رئیس هیئت امنای دانشگاه ادیان و مذاهب:

پول مردم به مردم داده شود، جهش تولید رخ می‌دهد

رئیس هیئت امنای دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: مشارکت مردم در جهش تولید یعنی پول مردم که به‌صورت خردخرد در بانک‌ها تجمیع شده به‌جای اینکه به‌صورت یک جا به یک سرمایه‌دار داده شود به خود مردم داده شود تا کار تولیدی کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۳ را بنام سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کرده‌اند در سال‌های گذشته رهبر معظم انقلاب همواره بر مسئله تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی تأکید داشتند؛ اما امسال به‌صورت ویژه از مردم برای این جهش تولید نام‌برده‌اند.

 نام‌گذاری هرسال با برنامه‌ریزی تفکر و اندیشه‌های بسیاری نام‌گذاری می‌شود که شاید هر کدام از آن‌ها نیاز به تحلیل و تفسیرهای فراوانی داشته باشد در این زمینه با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابوالحسن نواب  رئیس هیئت امنای دانشگاه ادیان و مذاهب به گفتگو نشستیم.

امسال مقام معظم رهبری به‌صورت ویژه از مشارکت مردم برای جهش تولید نام بردند باتوجه‌به تأکیدات گذشته ایشان این نام‌گذاری را چگونه ارزیابی می‌کنید.

نواب: هر زمان که کار به مردم سپرده شد مشکلات حل شد و بهترین نتیجه حاصل شد حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری هر دو تأکید دارند که کار وقتی به مردم سپرده شود مشکلات حل خواهد شد هیچ‌گاه دولت‌ها نمی‌توانند اقتصاد را درست کنند اصلاً حل‌کردن اقتصاد کار دولت‌ها نیز دولت تصدی‌گری نیست دولت مسئول این کارها نیست.

ساخت کارخانه کار مردم است

ساخت کارخانه  و کارگاه و هر واحد تولیدی کار مردم است کارخانه یک واحد بزرگ مانند مغازه است می‌بینیم این مردم هستند که مغازه و فروشگاه‌ها را احداث می‌کنند که در مقیاس کوچک شخصی و در مقیاس بزرگ تعاونی است و دولت این کار را انجام نمی‌دهد؛ بلکه خود شخص این کار را انجام می‌دهد بعد سپس مغازه بزرگ‌تر شده و گسترش پیدا می‌کند.

کمی در این زمینه توضیح دهید.

نواب: گسترش همه کارگاه‌های کوچک که تبدیل به کارگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ‌شدن همگی به دست مردم انجام‌شده است همه این‌ها کار مردم است حتی مسکن‌سازی نیز کار مردم است انجام امور زندگی مردم از اشتغال و بقیه هم همگی به دست خود مردم انجام می‌شود و باید به دست مردم سپرده شود.

نقش دولت‌ها در سپردن تولید به مردم چیست؟

نواب: این‌که دولت آن‌قدر بزرگ شده و اداره کشور به‌صورت دولت‌سالاری است اشتباه است دولت نباید آن‌قدر حجیم باشد این صحبت‌های ما اصلاً منظور این دولت نیست؛ بلکه دولت به‌صورت کلی است حتی دولت‌های قبل نیز به این شکل بودند دولت‌ها از ابتدای انقلاب به همین شکل بوده و بسیار حجیم بودند در کشورهای پیشرفته دولت‌ها بسیار کوچک هستند که برای تنظیم امور شکل‌گرفته‌اند و شاید وزارت‌خانه‌های کمی نیز داشته باشند از جمله وزارتخانه‌هایی که موردنیاز است وزارت امور خارجه است زیرا مردم نمی‌توانند با همه دولت‌ها طرف باشند و  برای ارتباطات و کارهای بین‌المللی نیاز به وزارت خارجه وجود دارد  که وزارت بسیار ضروری است.

