در گفتگو با قم فردا مطرح شد؛

چگونگی تمرین و ورزش در ماه رمضان

کارشناس ورزش با اشاره به روزه‌گرفتن و تأثیر بر سلامت افراد گفت: برای سلامت خودتان یک ماه روزه بگیرید تا ۱۱ ماه درونتان سالم‌تر باشد، همچنین این یک ماه را دوره کم‌فشار تمرینتان قرار دهید تا با تمرینات شدید باعث نشوید پروتئین، آب و مواد مغذی در دسترس، به‌راحتی از دست برود.

سمانه سلیمانی رئیس هیئت شطرنج استان قم، از مربیان و داوران رشته ووشو و همچنین نایب‌رئیس کمیته جوجیتسو برزیلی و کوبودو کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» با اشاره به تأثیرات روزه‌داری در ورزش و همچنین نحوه تمرین در ماه رمضان اظهار داشت: طبعاً ورزشکاران سطوح حرفه‌ای به‌خوبی می‌دانند که برای رسیدن به اوج اجرا و قابلیت‌های جسمی در رشته‌های تخصصی خود، نیاز به طی فرایندهایی را دارند.
 وی گفت: این فرایندها در علم تمرین به‌صورت کلی و البته از لحاظ جسمانی از تقویت ابعاد استقامتی بدن شروع می‌شود و با لحاظ قدرت طی تمرینات در مرحله آخر به تمرینات توانی می‌رسد.
 کارشناس ورزش بیان داشت: اگر ورزشکاری عمر قهرمانی طولانی‌تری نیاز دارد نباید بدون طی مراحل اولیه به تمرینات نهایی بپردازد و البته بدون طی مراحل اولیه بازدهی مناسبی در مرحله آخر به‌تنهایی نخواهد داشت و حتی موجب آسیب‌دیدگی می‌شود؛ مثلاً ورزشکاری که تمام تمریناتش به تمرینات پلایومتریک و یا اجسام ناپایدار می پردازه، عضلاتش به‌مرور بی‌کیفیت شده و عمر قهرمانی و ورزشی به‌مراتب کوتاه‌تری خواهد داشت.

نحوه آماده‌سازی اندام‌های داخلی بدن
وی با اشاره به نحوه آماده‌سازی اندام‌های داخلی بدن برای تمرین‌کردن خاطرنشان کرد: حال اگر با ارگان‌های داخلی هم همانند عضلات اسکلتی بدن بخواهیم رفتار کنیم که قطعاً اجزای درونی حساس‌تر و نیاز به مراقبت بیشتری دارند؛ باید بدانیم که تمامی مولفه‌های دریافت و سوخت انرژی، یعنی تغذیه و تمرین نیازمند طی پروسه‌های برنامه‌ریزی، تنوع و تعدیل غذایی، پاک‌سازی روده، کبد و اجزای درون بدن است.
 سلیمانی با اشاره به آسیب‌هایی که از عملکرد نامناسب دستگاه گوارش پیش می‌آید اظهار داشت: درصورتی‌که سیستم گوارش به‌خوبی کار نکند، منجر به عدم تأمین مواد غذایی عضلات شده و با هر میزان تمرین فیزیکی ممکن هست به رشد منفی، یعنی ازدست‌دادن عضلات و آرتروفی و حتی آسیب‌های حیاتی به بدن شود؛ مثل استفاده از چند ماده غذایی به طور هم‌زمان که بعضاً تداخلاتشان می‌تواند باعث عدم سلامت معده، نفخ مزمن، بزرگ‌شدن شکم و روده‌ها، آسیب به پوست و بسیاری از مشکلات دیگر شود که عملاً به‌جای پرداختن به ورزش ممکن است که فرد را دچار و یا درگیر ریسک‌های سلامتی کند.

