کارشناسان سیاسی در گفتگو با قم فردا مطرح کردند؛

وزارت خارجه در قبال اتفاقات هند فعال تر شود/هند سیاست های دیکته شده آمریکا را دنبال می کند

کارشناسان مسائل سیاسی با اشاره به اینکه اسلام هراسی و منزوی کردن مسلمانان جزء سیاست ها آمریکا است،تصریح کردند: از سیاست خارجی انتظار است تا با دیپلماسی قوی تر و فعال تری در این زمینه وارد شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، این روزها کل دنیا مشغول مبارزه با ویروس کرونا هستند و هر کشوری که ویروس در آنجا وجود دارد با تمام وجود در حال مبارزه است و به دنبال پیدا کردن راه حل کم کردن مبتلایان و جلوگیری از بیشتر شدن افراد مبتلا به این بیماری است و کشورهایی هم که هنوز ویروس وارد کشور آنها نشده و هیچ کسی مبتلا به ویروس نشده است سخت تدابیر امنیتی را در ورودی های کشور حفظ کرده اند تا به هیچ وجه ویروس وارد کشور آنها نشود.
امروز به دلیل درگیری همه کشورها با ویروس کرونا همه دنیا فقط اخبار مربوط به ویروس کرونا را دنبال می کنند تا بدانند چه تعداد مبتلا شده و چه تعداد درمان شده اند و آیا کشوری توانسته است واکسن این بیماری را تولید کند یا نه. اما در بین این اتفاقات شاید کمتر کسی و یا کشوری باشد که اتفاقات و حوادث کشور هند را دنبال کند.
اتفاقاتی که امروز در جهان اسلام رخ می دهد، تنها نقشه های دشمن در برابر گسترش اسلام و نسل‌کشی مسلمانان در هند بوده که در بحبوحه اخبار انتشار ویروس منحوس کرونا، در حال گم شدن است.این روز ها مسلمانان کشور هند دچار خشونت افراطی هندوها شده اند و هندوها با آزارو اذیت و ضرب و شتم بسیار شدید و تند باعث مجروح و یا کشته شدن مسلمانان هندی می شوند البته ناگفته نماند که این خشونت ها بعد از سفر ترامپ به هند بیشتر شد.

خشونت هندوها علیه مسلمانان سیاست امروز آنهاست
 از همین رو عبدالوهاب فراتی کارشناس مسائل سیاسی و منطقه در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اتفاقات اخیر در هند، اظهار داشت: حادثه ای که در چند روز گذشته در هندوستان رخ‌داده است حادثه جدیدی نیست و شاید در 150سال گذشته تلاش زیادی شده است تا در آن منطقه مسلمانان را منزوی کنند و در واقع می توان گفت که این سیاست کلی هندوها در قبال مسلمانان است.
وی ادامه داد: این اتفاقات در میانمار هم رخ داد و هندوها مسلمانان را به طرز فجیعی مورد اذیت و آزار قرار دادند تا آن‌ها را از سرزمین خودشان بیرون کنند.

اعطای تابعیت به غیرمسلمانان، نقض حقوق مسلمانان در هند است
این استاد دانشگاه باقرالعلوم بیان داشت: متأسفانه آقای مودی نخست وزیر کنونی هندوستان  همین سیاست را دنبال می کند و علاقه‌مند است تا مسائل قومیتی را تشدید کند. جمعیت مسلمانان هند 200میلیون نفر است که بعد از اندونزی بیشترین مسلمانان را دارد. طبیعتاً تصویب قانون جدید و اعطای تابعیت به غیرمسلمانان، نقض حقوق مسلمانان در هند است.
وی افزود: این یک فاجعه بسیار خطرناکی است که دولت از این قانون حمایت کرده است و ارتش هم به حمایت از این قانون در روزهای آینده ممکن است اعتراضات مسلمانان را سرکوب کند و این اتفاق برای کل کشورهای مسلمان در دنیا حادثه اسفبار و غم‌انگیزی است.

خشونت علیه مسلمانان هند بعد از سفر ترامپ
 همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد ملک‌زاده، عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اتفاقات اخیر رخ داده در هند، اظهار داشت: این نوع اذیت و آزار ها از سال های قبل در هند وجود داشت و افراطیون هندو از این قبیل اقدامات انجام می دادند.
وی ادامه داد: ضرب و شتم مسلمانان هند در مدت اخیر بیشتر شده است که این اتفاقات دقیقا بعد از سفر ترامپ به هند صورت گرفت.
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به وضع قانونی زمان سفر ترامپ به هند، گفت: این قانون عملا بر علیه مسلمانان هند است؛ گرچه دولت هند به دنبال این است که بگوید این خشونت ها ربطی به این قانون ندارد.
وی اضافه کرد: امروز شاهد هستیم که خشونت‌ها علیه مسلمانان به وحشیانه‌ترین طریق غیرانسانی رخ می‌دهد و مسلمانان را مورد ضرب و شتم و اذیت و آزار قرار می‌دهند و حتی شاهد هستیم که به کودکان و زنان و شیرخوارگان هم رحم نمی‌کنند و آن‌ها را در ملأعام مورد اذیت و آزار قرار می‌دهند.

