به مناسبت روز معلم در گفتگویی مطرح شد؛

کاهش ناهنجاری‌ها در گرو توجه به امر آموزش

مختاری، یکی از فرهنگیان برگزیده استان با اشاره به اهمیت آموزش‌وپرورش در جامعه، گفت: متأسفانه در کشور برای آموزش‌وپرورش هزینه نمی‌کنند و کم‌ترین بودجه را نسبت به سایر ارگان‌ها در نظر می‌گیرند که نتیجه همین کم‌توجهی رشد بی‌سوادی در جامعه و ناهنجاری‌های زیاد بین خانواده‌ها و دانش‌آموزان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  در دین اسلام، آیات نورانی قرآن کریم شیوه تعلیم‌وتربیت اسلامی و جایگاه و عظمت معلمان را به زیبایی هر چه تمام ترسیم کرده است و خداوند متعال را اولین معلم بشر معرفی می‌کند و معلمان ثانی همان انبیای الهی هستند که استحقاق، شایستگی، زیبندگی و برازندگی این مقام مقدس را دارا هستند.
نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست، هر گونه تحول اساسی در جامعه مستلزم متحول‌شدن نظام آموزشی آن جامعه است و محور اصلی پیشرفت هر نظام آموزشی کیفیت عملکرد معلمان و جایگاه اجتماعی آنان است. همچنین باید گفت که یادمان نرود معلمی یک عشق است؛ عشق به این‌که از عمر خود بکاهی تا روحی تازه و سرشار از امید، دانایی و توانایی در فرزندان این سرزمین بدمی و آنان را از شمع وجودت نوری جاویدان بخشی.
باتوجه‌به اینکه معلمان از جامعه بزرگی تشکیل شده‌اند که علاوه بر آموزش نقش مهمی در فرهنگ‌سازی و رشد و پیشرفت کشور را برعهده دارند. از همین رو خبرنگار ما با یکی از معلمان برگزیده استان قم به مناسبت روز معلم گفتگویی را انجام داده است.

سؤال: ابتدا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید چند ساله در قامت معلمی خدمت می‌کنید؟
امیرحسن مختاری هستم و در حال حاضر  ۲۸ سال سابقه حضور در آموزش‌وپرورش دارم.

سؤال: از نظر شما ویژگی‌های یک معلم و مدرسه ایده‌آل چیست؟
یک معلم ایده‌آل، معلمی هست که توانمند باشد و از نظر علم، تجربه و توانایی کشف استعدادهای نهفته در دانش آموزان را داشته باشد و بتواند تفاوت‌های فردی بین دانش‌آموزان را تشخیص دهد و برای هر کدام راهکار مناسب ارائه و بکار بگیرد.
همچنین مدرسه ایده‌آل، مدرسه‌ای است که تمام نیازمندی‌های کارکنان مدرسه و دانش‌آموزان رو فراهم کند و بستر مناسبی برای آنها باشد تا کارکنان  و دانش‌آموزان در آنجا احساس آرامش و امنیت خاطر کنند.

سؤال: دلیل اینکه شغل معلمی را انتخاب کردید چیست؟
عشق و علاقه‌ای که بنده ۳۰ سال پیش نسبت به معلمی داشتم، باعث شد که این شغل مقدس را انتخاب کنم چرا که از منظر مردم شغل انبیا بوده و احترام‌ خاصی نسبت به قشر فرهنگیان در جامعه دیده می‌شد.
از طرفی هم مواجه با استعداد، فکر و روح انسان ها و پرورش آنها و رفع مشکلات روحی و روانی انسان ها کاری بس مشکل بوده که می‌توان مصداق آن رو در رسالت انبیا دانست که چقدر در تربیت انسانها سختی کشیدند.

سؤال: از نظر شما سختی‌های این شغل چیست و آیا تاکنون پیش‌آمده از این شغل خسته شوید؟
باتوجه‌به معضلات به وجود آمده در دهه اخیر برای دانش‌آموزان و تهاجم فرهنگی، کار برای ما سال‌به‌سال سخت‌تر شده و تحمل ما هم کم شده است.
نه تاکنون پیش نیامده از این شغل خسته به معنای راه کردن آن شوم، البته به دلیل سختی‌های خاص شغل معلمی بالاخره خستگی‌هایی وجود دارد؛ ولی همان‌طور که گفتم نه به این معنی که بخواهم آن را رها کنم.

سؤال: از نظر شما عدالت آموزشی به معنا است؟
عدالت آموزشی این است که در تمام کشور امکانات آموزشی بین مدارس برابر باشد؛ ولی متأسفانه چنین نیست و امیدواریم روزی این نوع عدالت در تمام کشور برای تمام مدارس و دانش‌آموزان برقرار باشد تا همه به طور مساوی از امکانات آموزشی استفاده کنند.

سؤال: چه کسانی را در کنار معلم مؤثر در تعلیم‌وتربیت می‌دانید؟
در کنار معلمین، مهم‌ترین افرادی که در تعلیم‌وتربیت مؤثر هستند، پدر و مادران هستند.

سؤال: انتظار شما از دولت و آموزش‌وپرورش چیست؟
انتظار اکثر فرهنگیان جامعه از دولت و آموزش‌وپرورش، توجه ویژه به آموزش‌وپرورش در جامعه است که متأسفانه در کشور ما اصلاً برای آموزش‌وپرورش هزینه نمی‌کنند و کم‌ترین بودجه را نسبت به سایر ارگان‌ها در نظر می‌گیرند.
 نتیجه همین کم‌توجهی رشد بی‌سوادی در جامعه و ناهنجاری‌های زیاد بین خانواده‌ها و دانش‌آموزان است.
کم‌توجهی به امر آموزش‌وپرورش باعث رشد ناهنجاری‌ها در جامعه می‌شود.

تشکر از زمانی که برای مصاحبه قرار دادید.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/48616
اخبار مرتبط

نظرات شما