مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی قم:

استفاده از پهپاد برای سم‌پاشی در قم افزایش یافت

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: استفاده از پهپاد برای سم‌پاشی مزارع غلات طی سال جاری در این استان نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری ایرنا، رضا لطیفی‌زاده بیان داشت: به‌منظور اجرای عملیات مبارزه با عوامل خسارت‌زای مزارع غلات و کلزا تعداد ۱۵ فروند پهپاد سم‌پاش در کنار سایر سم‌پاش‌ها (توربولاینر و پشت تراکتوری) در استان به کار گرفته شد.
وی گفت: نکته مهم اینکه در سال گذشته فقط چهار فروند پهپاد بومی در استان وجود داشت، اما باتوجه‌به مزایای پهپادهای سم‌پاش و بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته باهدف ایجاد اشتغال و تجهیز کشاورزان به ادوات جدید تعداد پهپادهای بومی به ۱۰ فروند افزایش‌یافته است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قم توضیح داد: هر ساله با آغاز کشت محصولات پاییزه، فعالیت شبکه‌های مراقبت و پیش‌آگاهی در مزارع غلات و کلزا شروع می‌شود و کارشناسان ما با بازدید مستمر از مزارع بر وضعیت عوامل خسارت‌زا شامل علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها نظارت می‌کنند.
وی افزود: در سال زراعی جاری نیز تعداد ۱۶ شبکه مراقبت و پیش‌آگاهی وظیفه نظارت و مراقبت از مزارع را به عهده دارند و توصیه‌های فنی لازم را به‌منظور مبارزه به‌موقع و اصولی با عوامل خسارت‌زا به کشاورزان ارائه می‌نمایند که این روند تا پایان برداشت محصول ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: در سال جاری نیز به دلیل شرایط خاص اقلیمی همچون عدم بارش نزولات جوی و گرمی هوا در زمستان، کار مبارزه با آفت شته و سایر عوامل خسارت‌زا زودتر از هر سال و از نیمه دوم بهمن‌ماه آغاز گردید.
لطیفی گفت: در آخرین روزهای سال ۱۴۰۲ ریزش آفت سن مضر غلات از اماکن زمستان گذران به مزارع غلات شروع و باتوجه‌به آماربرداری‌های صورت‌گرفته توسط شبکه‌های مراقبت مطابق دستورالعمل‌های فنی سازمان حفظ نباتات کشور، عملیات مبارزه با این آفت مهم و کلیدی از تاریخ پنجم فروردین‌ماه سال جاری آغاز گردیده و تا پایان برداشت محصول ادامه خواهد داشت.
وی افزود: در نیمه اول فروردین به دلیل مهیاشدن شرایط اقلیمی (دما و رطوبت) برای ظهور بیماری‌های غلات نظیر زنگ زرد، سفیدک و سایر لکه برگی‌ها، شبکه مراقبت ضمن بازدید مرتب و روزانه از مزارع، کانون‌های اولیه بیماری را شناسایی و عملیات مبارزه به‌منظور جلوگیری از گسترش بیماری‌ها به‌خصوص زنگ زرد صورت گرفت.
وی ادامه داد: با تلاش‌های عوامل اجرایی و کارشناسان شبکه‌های مراقبت تاکنون عملیات مبارزه با عوامل خسارت‌زای مزارع غلات و کلزا با موفقیت اجرا شده است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قم همچنین گفت: به‌منظور تغذیه گیاهی و جبران خسارت سرما به مزارع غلات و کلزا و باهدف افزایش عملکرد در واحد سطح، محلول‌پاشی مزارع توسط کودهای ریزمغذی، NPK، سولوپتاس و سایر موارد نیز هم‌زمان با عملیات سم‌پاشی در مزارع قم صورت‌گرفته است.
۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.
به‌طورکلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، ‌ باغی، ‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.
بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/48480
اخبار مرتبط

نظرات شما