بزرگ بودن دولت به اقتصاد ضربه می‌زند 

همچنان یک وزارت کشور نیز موردنیاز است که اداره کارهای ضروری کشور از جمله انتخابات و امنیت را برعهده دارد، یک وزارت اقتصاد، یک وزارت بهداشت، یک وزارت آموزش‌وپرورش و یک وزارت آموزش عالی دارند و دیگر وزارتخانه‌ای ندارند و دولتشان آن‌قدر حجیم نیست.

 به‌طور مثال برای مسئله کشاورزی می‌توان همه امور را به خود مردم سپرد و تنها یک برنامه‌ریزی کشاورزی باید ازسوی دولت ارائه شود بزرگ بودن دولت‌ها به اقتصاد ازجمله تولید ضربه می‌زند وقتی دولت‌سالاری شد تصور می‌کنیم که اصلاح اقتصاد هم باید به دست دولت انجام شود دولت اگر کارها را به مردم به‌صورت واقعی واگذار کند بسیاری از مشکلات حل می‌شود اما بعضاً مشاهده می‌کنیم که حتی دولت به فکر انحلال آن بخش‌هایی نیز می‌باشد که به دست مردم است که این باعث می‌شود همه مسائل به دولت گره بخورد درحالی‌که این وظیفه دولت‌ها نیست. 

 شاید مردم عنوان کنند که ما با کدام پشتوانه این مسائل را به‌پیش ببریم؟

نواب: مردم باید خودشان از خودشان حمایت کنند به همین علت است که می‌گویند بانک‌ها باید غیردولتی باشد و حتی بانک مرکزی نیز باید مستقل از دولت باشد تا سیاست‌های پولی را تنظیم کند مردم باید خودشان فکری برای خودشان کنند کما این‌که می‌کنند بعضاً مشاهده می‌شود که خود مردم به‌تنهایی یا با شراکت زمینی خریداری می‌کنند ساخت‌وساز انجام می‌دهند و کار تولیدی را راه‌اندازی می‌کنند که بیشتر مواقع هم موفق بوده است اکنون مَسکنی که خود مردم برای خودشان می‌سازند خیلی بیشتر از مَسکنی است که دولت برایشان می‌سازد مردم کار و زندگی خودشان را انجام می‌دهند.

 اکنون به طور مثال در استان قم شاهد هستیم که در شهرک قدس و برخی از شهرک‌ها مردم خودشان مشغول ساخت‌وساز هستند و بعضاً هم بسیار موفق‌تر از مسکن‌هایی هستند که دولت می‌سازد.

۶۰ درصد کارخانه‌ها بدون حمایت دولت ساخته شده

 تعاونی‌های مختلف که از اقشار مختلف مردم تشکیل شده با سرمایه‌های کم مردم کارایی اقتصادی بزرگی انجام می‌دهند ساخت‌وساز می‌کنند. کارگاه و کارخانه می‌سازند به‌جرئت می‌توان گفت ۶۰ درصد از کارخانه‌هایی که اکنون در کشور فعال هستند بدون حمایت‌های دولتی ساخته‌شده است.

اگر کار تولید کامل به دست مردم سپرده شود چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

نواب: نکته مهمی که مردم می‌توانند در جهش تولید مشارکت داشته باشند این است که اثرات تحریم‌ها کم‌تر می‌شود مردم می‌توانند به‌صورت شخصی اقدام به خرید اقلام از دیگر کشورها کنند.

مردم چگونه می‌توانند ما با سرمایه اندک و یا حتی دست‌خالی به جهش تولید کمک کنند؟

نواب: شاید ۳۰ درصد مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی که مردم دایر کردند با کمک تسهیلات و وام‌های بانکی باشد؛ اما بقیه آن‌ها بیشتر با سرمایه‌های خود مردم شکل‌گرفته است و مردم به‌تنهایی یا با شریک‌شدن چندنفره این بنگاه‌های اقتصادی را راه‌اندازی می‌کنند بعضاً دولت‌ها در انجام امور اقتصادی که مردم می‌خواهند انجام دهند سنگ‌اندازی نیز می‌کنند و در مجوزها و پروانه کسب و سنگ‌اندازی می‌کنند.

