علاقه زیاد رقبای اقتصادی آمریکا برای حذف دلار از مبادلات تجاری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،کیومرث یزدان پناه عضو هیات علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل بین الملل در برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو درباره حرکت کشورهای عضو پیمان شانگهای به رهبری چین و روسیه برای حذف دلار گفت: به دلیل یکه تازی دلار به عنوان واحد پولی آمریکا در تجارت و نظام اقتصاد جهانی، شاهد معضلات زیادی در کشورهای مختلف بوده ایم و در حال حاضر کشورهایی که رقابت جدی با ایالت متحده آمریکا در عرصه اقتصاد و تجارت مانند چین دارند، علاقه زیادی به حذف دلار از مبادلات تجاری دارند زیرا چین در حال حاضر دومین اقتصاد بزرگ دنیا محسوب می شود.

وی افزود: گاهی اتفاقاتی می افتد که در کمتر از چند ماه تمام اقتصاد دنیا را تحت شعاع خود قرار می دهد همانند ویروس کرونا که تا کنون بالغ بر دو هزار میلیارد دلار به اقتصاد جهان ضربه وارد کرده است. وقتی 75 درصد پروازهای دنیا تعطیل شده است، باید منتظر ضررهای بیشتر در اقتصاد جهانی نیز باشیم.

این کارشناس مسائل بین الملل به روسیه نیز اشاره کرد و بیان داشت: روسیه یک رقیب دیرینه برای ایالات متحده آمریکا محسوب می شود و آمریکایی ها از هر موقعیتی استفاده می کنند تا این رقیب دیرینه را کنترل و مهار کنند یا حداقل سرعت پیشرفت آن را کاهش دهد.

وی در ادامه بیان کرد: به نظر می رسد چینی ها در فرآیند رقابت سنگین اقتصادی با آمریکا در کنار روسیه و در لوای اتحادیه شانگهای قصد دارند دلار را از مبادلات تجاری حذف کنند.

این استاد دانشگاه افزود: چینی ها تلاش می کنند الگوی ناقص و ناکام مانده اتحادیه اروپا را به شکل جدیدی اجرا کنند. یکی از فلسفه های تشکیل اتحادیه اروپا این بود که یورو به عنوان پول واحد را جایگزین دلار کند و در این زمینه هزینه های سنگینی نیز انجام دادند اما در عمل نتوانستند در رقابت جهانی و قاره ای با آمریکا موفق شود.

یزدان پناه درباره طرح چین اظهار کرد: پیشگام طرح جایگزین کردن پول واحد بین المللی به جای دلار، چینی ها هستند و روسیه به دلایل مشخص، این مسئله را دنبال می کند.

وی گفت: چین این مسئله را در میان کشورهای عضو پیمان شانگهای مطرح کرده است اما باید دید آیا کشورهای عضو این پیمان می توانند از نظر اقتصادی، این کار را انجام دهند؟ زیرا این کشورها دارای اقتصاد ضعیفی هستند.  




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/17523
اخبار مرتبط

نظرات شما