یادداشت؛

پی‌ریزی درست

یکی از شاهکارهای امام خمینی (ره) را می‌توان برگزاری رفراندوم در تاریخ ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ تنها چند ماه بعد از پیروزی انقلاب عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» انقلاب اسلامی ایران را می‌توان را یکی از بی‌سابقه‌ترین انقلاب‌های قرون اخیر عنوان کرد، انقلابی که با دستان خالی و بدون کمک خارجی‌شکل گرفت و به پیروزی رسید آن هم بر رژیمی که در رأس آن یکی از حامیان اصلی آمریکا بر مسند قدرت بود.

در واقع پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ۵۷ پیروزی ملت ایران در برابر رژیم آمریکا بود و در واقع شاه مخلوع تنها نماد و ویترین این کشور بود.
شاید به‌خاطر عدم پشتیبانی خارجی و دستان خالی طرف‌داران امام خمینی (ره) بود که حتی خود سردمداران آمریکا نیاز در ابتدای سال ۵۷ فکر آن را هم نمی کردند شاه مخلوح از کشور فرار کرده و انقلاب اسلامی به پیروزی برسد.
در این میان یکی دیگر از شاهکارهای امام خمینی (ره) را می‌توان برگزاری رفراندوم در تاریخ ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ تنها چند ماه بعد از پیروزی انقلاب عنوان کرد.
جایی که رهبر کبیر انقلاب به‌درستی مفهوم مردم‌سالاری دینی و مشارکت مردم در حاکمیت را فهمید و اجازه نداد که دشمنان نظام از همان ابتدا بر طبل جدایی مردم از انقلاب بکوبند.
موضوعی که امام خمینی (ره) نیز به‌خوبی به آن اشاره کرده و می‌فرمایند: من در این روز مبارک، روز امامت امت و روز فتح و ظفر ملت، جمهوری اسلامی ایران را اعلام می‌کنم؛ به دنیا اعلام می‌کنم که در تاریخ ایران چنین رفراندومی سابقه ندارد که سرتاسر مملکت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوق‌ها هجوم آورده و رأی مثبت خود را در آن ریخته و رژیم طاغوتی را برای همیشه در زباله‌دان تاریخ دفن کنند.
در واقع می‌توان گفت رفراندوم آری یا نه به جمهوری اسلامی نه‌تنها جلوی توطئه‌ها و شیطنت‌های دشمنان نظام را گرفت؛ بلکه موجب شد جهان به سرمایه اجتماعی عظیم انقلاب اسلامی ایران پی ببرد، سرمایه اجتماعی که موجب شد در دهه اول انقلاب کشور در برابر همه تهدیدات نظامی و... محکم و استوار بایستد.
علاوه بر این انتخابات موجب شد که یک ریل‌گذاری اساسی در کشور صورت بگیرد به‌طوری‌که در منطقه خاورمیانه جزء کشورهایی هستیم که بیشترین انتخابات را در طی ۴۵ سال گذشته برگزار کردیم که نشان دهنده اهمیت و جایگاه مردم در تصمیم گیری های کشور است.
موضوعی که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه نیز در این می‌فرمایند: دوازدهم فروردین، یعنی حدود پنجاه روز بعد از آن، امام اعلام رأی‌گیری عمومی، همه‌پرسی عمومی کرد برای اینکه نوع نظام را مردم معیّن کنند؛ و معیّن کردند؛ یعنی [بلافاصله] مردم را آورد پای صندوق ــ اعتماد به مردم؛ یعنی این؛ اهمّیّت صندوق انتخابات یعنی این ــ فاصله نشد.
به عبارت ساده‌تر برگزاری رفراندوم ۱۲ فرودین در انقلاب تازه پیروز شده یک نقطه اتکا و شروع برای جمهوری اسلامی ایران بود که تا امروز نیز می توان اثرات آن را دید.
وقتی که معمار و عامل انقلاب خود دست به کاری می‌زند که همه مردم را پای‌کار بیاورد نشان‌دهنده اهمیت این روز و نبوغ پدیدآورنده انقلاب است.


عباسعلی محمدی فعال رسانه
انتهای پیام/
 





http://qomefarda.ir/48240
اخبار مرتبط

نظرات شما