تبعیض مانع فعالیت اقتصادی مردم

  گاهی حتی تبعیض نیز باعث می‌شود که مردم نتوانند به فعالیت‌های اقتصادی بپردازند اگر دولت‌ها واقعاً حقوق عامه را رعایت کنند و در دادن تسهیلات رانت‌خواری وجود نداشته باشد اتفاقات خوبی رخ می‌دهد.

به‌یک‌باره یک نماینده شهر قم همه اندوخته‌های وامی بانک را که با سرمایه مردم تشکیل شد به یک نفر سرمایه‌دار و به یک نورچشمی بدهد و پشت پرده آن نیز معلوم نیست که چه خبر است و چه زد و بندهایی شد و چند درصد جابه‌جا شده است ضربه بزرگی به نقش مردم در جهش تولید و حل مشکلات اقتصادی است.

چگونه می‌توان عدالت را برای تحقق مشارکت مردم در جهش تولید اجرا کرد؟

نواب: پول‌هایی هم که در بانک‌ها وجود دارد همگی امکانات و سرمایه‌های خود مردم است و این سپرده و سرمایه خود مردم است که باید به مردم وام بدهند بانک‌ها که از خودشان خلق پول ندارد و فقط خلق تورم دارند.

پس اگر پول خود مردم را که در بانک‌ها وجود دارد عادلانه به مردم به‌عنوان وام و تسهیلات بدهند اتفاقات خوشایندی در تحقق شعار سال رخ می‌دهد

نه اینکه کم‌کم و خرد خود پول‌های مردم رو جمع کنند و یک‌بار به یک سرمایه‌دار بدهند و به خود مردم ندهند همین یک هزار و ۵۰۰ میلیارد سرمایه مردم قم اگر بین مردم قم به‌عنوان تسهیلات و وام توزیع می‌شود بسیاری از مشکلات اقتصادی و تولیدی حل می‌شد.

دولت باید نقش خودش را به‌عنوان تنظیم‌گر امور ایفا کند 

 اما این حق را به مردم ندادند و بی‌عدالتی در پرداخت وام را در این موضوع شاهد بود دولت باید نقش خودش را به‌عنوان تنظیم‌گر امور ایفا کند و خدمات را به مردم ارائه دهد البته این تنظیم‌گر باید به‌صورت عادلانه رفتار کند و با یک‌چشم به  ملت و همه اقشار نگاه کند نباید یک اقلیت سرمایه‌دار رانت‌خوار را بر مردم حاکم کنند و در پرداخت تسهیلات این اقشار اقلیت را بر مردم ترجیح بدهند.

صحبت پایانی خود را بفرمایید.

نواب: در  انتخابات اخیر رأی‌های باطله و افرادی که رأی ندادند به‌منظور این نبود که جمهوری اسلامی ایران را نمی‌خواهند؛ بلکه پیام آن انتقاد از مسئولان بود مسئولانی که راه بی‌عدالتی در پیش می‌گیرند مردم از نظام ناراضی نیستند و نمی‌خواهند خللی در جمهوری اسلامی به وجود بیاید؛ بلکه از اعمال و رفتار ما ناراضی هستند و نارضایتی خودشان را در همین شرکت‌نکردن در انتخابات و یا دادن رأی سفید اعلام می‌کنند بسیاری از مردم متشرع هستند و انتخابات را برای خود امری واجب می‌دانند تا پای صندوق‌های رأی هم می‌آیند اما می‌مانند که به چه کسی رأی دهند که درست و عادل باشد به همین خاطر رأی سفید به صندوق می‌اندازند مردم با روش‌ها و سلیقه‌هایی که مسئولان و افرادی که دارای پست و مقام هستند مشکل دارند و با سیستمی که پول‌های خردخرد مردم را جمع می‌کند و به سرمایه‌داران می‌دهند مشکل دارند، تسهیلگری امور وظیفه دولت است و این تنظیم‌گری باید عادلانه انجام شود.

از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید سپاسگزارم.

نواب: من هم از شما سپاسگزارم.

گفتگو از مرضیه مهدیلو

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/48084
اخبار مرتبط

نظرات شما