استاد حوزه علمیه قم در گفتگو با قم فردا:

مواجهه با اسنادی مانند سند 2030 نیاز به احتیاط و تعقل دارد

استاد حوزه علمیه قم درباره سند 2030 تصریح کرد: حداقل توقع از دولت این است که در مواجهه با برنامه هایی مانند سند 2030، احتیاط را لحاظ کند و با دقت کامل به این امر ورود کند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد قدوسی در گفتگو با خبرنگار قم فردا، با بیان این که اسناد سازمان ملل باید در چارچوب فرهنگی هر کشور مورد دقت نظر قرار گیرد بیان داشت: درباره سند 2030 که این روزها درباره آن زیاد می شنویم؛ بهتر است تا توضیحی مقدماتی داده شود.

وی در توضیح این امر گفت: لازم است تا همه ما درباره تاریخچه این موضوع بیشتر بدانیم. سال 2015 میلادی بود که سازمان ملل متحد در قطعنامه و برنامه ای، دگرگون ساختن جهان در عرصه آموزش همگانی و توسعه پایدار را تا پایان سال 2030 میلادی تصویب کرد. در این قطعنامه به بخش های مختلف از جمله مسائل فرهنگی و اجتماعی مانند آموزش و محیط زیست توجه شده که متولی بخش آموزشی آن، سازمان علمی فرهنگی ملل متحد یا همان یونسکو است.

سند 2030 به دنبال توسعه بر اساس الگوی سکولار است
این مدرّس و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: برخی از اهداف آموزشی سند 2030 اهدافی جهانشمول و مهم است که برای تحقق عدالت آموزشی در کشورها و رسیدن به توسعه پایدار مورد توجه قرار گرفته که از آن جمله می توان به توسعه سوادآموزی و مقابله با کم‌ سوادی، دسترسی به آموزش های باکیفیت در همه مقاطع تحصیلی، کارآفرینی و همچنین دسترسی برابر اقشار آسیب‌ پذیر به آموزش اشاره کرد؛ اما نکته اساسی در این است که بخش مهمی از اهداف این سند هم بدون در نظر گرفتن فرهنگ های بومی نوشته شده و توسعه سکولار را مورد توجه قرار می دهد؛ در حالی که انقلاب ما به عنوان یک انقلاب اسلامی به دنبال آن است تا اهداف اسلام در جامعه پیاده شود.

کلیت سند 2030 با برخی اصول قانون اساسی تعارض دارد
وی افزود: بنابراین نقد جدی به اهداف سند 2030، نقد محتوایی است که البته نگاهی ساده به اصول قانون اساسی نشان می دهد که کلیت این سند، با برخی از این اصول هم در تناقض است؛ به طور مثال قانون اساسی ما به صراحت بیان می دارد هرگونه قرارداد که موجب هرگونه سلطه بیگانه بر  کشور شود، ممنوع است و یا در اصل دیگری داریم که موافقت ‏‌نامه ‏‏‌های بین‌‏المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد که این امر در مورد سند 2030 رخ نداده است.

قدوسی با بیان این که سند 2030 آموزش و پرورش کشور را به تهدید جدی رو به رو می کند؛ به هشدارهای مکرر رهبر معظم انقلاب نیز اشاره کرد و اظهار داشت: تردیدی نیست که هدف ‌گذاری ها و ارزش‌ های مطرح در اسناد بین ‌المللی، فارغ از مباحث دینی نوشته شده و توسعه سکولار را معنی می کند؛ در حالی که فرهنگ دینی ما به جای «توسعه سکولار» بر «پیشرفت اسلامی» متمرکز است و از این رو باید تصریح داشت که این گونه سندهای بین المللی، قطعا با مبانی فکری و نظام ارزشی جمهوری اسلامی ایران هماهنگ نیست و می تواند آینده کشور را در مخاطره نفوذ دشمن قرار دهد.

سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ما را به همه خواسته های خود می رساند
وی اضافه کرد: در کشور عزیز اسلامی ما، اسناد مهمی مانند سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و یا سند تحول در نظام آموزش و پرورش نوشته شده که تحقق همین دو سند، فواید بسیاری را برای کشور به ارمغان می آورد؛ بنابراین وقتی خود ما اسناد بالادستی مهم را بر اساس فرهنگ بومی و اسلام متعالی نوشته ایم و آن را در اختیار داریم؛ چه نیازی هست که کشور را زیر چتر اسناد بین المللی که بر اساس توسعه سکولار نوشته شده است قرار دهیم؟

این استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم در پایان سخنان خود بیان داشت: با توجه به جایگاه سازمان تنظیم کننده سندهایی مانند سند 2030، حداقل انتظار از دولت ما این است که در برابر این سند، جانب احتیاط را در پیش گیرد و کشور را درگیر حاشیه هایی که جز هزینه دادن، عایدی برای ما نخواهد داشت نکند.


انتهای پیام/120
گالری عکس
http://qomefarda.ir/7622
اخبار مرتبط

نظرات شما