گزارش قم فردا از غفلت دولت‌ها از انرژی سبز؛

ظرفیت مطلوب قم در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر

انرژی خورشیدی یکی از محبوب‌ترین اشکال انرژی سبز در دنیا به‌حساب می‌آید که امروز نه‌تنها از نظر ملاحظات زیست‌محیطی بلکه به دلیل جنبه اقتصادی باید موردتوجه قرار بگیرد و استان قم به دلیل داشتند روزهای آفتابی زیاد یکی از ظرفیت بسیار مطلوبی در توسعه و سرمایه‌گذاری این انرژی تجدیدپذیر را دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  تحقیق و توسعه انرژی سبز چند سال قبل از آغاز هزاره در حال انجام است. هدف اصلی این تحقیق یافتن راه‌هایی برای کاهش وابستگی بخش انرژی به زغال‌سنگ، نفت، گاز طبیعی و سایر سوخت‌های فسیلی است
انرژی سبز از منابع طبیعی مانند جلبک‌ها، گرمای درونی زمین، گیاهان، نور خورشید، جزرومد آب، باران و باد به دست می‌آید. همه این منابع انرژی به طور طبیعی قابل‌تجدید هستند. از سوی دیگر، سوخت‌های فسیلی متناهی هستند و توسعه آن میلیون‌ها سال طول می‌کشد.
به طور سنتی تولید الکتریسیته از منابع فوق جزو رایج‌ترین نوع (انرژی سبز) به‌حساب می‌آید. امروزه انرژی‌های سبز تنها از نظر ملاحظات زیست‌محیطی موردتوجه نیستند. در حقیقت بیشتر دولت‌ها بحث انرژی‌های سبز را از جنبه اقتصادی نیز پی می‌گیرند.
انرژی خورشیدی محبوب‌ترین انرژی سبز
انرژی خورشیدی یکی از محبوب‌ترین اشکال انرژی سبز است. مصرف‌کنندگان پنل‌های خورشیدی را خریداری می‌کنند که به‌صورت استراتژیک در مکانی نصب شده‌اند که بتوانند نور خورشید را در طول روزدریافت کنند. نیروی تولید شده از پنل‌های خورشیدی را می‌توان برای روشنایی، گرم‌کردن آب و طبخ غذا استفاده نمود.
توسعه جهانی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سایه نگرانی‌های مرتبط با محدودیت سوخت‌های فسیلی و آثار منفی زیست‌محیطی، در دهه‌ها و سال‌های اخیر سرعت بیشتری گرفته و باتوجه‌به کاهش هزینه‌های توسعه این انرژی رغبت به سرمایه‌گذاری در آن بیشتر شده است.



