فضای مجازی، زندان استعمارگران برای جوامع

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، استعمار؛ واژه‌ای که همه ما به کرات آن را شنیده و اغلب از آن نفرت داریم، چون هیچ ملتی از زیر بار سلطه بودن و به خطر افتادن منافعش استقبال نمی‌کند و ملت ایران هم از این قاعده مستثنی نیستند.

از دیرباز کشور‌هایی که نفوذ، سلطه و قدرت بیشتری داشتند و داشته هایشان آن‌ها را اقناع نمی‌کرد دست به کشورگشایی می‌زدند و سرزمین‌هایی که از لحاظ قدرت ضعیف‌تر بودند، ولی منابع سرشاری داشتند را مورد اهداف استعماری خود قرار می‌دادند؛ استعماری به بهانه آبادانی، اما با طعم ذلت برای یک ملت!

در زمان‌های قدیم این استعمار اغلب از طریق جنگ‌های نظامی و یا حتی نبرد‌های تن به تن شکل می‌گرفت، اما در سال‌های اخیر با مرسوم شدن استفاده از فضای مجازی در سراسر دنیا، پیشرفت علم و فناوری و افزایش استفاده مردم از اینترنت، استعمارگری نیز شکل جدیدی به خود گرفته و از مرز‌های فیزیکی کشور‌ها به مرز‌های فرهنگی آمده است.

استعمارگران وقتی نمی‌توانند اهداف شوم خود را بر سر یک ملت آوار کنند از استکبار و زورگویی استفاده می‌کنند که هدیه نخواستنی آن‌ها برای مردم ساکن در یک سرزمین غنی است. ایران نیز مانند همه کشور‌های نفت خیز دنیا همواره هدف مستعمران دنیا بوده و هست؛ در گذشته با جنگ‌های نظامی، امروز با جنگ رسانه ای!

برای بررسی ابعاد استعمار و استکبار جهانی در فضای مجازی و راهکار‌های رهایی از آن به مصاحبه با روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی نشستیم که در ادامه آن را مشاهده می‌کنید:

تلاش استعمارگران برای به دست آوردن طلای نامرئی از طریق فضای مجازی

مومن نسب گفت: فضای مجازی توسط استکبار برای استعمار اطلاعاتی به وجود آمده است. از ابتدا خودشان این فضا را به وجود آورده اند و در ادامه نیز تلاش می‌کنند آن را به شکلی اداره کنند که اهداف استعماری شان تامین شود. طبیعتا نرم افزار‌هایی مانند وایبر تلگرام اینستاگرام از جهان غرب و نرم افزار‌هایی مانند تانگو، ویچت، وایبر و لاین از جهان شرق در جهت اهداف حکومت‌هایی که به دنبال استعمار اطلاعاتی هستند به وجود آمده اند.

او ادامه داد: اهداف این حکومت‌ها این است که اطلاعات جوامع که در عصر اطلاعات به طلای نامرئی معروف است را به دست آوردند. این حکومت‌ها هدف خود را از طریق طراحی فضایی که در ازای استفاده از مزایای آن فرد مجبور به ارائه اطلاعات خود و اطرافیانش باشد در پیش می‌گیرند و کاربر نیز استفاده از مزایای نرم افزار‌ها را به قرار دادن اطلاعات در اختیار دشمن ترجیح می‌دهد.

استعمار گسترده در فضای مجازی

فضای مجازی زندان بزرگ مستکبران برای جوامع هدف

کارشناس فضای مجازی افزود: استکبار در فضای مجازی یعنی اگر بر بستر چنین نرم افزار‌هایی محتوا‌های مخالف با منافع کشور‌های استعمارگر بارگذاری شود، آن مطلب سرکوب می‌شود؛ برای مثال در جریان شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و پس از آن همه تصاویر مربوط به این شهید از حساب‌های اینستاگرام توسط این پلتفرم حذف می‌شد و چند ده هزار اکانت کاربران و مسئولان ایرانی در فضای توئیتر، اینستاگرام و تلگرام حذف شد؛ این موضوع در چارچوب اهداف استکباری و استعماری متولیان این فضا است یعنی تا زمانی که فردی بی اثر باشد ایمن است، اما وقتی فردی به نقطه اثر برسد و بتواند اثرگذار شود حساب کاربر حذف و یا محدود می‌شود.

مومن نسب عنوان کرد: کشور‌های استعمارگر از فضای مجازی به عنوان یک زندان بزرگ استفاده می‌کنند که همه مردم و جوامع به نوعی برده‌های تحت حاکمیت مجموعه‌ای هستند که این زندان مجازی را به وجود آورده است.