استراحت دادن به دستگاه گوارش
 وی با اشاره به عملکرد دستگاه گوارش و استراحت دادن به آن گفت: به‌طورکلی می‌توان نتیجه گرفت استراحت دادن به سیستم گوارشی، ریسک ابتلا به این مشکلات را کم می‌کند و فرد از لحاظ درونی لااقل در یک بازه حداقلی قرار می‌گیرد تا بتواند ورزش رو ادامه دهد و البته این خلأ ایجاد شده با تمرکززدایی خون از معده قوای ذهنی و سایر ارگان‌های بدن رو بهتر ساپورت و حمایت می‌کند.
مربی و کارشناس ورزش با اشاره به اینکه حالا سازگاری بهتر در ماه مبارک رمضان و اینکه به طور عادی نمی‌شود؛ مانند ماه‌های دیگر تغذیه و تمرین کرد بیان داشت: باید بدانیم که همین‌طور که ورزشکار حرفه‌ای باید طی سیکل‌های سالیانه فشار و شدت تمریناتش را پایین بیاورد، باید طی این دوره‌های کم‌فشار به مولفه‌های تکنیکی و تاکتیکی، تمرینات انعطاف‌پذیری، ریلکسیشن و تمرینات ذهنی، تمدد اعصاب، تمرینات ایزوکنتیک (مثل آب‌درمانی) و سبک تمرین‌کردن و نوعی فیزیوتراپی برای رفع آسیب‌های جزئی بپردازد، همچنین ورزشکاران رشته‌های فکری نیز می‌توانند وزن و تناسب دریافت کالری و حجم معده خودشان را محک بهتری بزنند و جسمشان را سالم‌تر حفظ کنند.
 وی تأکید کرد: با این شیوه فرد می‌تواند با یک ریتم خود را طوری تنظیم کند تا با ایجاد دوره‌هایی با شدت پایین‌تر تمرینی، در سیکل‌های بلندمدت دوره اوج و پیک تمرینی را هم ترسیم و پیش‌بینی کند تا طی مسابقاتی که در پیش دارد از لحاظ درونی و بیرونی در سلامت کامل قرار گیرد.
 سلیمانی گفت: همچنین با تغییر عادت‌های غذایی از تکراری بودن وعده‌های غذایی و مشکلات آنزیمی و باکتریایی فاصله بگیرد و به‌سلامت دستگاه گوارش برسد.

روزه‌گرفتن و سلامت افراد
وی با اشاره به روزه‌گرفتن و تأثیر بر سلامت افراد بیان داشت: برای سلامت خودتان یک ماه روزه بگیرید تا ۱۱ ماه درونتان سالم‌تر باشد، همچنین این یک ماه را دوره کم‌فشار تمرینتان قرار بدهید تا با تمرینات شدید باعث نشوید پروتئین، آب و مواد مغذی در دسترس، به‌راحتی از دست برود.
 سلیمانی با اشاره به تمرین در زمان روزه‌داری خاطرنشان کرد: کسانی که مجبور هستند طی ساعات روزه‌داری تمرین کنند باید بیشتر تمرکزشان را روی بخش‌های نرمشی، انعطافی و تکنیکی ورزش قرار دهند و کم حرف بزنند تا آب زیادی از دست ندهند.
 وی با شاره به میزان تغذیه در وعده‌های افطار و سحر خاطرنشان کرد: در وعده‌های افطار هم پرخوری نکنید و تا ۲ ساعت بعد از وعده سحری با شکم پر نخوابید و یا آب نخورید، تا معده طی روند بازسازی، دچار آسیب نشود و البته توصیه‌های کارشناسان غذایی را دراین‌خصوص دنبال کنید تا دچار کمبود مواد غذایی در بدنتان نشوید.
 رئیس هیئت شطرنج قم با اشاره به رعایت نکات تغذیه‌ای گفت: برای رشته‌های ذهنی هم علاوه بر رعایت نکات تغذیه‌ای باید مصرف ویتامین‌های گروه B و مصرف قندهای دیر جذب در سحری و قندهای زود جذب در افطار در وعده‌های غذایی گنجانده شود؛ حتماً ورزشکاری که توان رعایت این قاعده قوانین رو دارد می‌تواند اراده‌ای قوی‌تر برای رسیدن به هدفش ایجاد کند.


خبرنگار: محمدعلی رجبی
انتهای پیام/150
http://qomefarda.ir/48041
اخبار مرتبط

نظرات شما