انرژی سبز ظرفیتی مغفول مانده در دولت‌ها

ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر که می‌توان آن را یکی از موضوعات مغفول مانده در حوزه انرژی و برق کشور دانست، در حال حاضر بیش از ۱۱۰۰ مگاوات است و دولت سیزدهم که تاکنون ۳۰ درصد نسبت به دولت قبل به ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر کشور اضافه کرده، به دنبال رقم‌زدن جهشی در این حوزه بوده تا عقب‌ماندگی این حوزه با نگاهی به پوشش و رفع ناترازی برق در کشور جبران شود.
علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در حاشیه نمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر با اشاره به اینکه نیروگاه تجدیدپذیر یک ضرورت است که جهان به سمت آن حرکت کرده گفت: در کشور ما موضوع تجدیدپذیر‌ها تابع مسائل اقتصادی بوده و فراز و نشیب‌های زیادی داشته است و همین موضوع باعث شد تجدیدپذیر‌ها در کشور ما رشد نکند. زیرا در سایه نیروگاه حرارتی و یارانه سوخت نتوانست به سهم خود برسد و این مسئله باعث شد علی‌رغم ناترازی در برق، از این فناوری در تأمین برق استفاده نکنیم.
از همین رو باید گفت که از ابتدای ورود برق به ایران در سال ۱۲۶۴ خورشیدی تا پیش از آزادسازی صادرات برق برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر، فقط شرکت توانیر به‌عنوان بخش دولتی مجاز به صادرات برق بود. انحصار در صادرات برق توسط دولت طی سال‌های گذشته مانع بروز ظرفیت شبکه برق ایران برای راهبری شبکه برق غرب آسیا بوده است.
اتصال شبکه برق کشورهای منطقه و افزایش ظرفیت تبادل انرژی امکان ایجاد یک بازار بین‌المللی برق به رهبری ایران را فراهم می‌کند، درصورتی‌که توسعه زیرساخت تبادل و دیپلماسی مؤثر در دستور کار قرار گرفته و یک شبکه یکپارچه میان همه کشورهای منطقه ایجاد شود، ریسک عملیات صادرات برای بخش خصوصی‌ کاهش خواهد یافت.
در این زمینه چندین سال است که استان قم گام‌های مؤثری برداشته است و طرح‌های تشویقی خوبی برای نصب پنل‌های خورشیدی در مصارف خانگی در نظر گرفته است و از سرمایه‌گذاران در این زمینه حمایت‌هایی را انجام داده و می‌دهد.
سرمایه‌گذاری برای تولید ۲۶۵ مگاوات برق خورشیدی در قم نهایی شد
از همین رو یوسف صادقی، مدیرعامل شرکت توزیع برق قم در گفتگو با خبرنگاران سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر را موردتوجه قرارداد و گفت: هم اینک روند احداث ۲ نیروگاه برق خورشیدی با ظرفیت تولید سالانه ۲۶۵ مگاوات انرژی تجدیدپذیر در استان آغاز شده است.
وی ادامه داد: در همین خصوص احداث نیروگاه خورشیدی ۲۲۵ مگاواتی در محدوده دریاچه حوض‌سلطان آغاز شده که یکی از طرح‌های شاخص در احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق قم خاطرنشان کرد: همچنین یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت تولید سالانه ۴۰ مگاوات برق نیز در محدوده جاده قم - گرمسار نیز در دست احداث است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر بزرگ‌ترین نیروگاه‌های خورشیدی قم ظرفیت تولید ۱۰ مگاوات برق دارد که این نیروگاه‌های جدید می‌تواند تحول چشمگیری در سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در استان را رقم بزنند.
صادقی خاطرنشان کرد: قم به دلیل داشتن روز‌های آفتابی زیاد در طول سال، ظرفیت بسیار مطلوبی در توسعه و سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر دارد.
سال گذشته ۳۲۰ کیلووات بر ساعت انرژی خورشیدی فروش رفته است
وی بیان داشت: سال گذشته ۳۲۰ کیلووات بر ساعت انرژی خورشیدی و تجدیدپذیر در قم به فروش رفته که نشان از ورود این استان به سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاه‌های خورشیدی است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم با بیان اینکه طرح ملی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با مشارکت بسیج سازندگی، بانک ملی و شرکت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در حال انجام است، گفت: مدارس و سایر نهاد‌های دولتی بستر آماده‌ای برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد‌های پایدار برای عموم مردم و خیرین به وجود آورده است.

این در حالی است که مهندس مهاجری، مدیر بازار برق شرکت توزیع برق استان قم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به میزان تولید برق سبز در استان، اظهار داشت:  در حال حاضر در استان قم  حدود ۱۷۸۹۰ کیلووات نیروگاه خورشیدی اجرا شده و ۷۲۰ کیلووات دیگر نیز برق سبز در حال بهره‌برداری است.



وی در ادامه با اشاره به جدول فوق گفت: ۸ مورد نیروگاه تولید برق سبز با ظرفیت ۳۲ مگاوات  در حال ساخت است. همچنین ۶۷۲ مورد نیروگاه با ظرفیت ۳۱۴ مگاوات دارای پروانه ساخت هستند و ۲۵۵ مورد نیروگاه تولید برق سبز هم در استان با ظرفیت ۱۱۴ مگاوات در حال بهره‌برداری هستند.
مدیر بازار برق شرکت توزیع برق استان قم اضافه کرد: همچنین  ۲۰۰۰ کیلووات نیروگاه خورشیدی بزرگ‌مقیاس تکمیل شده که به جدول فوق اضافه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: از نیروگاه‌های ذکر شده حدود ۵۰ نیروگاه ۵ کیلوواتی حمایتی در یک سال اخیر اجرا شده و همچنین در حال حاضر در ۲۰ اداره در مجموع حدود ۳۵۶ کیلووات برق سبز اجرا شده است.
مهاجری در خاتمه افزود: در برخی مساجد و مدارس استان هم به‌صورت رایگان برای مصارف داخلی این سامانه اجرا شده است.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/47364
اخبار مرتبط

نظرات شما