عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

عملکرد شورای نگهبان جناحی و سلیقه ای نیست/ عملکرد ضعیف مسئولان باعث کاهش مشارکت می شود

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه شورای نگهبان نه سلیقه ای و نه جناحی عمل می کند، گفت: عملکرد ضعیف و سوء تدبیری و مدیریت مسئولان باعث کاهش مشارکت و کاهش انگیزه مردم برای حضور در صحنه انتخابات می شود.

حجت الاسلام محمد ملک زاده، عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با اشاره به تایید صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری و برخی هجمه ها به شورای نگهبان، اظهار داشت: وظیفه شورای نگهبان آن گونه که در قانون تعریف شده است بررسی صلاحیت نامزدها و احراز و یا عدم احراز صلاحیت آن‌هاست تا مشخص شود آیا این فرد برای تصدی پست بسیار حساس ریاست جمهوری صلاحیت دارد و یا خیر؟
وی ادامه داد: شورای نگهبان باید سوابق و عملکرد های نامزدهای ریاست جمهوری را بررسی کند و براساس آن شاخص ها و معیارهایی که قانون مشخص کرده است اعضای شورا رای و نظر می دهند که فلان نامزد صلاحیت برای پست ریاست جمهوری دارد یا خیر؛ در این نکته ای وجود دارد آن هم این است که قانون شرایطی را مشخص کرده است برای تصدی این منصب و این شرایط هم اعلام شده است که اگر آن شرایط در نامزد وجود داشته باشد او با نظر اکثریت شورا تایید خواهد شد.
شورای نگهبان نمی تواند سلیقه ای عمل کند
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: در این بین آنچه که مهم است و شاید بسیاری از افراد مطلع نباشند این است که شورای نگهبان نمی تواند سلیقه ای عمل کندو عمل هم نمی کند.مسئله سلیقه شخصی نیست که کسی بخواهد ادعا کند شورای به صورت سلیقه ای کسی را انتخاب و یا رد کرده است.معیارها قانون است و براساس قانون مشخص می شود.
وی عنوان داشت: پس این ایراد به شورای نگهبان وارد نیست که چرا فلان نامزد تایید شد و یا نشد.چرا  که معیار معیار قانونی است و مسئله عمل به قانون مطرح است و کسی نمی تواند بگوید چرا به قانون عمل کردید.
شورای نگهبان رویکرد جناحی ندارد
حجت الاسلام ملک زاده با اشاره به اینکه شورای نگهبان در این مسئله رویکرد جناحی هم نمی تواند داشته باشد، ابراز داشت: تجربه نشان داده است همواره از جناح های مختلف کسانی که صلاحیت ریاست جمهوری را داشته باشند تایید شده اند که این موضوع را در بین همین هفت نفر تایید شده هم می بینیم که با سلیقه ها و تخصص های مختلفی در این جمع وجود دارد بنابراین اگر شورا قرار بود به صورت سلیقه ای و حزبی عمل کند قطعاً این گونه تفاوت ها را شاهد نبودیم.
وی خاطرنشان کرد:نکته دیگری که وجود دارد این که شاید کسی بگوید اگر صلاحیت برخی افراد تایید نشود موجب کاهش مشارکت سیاسی خواهد شد و این باعث می شود مردم کمتر در عرصه انتخابات حاضر شوند و بهتر است در این میان شورای نگهبان مصلحت اندیشی کند و افرادی که می توانند باعث افزایش زمینه مشارکت شوند را  تایید کند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: در پاسخ باید گفت که این حرف و سخن غیرقانونی است و نمی توان یک مطلب غیر قانونی را به شورا تحمیل کرد چرا که شورای  نگهبان باید بر اساس قانون تصمیم بگیرد و وظیفه مصلحت اندیشی نیست .
وی افزود: از طرفی هم این ادعا ادعای باطلی است چرا که ما موارد متعددی داشته ایم برخی افراد ادعا می کردند اگر باشند مشارکت بیشتر می شود اگر نباشند مشارکت کاهش پیدا می کند در حالی که بارها شاهد بودیم خلاف این موضوع ثابت شده است، حتی برخی انتخابات را تحریم کرده اند اما بازهم می بینیم که مردم حضور پرشوری در انتخابات داشته اند.
عملکرد مسئولان باعث کاهش مشارکت می شود
حجت الاسلام ملک زاده تاکید کرد:  بنابراین آنچه که مهم است و باعث مشارکت سیاسی بیشتر و حداکثری می شود نظر شورای نگهبان در خصوص تایید و یا عدم تایید صلاحیت نامزدها نیست بلکه عملکرد مسئولان است.
وی عنوان کرد: اگر ادعا می شود که در این دوره مردم برای حضور در صحنه انتخابات خیلی انگیزه ندارند مهم‌ترین دلیل آن عملکرد ضعیف و سوء تدبیری است که ما در این هشت سال مشاهده کرده ایم، مردم انتظار نداشتند از دولتی که خود را دولت تدبیر وامید می داند حتی نتواند یک صف مرغ را مدیریت کند.
این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: این مسائل تاثیرگذار است و هر دوره ای که مشارکت کاهش پیدا کرده است دلیل اصلی آن سوء مدیریت مسئولان بوده است بنابراین وظیفه شورا این است که بهترین ها و اصلح ترین ها را انتخاب کنند و نباید در این زمینه از هر سرزنش و ایراد و شبهه ای ترسی داشته باشد.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/26283
اخبار مرتبط

نظرات شما