استکبار در فضای مجازی

نمود‌های استکبار جهانی در فضای مجازی

او تصریح کرد: در فضای برخی پلتفرم‌ها مانند اینستاگرام تصاویر و محتوا‌های پیشنهادی این برنامه به کاربر نه تنها با سبک زندگی ایرانی-اسلامی همخوانی ندارند بلکه در مواقعی با استاندارد‌های اخلاقی در کشور‌هایی مانند آمریکا نیز منافات دارند، اما چنین محتوا‌هایی به کاربران ساکن ایران پیشنهاد می‌شود و این خود، نمونه‌ای استکبار در فضای مجازی است.

مومن نسب درباره نمونه دیگری از این دست اقدامات بیان کرد: درصورتی که در فضای اینترنت کاربران واژه‌ای را جست‌وجو کنند در درجه اول سایت‌هایی به آن‌ها پیشنهاد می‌شود که یا ایرانی نیستند و یا توسط سرور‌های ایران فیلتر شده اند و ارتباطی با جغرافیای ما ندارد. این موضوع را می‌توان در هشتگ‌های توئیتر و یا جست‌وجو در گوگل به راحتی مشاهده کرد و به قدرت پنهانی که این موارد را به کاربران ایرانی تحمیل می‌کند پی برد.

وی اظهار داشت: افرادی که مخالف جریان استکبار در فضای مجازی حرکت می‌کنند و یا موافق آن نیستند مدام باید نگران حذف یا محدود شدن از سوی این فضا باشند و چه بسا درصورت محدود شدن متوجه این امر نشوند و برایشان بسیار خطرآفرین باشد.

این کارشناس فضای مجازی تحقیر ملت‌ها را از رویکرد‌های اصلی کشور‌های استعمارگر دانست و عنوان کرد: این امر نمود زیادی در استکبار مجازی نیز دارد به این صورت که بخشی از پیام فرد در فضای مجازی حذف می‌شود و یا یک حساب برای چند روز بسته می‌شود تا با این روش جوامع را بیشتر تحت تسلط داشته باشند.

مومن نسب خاطرنشان کرد: از دیگر نمونه‌های استعمار در فضای مجازی می‌توان به محدود شدن دامنه سایت‌ها و خبرگزاری‌های ایرانی بر بستر اینترنت اشاره کرد؛ این کار کاملا خلاف قوانین است، زیرا بر اساس قانون کسی اجازه دست اندازی به چیزی که در تملک شخص دیگری است را ندارد درصورتی که با محدود شدن دامنه این سایت‌ها کاملا خلاف این موضوع عمل شده است.

او ادامه داد: آمریکا به عنوان یک کشور استعمارگر به نرم افزار‌های غیر بومی اجازه فعالیت در داخل کشورش را نمی‌دهد و چنین نرم افزار‌هایی یا فیلتر هستند و یا از سرعت و کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند در نتیجه مردم آمریکا ناچار می‌شوند از نرم افزار‌های بومی این کشور استفاده کنند. این روش در ارائه اینترنت آمریکا به کشور‌های دیگر نیز به کار گرفته شده است و حق برتری به شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت آمریکا داده شده است.

کارشناس فضای مجازی بیان کرد: تلفن‌های همراهی که در کشور‌های دیگر تولید می‌شود با سیستم عامل اندروید طراحی می‌شود که با شرکت گوگل در ارتباط است؛ خریدار در واقع پولی نیز برای سیستم عامل این تلفن‌ها می‌پردازد، اما از زمان راه اندازی تلفن نرم افزار‌هایی روی اندروید گوشی نصب است که به تمام اطلاعات و حریم خصوصی فرد دسترسی دارند، اما امکان حذف آن‌ها توسط کاربر وجود ندارد.

مومن نسب افزود: در تلفن‌های همراه اپل بسیاری از کاربران ایرانی به صورت ناگهانی متوجه می‌شوند نرم افزار‌های مورد نیازشان از روی تلفنی که خریده اند تا به وسیله آن نیاز‌های ارتباطی خود را با آن برطرف کنند حذف شده است و این موضوع بدترین نوع استعمار اطلاعاتی است.

او گفت: تمامی این موارد نمونه‌هایی از آپارتاید از سوی آمریکا است به این صورت که کاربران آمریکایی اینترنت جهان فقط ۱۰ درصد هستند، اما بیش از ۹۰ درصد دیگر کاربران اینترنت جهان مجبورند از سیاست‌های این کشور در فضای مجازی تبعیت کنند و این یعنی برتری یک اقلیت بر اکثریت. اگر هم کسی از این سیاست‌ها تبعیت نکند او را حذف مجازی می‌کنند که دقیقا مانند حذف فیزیکی و اعدام است.

