شرایط برای توسعه کشاورزی در قمرود قم مهیاست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حسن سفیدگر روز سه‌شنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: با وجودآنکه از قمرود به‌عنوان منطقه کمتر توسعه‌ یافته یاد می‌شود اما کشاورزی درآن با روند رو به رشدی جریان دارد و ظرفیت‌های بالقوه منطقه دراین حوزه درحال شناسایی جهت استفاده حداکثری است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۹۰۰ کشاورز و دامدار دراین منطقه فعالیت می‌کنند، گفت: عمده محصولات زراعی منطقه جو و یونجه و ۹۰ درصد محصول باغات آن نیز در سطح سه هزار و ۹۰۰ هکتار، پسته است، دامداری نیز در بخش پرورش دام سبک همچون بز و گوسفند و دام سنگین ازجمله شتر و گاو در منطقه رواج دارد.

وی ادامه داد: طرح‌های توسعه کشاورزی و دامداری درمنطقه به‌منظور افزایش سطح درآمد مردم بومی و همچنین توسعه اقتصادی آن به جد دنبال می‌شود و در این راه به دنبال ایجاد بنگاه‌های اقتصادی کوچک و زودبازده هستیم.

سفیدگر گفت: برای رسیدن به نتیجه موردنظر درتوسعه کسب‌وکارهای مرتبط با حوزه کشاورزی درمنطقه قمرود، نیازمند همکاری بانک‌ها و پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به بهره‌برداران هستیم که در این خصوص مذاکراتی انجام‌ شده‌است.

وی بیان کرد: افزایش راه‌های دسترسی به بخش‌های مختلف منطقه و اختصاص حقابه مستمر به آن از دیگر راهکارهای توسعه اقتصادی قمرود به‌خصوص در حوزه کشاورزی است.

وی ادامه داد: استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری ازجمله برنامه‌های جهاد کشاورزی در منطقه است که تاکنون ۷۰ درصد زمین های کشاورزی قمرود به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند و تلاش می‌کنیم طی ۲ سال آینده همه زمین‌های زراعی منطقه با این روش‌ها آبیاری شوند.

استان قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش مرکزی، جعفریه، سلفچگان، کهک و خلجستان است؛ بخش مرکزی قم با بیش از هفت هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع دارای ۲ دهستان قنوات و قمرود است که جمعیتی حدود ۳۵ هزار تن دارد.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۰ هزار هکتار باغ و ۴۲ هزار هکتار زراعت است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.
بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.  



انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/14514
اخبار مرتبط

نظرات شما