هند دنبال‌رو سیاست های آمریکا و نظام سلطه است
اما آنچه که مسلم است بحث سیاست های آمریکا و نظام سلطه در منطقه است، آمریکا از ابتدا به دنبال منزوی کردن مسلمانان در دنیا بوده است و امروز هم دولت هند تمام قد پیرو سیاست های آمریکاست و اقدامات اخیر بعد از سفر ترامپ به هند و تصویب قانون دادن تابعیت به غیر مسلمانان  بیشتر شده است. البته دولت مودی به دنبال این است که این مسائل هیچ ربطی به این مسئله ندارد در حالی که اینگونه نیست.
از همین رو ملک زاده در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه این نوع مسائل جزء سیاست های آمریکاست، گفت:  نظام سلطه تمام تلاش خود را علیه اسلام و مسلمانان و به‌طور مشخص علیه جمهوری اسلامی با توطئه‌های مختلف به کار گرفته است و این توطئه‌ها در جای‌جای جهان در حال اتفاق افتادن است.
وی خاطرنشان کرد: امروز دولت‌هایی که از خود استقلال و عملی ندارند دنبال‌رو سیاست های آمریکا و نظام سلطه هستند یعنی سیاست‌های دیکته شده  نظام سلطه و به‌طور مشخص دولت آمریکا علیه مسلمانان را پیاده می‌کنند.
عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه با اشاره به اینکه می توانیم قرن کنونی را قرن اسلام ستیزی نام گذاری کنیم، افزود: تنها راه این است که بین کشورهای مسلمان اتحاد بیشتری ایجاد شود تا بتوانند در برابر ظلمی که علیه مسلمانان صورت می‌گیرد موضع‌گیری کنند.
وی اضافه کرد: نباید به برخی دولت‌های اسلامی مانند عربستان، امارات و دولت‌هایی که زیر چتر آمریکا قرار دارند امیدی داشته باشند.
ملک زاده با اشاره به اینکه مسلمانان باید اتحاد خود را قوی تر کنند، گفت: باید ملت‌های مسلمان دنیا در مقابل این ظلم بایستند و قیام کنند.
از طرفی برای نجات مسلمانان هند از این خشونت ها ابتدا باید خود مسلمانان هند به هر طریقی صدا خود را به دادگاه عالی هند و مسلمانان دیگر کشورها برسانند و همچنین مردم مسلمان دیگر کشورها هم با تجمعات و اعتراضات خیابانی از مردم مسلمان هند حمایت کنند.
اما در این مسئله وزارت خارجه هر کشور می تواند بیشتر فشار را به هند و مهمترین نقش را در رهایی مسلمانان هند از خشونت های افراطی هندو ها داشته باشد.

مسلمانان افکار عمومی دنیا را متوجه اتفاقات اخیر هندوستان کنند
از همین رو فراتی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: به نظر می رسد بهترین و سریع‌ترین راه و مسیر این است که مسلمانان هند بر افکار عمومی و به ویژه دادگاه عالی هند فشار بیاورند و همچنین از طریق ارتباط با گروه ها و احزاب سیاسی کاری کنند تا قانون تابعیت به غیرمسلمانان از بین برود و استمرار حیات پیدا نکند.
فراتی با اشاره به اقدامات مسلمانان خارج از هند، گفت: مسلمانان خارج از هند هم باید از طریق شیوه های مختلف اعتراضات خود را نشان دهند طبیعتاً اقدامات اخیر دولت مودی بر روابط با کشورهای اسلامی تأثیر می گذارد که باید سران کشورهای اسلامی از نوع رابطه ای که با هندوستان دارند به عنوان اهرم فشار بر دولت هند استفاده کنند و مسلمان  ها هم با اعتراضات و تجمعات متعدد در مقابل نمایندگی سازمان ملل، افکار عمومی را متوجه اتفاقات رخ داده در هندوستان کنند.

کرونا باعث نشود مسلمانان هند را فراموش کنیم
وی در ادامه به وظیفه ایران اشاره کرد و ابراز داشت: طبیعتاً مسلمانان هند به دلیل ارتباط نزدیکی که با کشور ایران دارند انتظاراتی از مقامات سیاسی و ملت ایران دارند و ایران هم باید تحرک بیشتری در دفاع از حقوق مسلمانان در هند انجام دهد و کرونا باعث نشود که این حادثه بسیار تلخ مورد غفلت قرار گیرد.

باید سیاست خارجی در مقابل اتفاقات هند فعال تر باشد
این کارشناس مسائل سیاسی و منطقه ای تاکید کرد:  یک دیپلماسی فعال‌تری از سیاست خارجی انتظار می رود که جلوی این جنایت ها را بگیرد چرا که مسلمانان هند اول  ایران و بعد کشورهای اسلامی در جهان را حامی خود می دانند.
وی گفت: ما نیازمند یک دیپلماسی فعال تر و تبلیغات گسترده تری هستیم تا بتوانیم به مسلمانان هند کمک کنیم.
این جنایات موجب ناراحتی مسلمانان جهان شده است و باید تمام جوامع اسلامی دست به دست هم دهند تا بتوانند این مسئله را حل کنند.


انتهای پیام/160
http://qomefarda.ir/17478
اخبار مرتبط

نظرات شما