همواره سعی می‌کند دیپلماسی را بر جنگ مقدم دارد. همچنان که در خصوص تحرکات گروه‌های تروریستی از مبدأ عراق و پاکستان بارها از طریق دیپلماسی تلاش گردید کشورهای مذکور، خود مانع از اقدامات تروریستی از سوی این گروه‌ها در داخل ایران شوند؛ اما زمانی که دیپلماسی به نتیجه نرسد برای جمهوری اسلامی راهی جز اقدام نظامی مناسب و لازم برای مقابله با تحرکات دشمنان ملت ایران در هر نقطه و کشوری که پناه گرفته باشند باقی نخواهد ماند.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/47198
اخبار مرتبط

نظرات شما