استحاله مجازی فرهنگ جوامع راهی برای تغییر سیاست‌های حاکم بر کشور‌ها

کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: در مرحله بعد اگر جریان استکبار بتواند بر اساس سیاست‌های خود کشور‌ها و جوامع را استحاله کند نهایتا فضای فیزیکی و فرهنگی آن جامعه نیز بر اساس آن سیاست‌ها شکل گرفته و انتخاب افراد تاثیرگذار بر سرنوشت آن جامعه مانند نمایندگان مجلس براساس اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی انجام می‌شود در چنین شرایطی مردم حتی حاکم بر سرنوشت خود نیز نیستند.

مومن نسب با بیان اینکه کوچک‌ترین و اولین اجتماعی که انسان در آن قرار می‌گیرد خانواده است بیان کرد: وقتی استکبار در فضای مجازی حاکم باشد می‌تواند ابعاد تربیتی اجتماع را هم در دست بگیرد و در واقع خانواده تربیت فرزند خود را ناخودآگاه به دست بی تربیت‌ترین افراد می‌سپارد مثلا در فضای اینستاگرام بعضی از رفتار‌ها با فرهنگ هیچ جامعه‌ای سازگار نیست، اما چون در این فضا دیده می‌شود و توسط این پلتفرم پشتیبانی می‌شود از سوی کاربر نیز کار پسندیده‌ای اطلاق می‌شود.

این کارشناس فضای مجازی اظهار داشت: برنامه‌های این چنینی برای جوامع مختلف از سوی دشمنان خارج از جغرافیای کشور به مرور باعث افزایش ناهنجاری‌هایی مانند خودکشی، دیگرکشی، نفرت، فردمحوری و لذت گرایی می‌شود که دستاورد فرهنگ سکولاریسم غرب است. از دیگر پیامد‌های رفتار‌های استعماری در فضای مجازی تنهایی و گوشه گیری افراد است و این عوارض درصورت جلوگیری نشدن، در کشور ما نیز به وجود خواهد آمد.

نمونه های استکبار در فضای مجازی

انقلاب اسلامی مجازی نیاز اصلی جلوگیری از استکبار در این فضا

مومن نسب گفت: مانند انقلاب اسلامی در فضای فیزیکی، باید به دنبال انقلاب اسلامی در فضای مجازی باشیم و این انقلاب نیز مانند انقلاب اسلامی گذشته، باید با رویکرد مبارزه با استعمار، استکبار و کاپیتولاسیون آغاز شود و بتوانیم شعار استقلال را در این فضا محقق کنیم تا درپی آن آزادی، جمهوریت و اسلامی بودن نیز به ارمغان می‌آید. باید بتوانیم در زمینه‌های سخت افزاری، نرم افزاری، زیرساخت و شبکه در حوزه فضای مجازی کشور به استقلال برسیم در غیر این صورت استقلال فیزیکی کشور نیز به خطر می‌افتد.

او بیان کرد: راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و مجموعه‌ای که برای تامین امنیت مردم در فضای مجازی فعالیت کند و توجه به مرزبانی دیجیتال توسط متخصصان این حوزه می‌تواند برای رسیدن به حدمطلوب استقلال در این فضا کمک کننده باشد که این مهم از طریق قانون گذاری مجلس شورای اسلامی، اهتمام نمایندگان به طرح‌های ارائه شده به مجلس در حوزه فضای مجازی و نظارت جدی بر دولت در راستای جلوگیری از فعل یا ترک فعل از سوی مسئولان که برخلاف وظایفشان در این زمینه باشد امکان پذیر است.

مومن نسب افزود: با توجه به شرایط بد اقتصادی در دنیا با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به دلیل اینکه خرید اینترنت کشورما از آمریکا کاهش می‌یابد، این کشور به مقامات ایرانی معترض خواهد شد؛ اگر مقامات کشور ما به دنبال تامین منافع آمریکا باشند منافع ملی در فضای مجازی به خطر می‌افتد.

استقلال در فضای مجازی بیکاران متخصص در حوزه IT را به بازار کار وارد می‌کند

او گفت: از ۱۰ شرکت ثروتمند جهان ۷ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند یعنی درآمد یک سال یکی از شرکت‌ها ۷ برابر درآمد کل ایران از فروش نفت بوده است. در حال حاضر کشور ما از چنین درآمد‌های عظیمی محروم است و جامعه مهندسان و متخصصان این حوزه نیز بی‌کار هستند درصورتی که اگر در فضای مجازی به استقلال برسیم هم اشتغال گسترده‌ای را ایجاد کرده ایم و هم با تولید و توزیع ترافیک می‌توانیم درآمد‌های زیادی را وارد کشور کنیم که بار تورم را کاهش می‌دهد و به وضعیت معیشت مردم و رشد اقتصادی هم کمک می‌کند.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/21557
اخبار مرتبط

نظرات شما